01 May 2012

360 DEGREE LEADER

Adakah yang berucap itu seorang '360 Degree Leader'?

INSPIN: Asri Redha: 26 Mei 2009

Hari ini saya menghadiri satu kursus bertajuk 'Leadership Skills For High Performance'. Penceramah yang dijemput ialah Dr Hj Ramli Saad dari Advanced Leadership Academy. Beliau seorang pakar perubatan radiologi tetapi lebih cenderung kepada 'leadership training'. Satu bidang yang memang jauh dari kelayakan akademiknya tetapi minatnya yang mendalam membuatkan ia lebih berjaya dalam bidang tersebut selain terlibat dalam bidang korporat. Agak sedih kerana tidak ramai rakan KCS yang mengambil peluang hadir mengikut kursus yang amat berguna ini.

Satu bab yang menarik untuk dikongsi bersama dalam kursus ini ialah bertajuk '360 degree LEADERSHIP' Konsep Kepimpinan 360 degree ini dipelopori oleh John C Maxwell seorang pakar kepimpinan, penceramah dan pengarang yang bertaraf antarabangsa yang telah menjual lebih 13 juta buku karangannya. Bukunya 'The 360 Degree Leader' menjadi bahan bacaan utama kepada pemimpin ternama baik dalam organisasi, korporat, negara dan sebagainya. Buku The 360 Degree Leader telah menyelesaikan persoalan mengenai 'Bagaimana saya boleh mengaplikasikan prinsip kepimpinan sekiranya saya bukan seorang boss'.

Konsep kepimpinan ini adalah hasil kajiannya selama lebih 20 tahun dengan mengambil contoh-contoh kepemimpinan pemimpin terpilih dan terhormat dari pelbagai cabang politik, usahawan, fahaman agama, institusi, syarikat dan negara selain juga mengambil contoh terbaik dari pengarang dan guru-guru kepemimpinan diseluruh dunia.

John Maxwell menceritakan dalam bukunya 'The 360 degree Leader' berkenaan pemimpin yang boleh memimpin dari mana-mana tempat atau peringkat dalam sesebuah organisasi.

Satu perkara penting yang saya pelajari dalam konsep ini ialah faktor pengaruh (influence). Kita boleh membina pengaruh kita untuk memimpin dimana-mana peringkat organisasi. Kita tidak perlu jadi pemimpin untuk mempengaruhi seseorang.

Sebelum ini saya percaya dan kebanyakan orang percaya bahawa bila menjadi pemimpin barulah dia boleh mempengaruhi seseorang untuk mengikuti kepimpinannya dan mengembangkan kepimpinannya. Sebenarnya ini banyak mengundang masalah yang menyebabkan kebanyakan pemimpin gagal dalam kepimpinannya. Sebenarnya kita tidak perlu menjadi pemimpin untuk mempraktiskan kepimpinan. Kalau kita selalu mempraktiskan ciri-ciri kepimpinan walaupun kita bukan seorang pemimpin dalam artikata sebenarnya, maka ianya akan lebih memudahkan kita untuk menangani apa saja situasi yang ada dan yang akan datang. Bila kita sentiasa menyediakan diri kita dengan ciri-ciri kepemimpinan dan pengaruh yang bersesuaian maka itu adalah lebih dan kita tidak tidak tahu bila peluang menjadi pemimpin akan datang, tapi bersiap sedialah..

