05 July 2009

Kuari Oh Kuari

05 Julai 2009
Sik

Selamat pagi bung...bahasa indon pula..Selamat sejahtera. Apa khabar semua. Adakah yang masih dok menyambung baca blog saya ni...kalau sapa baca sampai disini makanya saudara masih teruskan membaca. Ok biar saya godam lagi punat-punat ni... walaupun mata masih mengantuk benar tapi takut idea hilang maka baik tulis juga apa yang terlintas dikepala.


Tahan dan periksa lori dijalan raya. Memang berisiko tinggi..apa-apa boleh terjadi, tapi kerja kena buat juga.

Pagi tadi tepat 6.00 pg lepas saja subuh, saya terus memandu dari rumah ke Jeniang Sik...Harapan cuma satu untuk buat pemeriksaan mengejut operasi kuari di Sungai Muda. Banyak sangat saya dengar fasal operasi kuari waktu yang tidak dibenarkan..Ada bayar royalti atau tidak tak tahulah saya.. Kurang sangat laporan yang saya terima berkenaan operasi kuari ni. Jadi pagi ni saya nak siasat sendiri betulkah apa yang saya dengar dan apa yang lihat setiap hari,, berderet-deret lori pasir berada diatas jalan raya Jeniang-Gurun.


Memeriksa resit royalti di pondok kuari.

Jadi pagi ni saya macam polis juga..terhendap-hendap kat kuari yang dibawah permit sebelah Sik...dalam samar-samar pagi saya terhendap-hendap dgn anak buah. Habis kulit digigit nyamok..Harap-harap jangan nyamok yg bawa Chikukunnyaa. La ni tengah dook mengamuk kat Sik. Nasib baiklah ular tengah dok tidor lagikut... kalau tidak lagi'nanya' kami.. tapi itulah demi tugas terpaksalah saya bersusah-susah pi juga bersama dengan anak buah yang prihatin... nak ajak anak buahpun, bukan semua boleh.. macam-macam alasan... saya tidak mahulah susah-susah anak buah sangat.. biar pi dengan sukarela, sebab ini luar waktu pejabat...lepas ni saya nak cuba ajak mana-mana lagi staf yang berminat tidak kira apa unit sekalipun asalkan ada kemahuan untuk membantu dan tolong menolong tanpa mengira tugas hakiki. Kalau dapat macamni alangkah bagusnya...kalau boleh pakat elok-elok banyak masalah dapat diselesaikan.
Buat kerja jangan 'tension' Biar seronok buat kerja, baru hidup didunia ini penuh kedamaian...ok tak...

Ok.. balik pada tujuan asal...memang betol bagai dijangka...memang ada pengusaha kuari yang buat kerja 'loglaq' ni. Sudahlah keluar bukan waktu yang dibenarkan, tak bayar royalti pula. Itu baru sekali periksa...tak taulah sebelum ni berapa ratus malah ribu lori mereka lari dari bayar cukai royalti yang dikenakan. Yang seronok 4 hari sebelum tu saya sudah pergi ke kuari tersebut dan jumpa taukehnya supaya buat kerja elok-elok, ikut aturan dan peraturan, jangan langgar syarat dan yang paling utama setiap lori yang keluar kena bayar royalti bahan batu yang ditetapkan. Saya kata kalau jumpa kesalahan tu saya akan tutup. Rupanya mereka ingat saya main-main sedangkan 3 hari sebelum tu saya sudah tutup satu kuari pasir juga kerana jenis langgar syarat lulus tang lain, korek tang lain... tupun dah buat kerja ni dah lama juga, tak tahulah berapa banyak mereka 'pelari' cukai royalti tidak tahulah saya...
So.. keputusannya kuari tu ditutup serta merta dan notis tu saya hantar sendiri ke tapak kuari pada sebelah petangnya jam 6.30 ptg....tapi nampaknya petang tu mereka memang dah tak beroperasi setelah diberi amaran....Tengoklah lepas ni apa tindakan mereka...Biasalah alasan yang diberi macam-macamlah.. dengar sajalah..jangan kata apa..tindakan yang diputuskan diteruskan...

Saya cerita ni kerana moralnya, kerajaan dah beri segala peluang dan kemudahan untuk orang cari makan. Maka carilah elok-elok, ikut peraturan dan bayar apa yang patut dibayar...senangkan... Yang pergi 'pelari' royalti fasal apa...bukannya untung apa sangat..bila dah tutup kan masalah...sayapun bukan suka-suka sangat sat tutup dan buka kuari tapi kita bertanggungjawab kepada negeri, negara dan yang paling penting bertanggungjawab kepada Allah S.W.T. Saya biasa dengar dari seorang pemohon kuari pasir ini bahawa katanya tidak ada apa-apa dosa ambil pasir atas tanah / sungai kerajaan walaupun tak bayar royalti... Sayapun tak tau nak kata apa lagi kalau dia dah kata macam tu.. bertengkarpun tidak guna. Nampak orangnya alim juga.
Inilah keadaan-keadaan yang berlaku dalam masyarakat kita...yang terpaksa kita hadapi setiap hari terutama macam saya yang sentiasa berhadapan dengan orang ramai...

Nah..biarlah saya matikan perbualan saya setakat ini saja. Jam pun sudah bersusun jarum dipuncak..Ayam serama yang anak-anak bela kat belakang tiba-tiba berkokok pula...tengah-tengah malam buta ni. dia ingat dah pagi kut..Saya rasa dia pening fasal pagi tadi anak-anak bawa ayam serama tu pi pejabat haiwan kat Jln Telok Kumbar, periksa kesihatan fasal nampak tak berapa sihat...

Selamat malam dan selamat tidor....

asriredha
teratak kasih
alor setar

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.