08 October 2009

KeBeRsiHaN 2

Hari ini saya bersama semua kakitangan membuat gotong royong pembersihan keseluruhan pejabat. Nampaknya penglibatan kakitangan ok juga..seronok juga tengok anak buah buat kerja dan sayapun tidak sampai hati tengok depa saja buat kerja, jadi sayapun tumpanglah sekaki. Bab-bab buat kerja macam ini memang menjadi kesukaan saya..tidak rugi apapun, letih biasalah tapi keluar juga peloh...anggap ini sebagai senaman...kerana kalau nak pergi joging kat taman cukup membosankan...Walaupun kerja bertambun kat bilik, apatah lagi kena fikir yang bermacam-macam tapi sekali-sekala kena turun ke padang tengok apa yang berlaku...saya pernah dimaklumkan oleh anak buah ada bos yang tidak pernah jeng0kpun bilik fail, bilik geran, bilik hasil dan sebagainya..

Anak buah yang buat kerja biasa-biasa tu ada juga...mungkin tidak pernah kena buat kerja terok-terok kut maka tidak berapa nak serious...tidak apalah itu perkara biasa... dalam sebakul buah takkan semuanya elok , tak gitu ..


Tengoklah kertas dan dokumen-dokumen lama yang setengah tu tidak patut simpanpun masih tidak dibuat keputusan hendak dibuang atau hendak disimpan diarkib. Akibatnya bertimbun-timbun jadinya dan memang sukar nak cari balik jika diperlukan.


Sebelum ini saya memang telah tulis sedikit berkenaan kebersihan dalam blog ini.. Macam-macam saya tulis dari kebersihan dirumah, kebersihan dipejabat, kebersihan di persekitaran kita.. dan lain-lain lagi. Jadi cakap kenalah serupa bikin. Hari ini baru saya dapat buat untuk keseluruhannya bagi jabatan saya. Rupanya tidak pernahpun pentadbiran sebelum ini mengadakan gotong royong seperti ini..Sebab itu banyak perkara yang kena ditengok dan kena dibuat dan kena dibersihkan serta kena dibuang. Dalam bilik stor, sampai nak masukpun tidak boleh penuh dengan peralatan dan fail-fail lama yang dihumban begitu sahaja...tidak ada siapa yang tengok dan nak dibuat apa dengan benda-benda itu dan stor tersebut.

Itupun nampaknya masih lagi ada yang belum beres lagi yang mungkin pada anak buah dan ok , tapi pada saya bila periksa balik ada lagi tempat-tempat yang tidak ok. Tapi tidak apalah , itu boleh diaturkan kemudian.

Sebenarnya saya tidak boleh tengok benda-benda macam ni dibiarkan begitu sahaja...saya perlu buat sesuatu walaupun orang tidak mahu buat..sekarang ni dah oklah , cuma nak tengoklah lepas ni ada tak anak buah yang berkenaan jaga tempat yang dibersihkan itu bagi bersih selalu dan ditambahkan lagi dengan apa-apa bagi nampak cantik dan kemas..



ok itu saja celoteh saya hari ini..sampai ketemu lagi...



asriredha
teratak kasih
alor setar

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.