Ada 5 Peringkat Kepimpinan yang diketengahkan oleh John Maxwell iaitu:

i. Kedudukan Jawatan - Hak :Orang ikut kita sebab mereka kena ikut. Pengaruh kita hanya dalam lingkungan organisasi saja dan tidak akan melepasi sempadan deskripsi tugas. Bila anda berjumpa seseorang yang baru, alasan mereka ikut dan percaya kepada anda ialah kedudukan dan jawatan yang ada pegang. Tetapi ini hanya bertahan dalam masa yang singkat sahaja. Lagi lama anda kekal cara begitni lama-lama moral anda akan menurun.

ii. Kerana Perhubungan: Orang akan mengikut gaya kepimpinan kita untuk peringkat pertama, kerana hubungan yang anda bina dengannya. Mereka terus mengikut kamu kerana mereka mahu ikut

iii.Penghasilan Kerja ( Because of Results): Orang akan mengikut kamu kerana keputusan dan kejayaan yang telah ditunjukkan pada masa yang lepas. Itu sebab mereka mengikut kepimpinan kita kerana mereka percaya kita berkemampuan. Orang ikut kita kerana apa yang telah kita lakukan pada organisasi

iv: Apa yang telah kita buat kepada mereka: Sekiranya kita membantu sesama insan dengan ikhlas tanpa apa-apa niat disebaliknya maka ini membina pengaruh tersendiri dikalangan masyarakat dan akhirnya mereka merasakan patut ikut kita. Orang ikut kita kerana apa yang telah kita lakukan kepada mereka.

v. Kerana Penghormatan (personhood): Ini adalah jenis pemimpin dimana setiap orang mahu ikut gaya kepimpinan kita. Mereka mungkin tidak bekerja dengan kita dan malahan mungkin tidak pernah berjumpa kita tetapi tindakan dan apa yang kita buat itu menyebabkan mereka mahu kita jadi pemimpin. Orang ikut kita kerana diri kita dan apa yang kita wakili.Peringkat ini agak sedikit yang mampu sampai. Peringkat ini adalah bagi pemimpin yang telah bertahun membangunkan insan dan organisasi


Satu perkara yang menarik dalam gaya kepimpinan 360 degree ini ialah mengkategorikan pemimpin itu kepada 3 bidang atau kawasan iaitu:-

MEMIMPIN KE ATAS : Bila kita memimpin dikalangan yang lebih senior. Antara cara yang boleh dilakukan dalam membina pengaruh dibawah area ini ialah kita memimpin diri kita dengan terbaik, ringankan beban bos, rela laksana kerja yang orang lain tidak mahu lakukan,, jadi pemimpin serba boleh, tahu bila perlu desan dan bila perlu berundur, menjadi pemain yang serba boleh, hati-hati bila ambil masa bos, pandai ambil hati bos dalam perhubungan peribadi yang sewajarnya.

MEMIMPIN SE ARAS : Bila kita memimpin dikalangan rakan-rakan setaraf. Kita memahami, mengamalkan dan melengkapkan kitaran kepimpinan seperti menyempurnakan keperluan rakan-rakan sekerja kita untuk memperolehi kejayaan, menjadi sahabat sejati, jangan mengaku anda adalah paling terbaik dan sebagainya. Banyak ciri-ciri lain yang perlu ada dalam hubungan rakan sekerja ini kerana ianya melibatkan persaingan. Walaupun usahakan agar persaingan tersebut adalah persaingan yang sihat.

MEMIMPIN KE BAWAH: Pemimpin 360* sebenarnya tidak berkedudukan (jawatan). Mereka memimpin melalui pengaruh , tanpa kedudukan, kuasa atau autoriti.. Sebagai pemimpin 360* bilamana anda memimpin ke bawah anda bukan sahaja membuat orang bawah anda melakukan sesuatu, tetapi anda mengetahui siapa mereka anda bantu mereka menerokai dan mencapai potensi mereka, anda menjadi model idola mereka, anda membuatkan mereka merasai sebahagian daripada yang lebih besar dan anda memberikan penghargaan kepada sumbangan mereka.

Jadi dengan mengaplikasikan prinsip-prinsip kepimpinan yang diketengahkan oleh John Maxwell's kita boleh mengembangkan pengaruh kita dikalangan rakan setaraf kita, dikalangan pegawai atasan kita dan subordinat kita serta menjadikan diri kita lebih berguna atau bernilai dikalangan rakan sepasukan kita.

ok.. jumpa lagi

asriredha
teratak kasih
alor setar

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.