16 February 2010

Al Fatihah...

Tanggal 19 Februari 2009 hari Khamis seorang lagi keluarga ku kembali mengadap Ilahi iaitu Pak Ndak Ein ( Dato' Ibrahim Hussein). Beliau ni seorang pelukis tersohor negara dan terkenal bertaraf antarabangsa. Banyak buku dan majallah yang menceritakan berkenaan kejayaan beliau. Rakan-rakan beliau adalah bisa terdiri dari Raja-Raja Melayu, Kerabat-Kerabat Di Raja, tokoh politik negara, seniman, Jutawan-jutawan dan tokoh-tokoh perniagaan terbilang yang berada di dalam dan luar negara. Dikatakan satu lukisannya sahaja boleh menjangkaui RM100,000.00 sebuah. Begitulah hebatnya bapa saudara aku ni . Kehidupanya 4 bulan melukis dan 8 bulan lagi melancong. Itulah yang aku baca dalam majallah, tapi satu perkara yang orang banyak tak tahu sebenarnya pak saudara aku ni cuma guna sebelah mata sahaja dalam urusan seharian. Ini disebabkan waktu kecil-kecil dulu dia terlibat dalam kemalangan hingga mencederakan matanya. Dengan sebelah mata inilah juga beliau membina kerjayanya yang amat cemerlang hingga dipersada antarabangsa.


Tahun sudah sewaktu aku di Langkawi dua kali beliau berjumpa dengan aku, dia mai pejabat aku dok bincang fasal masa depan Galeri Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein yang di binanya di Pantai Pasir Tengkorak Langkawi.. Banyak juga luahan perasaannya dikeluarkan pada aku, dua tiga kali dia sebut apa akan jadi pada galeri Yayasan Ibrahim Hussein ini jika dia tiada lagi di dunia. Tak sangka pula dalam tempoh yang terdekat ini dia pergi tanpa ada apa-apa penyelesaian kepada masalah galeri di Pasir Tengkorak tersebut. Dan aku memang berjanji dengannya akan cuba membantu dengan cuba untuk mengatur mengadakan pertemuan beliau dengan YAB Menteri Besar Kedah .. Sebab beliau ada perancangan besar dengan rakan pelabur dari Eropah untuk membangunkan projek pelancongan di kawasan sekitar galerinya itu. Celah-celah tu aku pula bertukar ke Sik, tak sempatlah aku berjumpanya balik.

Sebenarnya hubungan aku dengan keluarga Pak Ndak Ein ini agar jauh, maklumlah mereka ini berada di Kuala Lumpur dan duduk dikalangan kelompok elit, isterinya pula adalah berbangsa Cina dan berkedudukan tinggi dalam masyarakat. Bapa aku iaitu abangnya adalah seorang petani sahaja. Keluarga aku hanyalah tinggal di Kampong di Sungai Limau Dalam, Yan Kedah..Sebab itu kalau tanya aku isterinya ( Datin Sim) dan anaknya Alia kenal tak aku, aku rasa depa tak kenal, lebih-lebih lagi anaknya Alia (mungkin umurnya 26 tahun sekarang ni ) yang tidak pernah dibawa ziarah keluarga oleh Pak Ndak Ein di Sungai Limau...Mak Ndak Sim ni ada juga sekali dua aku tegor sapa kat Langkawi dulu tapi rasanya dia dah lupa. Kalau orang dulu-dulu tu dua tiga pupu tu memang rapat lagi, apatah lagi sepupu. Ayahnya dengan bapa aku adalah dua beradik aje. Tapi begitulah keadaannya kalau kita alpa tentang hubungan kekeluargaan, lambat laun ianya akan loggar dan renggang begitu sahaja.

Aku nak pesan pada semua termasuk diri aku ni, kita kenalah ziarah kaum keluarga kita, carilah depa dimana ada, aku nipun bukan rajin sangat ziarah keluarga tapi perlu paksa diri juga ziarah mana-mana kenai dan sempat aku pi juga untuk bertaut kembali hubungan kekeluargaan yang terputus atau semakin renggang.

Cuma masalah aku nak ingat nama tu agak lemah.. Dalam dok tanya lepas tu boleh lupa pula...Sebab tu aku dah buat kad profil ringkas keluarga aku yang ada maklumat nama aku, isteri, anak-anak , alamat rumah, no telefon dan juga tarikh lahir serta gambar sekali. Kad ni aku boleh edar pada sapa-sapa yang aku rasa boleh bagi, jadi taklah orang tertanya-tertanya nama dan sebagainya..Kadang-kadang nak tanya nama 2 tiga kali jadi segan pula. Tak gitu. Aci lawan tanya pak-pak menakan kadang-kadang bukan tau namapun anak-anak menakan. Apatah lagi 2 tiga pupu.. Aku mengaku awai-awai lagi memang tak ingat kecuali yang rajin tegor sapa, telefon selalu dan ziarah selalu. Yang tu boleh ingat nama.

Ada lagi dua orang bapa saudaraku yang juga tidak kurang terkenalnyanya iaitu Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussein, dan juga Prof Tan Sri Ismail Hussein.. Ketua Satu Gapena. Ketokohan mereka memang tidak ada tolok bandingnya. Tapi aku juga agak terkilan kerana anak beranak mereka ni atau pepupu aku juga tidak rapat sepertimana sepupu aku yang lain di kampong. Tak taulah fasal apa. Mungkin mereka tidak begitu menitikberatkan hubungan kekeluargaan di kampong, tak taulah..Atau mungkin kesilapan aku juga tak melawat pak-pak saudara kat Kuala Lumpur tu... Tapi biasa juga aku pergi lawat tapi bila kurang mesra tu dia jadi segan pula nak pi untuk kali kedua pula. Manalah tau nanti anak-anak pi mengaji kat Universiti depa dok berkenaan sesama sendiri, sedar-sedar 2 pupu atau ada hubungan kekeluargaan.

Marilah kita membacakan Al Fatihan kepada Allahyarham Ibrahim Hussein semoga rohnya dicucuri rahmat dan dilindungai oleh Allah S.W.T

Amiin.


asriredha
teratak kasih
alor setar

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.