29 December 2009

Penjawat Awam Pemegang Amanah Rakyat


Betul sangat tajuk forum ni. Sayangnya tak ramai yang yang yang mari...

22 December 2009

Kelainan Azizan


Jarang kita melihat ruangan pojok Awang Selamat di akhbar Utusan/Mingguan Malaysia yang memuji begitu sekali kepada pihak parti pembangkang. Tapi yang ini, beliau betul-betul memberi satu kejutan dan semangat kepada pihak kerajaan Pas di negeri Kedah. (lihat Mingguan Malaysia bertarikh 20.12.2009) Saya sendiri sudah lama benar pernah buat komen yang sedemikian serupa maksudnya dalam blog ini sebelum ini... Boleh rujuk kembali blog saya bertajuk :  

Ini adalah cabaran besar yang terpaksa dihadapi oleh pihak BN untuk merampas kembali kerajaan negeri Kedah pada pilihanraya akan datang.

Selagi pakatan BN atau UMNO khususnya masih lagi dok menjaga kepentingan peribadi,  ,masih dok lena dengan bayangan kekuasaan, kemewahan dan keseronokan, selagi itu saya rasa amat sukar untuk merampas kembali. YB BN yang sedia ada kena pulun betul-betul kalau nak menang. Begitu calun-calun BN yang akan mengisi tempat-tempat kosong nanti..tidak  boleh lagi dok buat main-main...Kena sentiasa turun kepadang menemui rakyat, menyelesaikan segala masalah rakyat. Pengagihan peruntukan jangan dok berkira sangat..Jangan hanya jaga periok nasi diri sendiri dan kawan-kawan saja....bagi adil dan saksama kepada semua pihak, walaupun bukan penyokong mereka..Dalam keadaan genting seperti inipun masih ada lagi YB yang buat tidak kisah berkenaan persidangan DUN, tuang ikut suka sahaja...tentulah memberikan implikasi yang kurang menyenangkan kepada parti itu sendiri.
Itu tidak kira lagi yang jarang sekali melawat kawasannya, yang masih lagi bercakaran sesama pemimpin dalam kawasan dan sebagainya..semua ini kena cepat diselesaikan kalau nak menang...saya dan pegawai-pegawai kerajaan tidak kisah sangat berkenaan siapa yang perintah, asalkan parti yang memerintah dengan adil, amanah, bertanggung jawab,  tidak membazir, tidak mementingkan diri sendiri, tidak berat sebelah, tidak berlagak, tidak terlalu menonjolkan kemewahan diri dan segala perkara-perkara baik yang dituntut oleh agama yang diamalkan.

Zaman untuk kutuk mengutuk orang lain tidak buat kerja atau buat kerja tidak betul , perli apa-apa orang buat dan seumpanyanya sudah berlalu... Rakyat sudah terbuka pemikirannya...Maklumat boleh dapat dimana-mana. Selagi dikutuk selagi itu rakyat semakin simpati kepada orang yang kena kutuk.. dah banyak bukti-bukti pendekatan kutuk mengutuk ini sebenarnya makan tuan... Ingatlah tu wahai saudara-saudara Islam ku semua... Mai kita pakat buat kerja macam mana nak ambil hati rakyat, dengan program-program yang menarik dan memikat serta memberi kesan kepada rakyat .....
teratak kasih
alor setar

13 December 2009

URUSAN PINDAH MILIK TANAH TUAN AKAN SAYA SELESAIKAN DALAM MASA 1 JAM HARI INI JUGA.... HARAP BERSABAR..

25 November 2009
Hotel A Famosa Resort,
Melaka

Kerajaan berusaha bermacam-macam cara dan pendekatan dalam memberi kesenangan kepada rakyat dan mempermudahkan rakyat membuat sebarang urusan dengan kerajaan. Sesuai dengan moto kerajaan yang memberikan keutamaan kepada RakYaT.

Pentadbiran Tanah tidak terlepas dari menerima tanggungjawab untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Atas hasrat tersebut saya berusaha hadir juga dalam Konvensyen Pentadbir Tanah Seluruh Malaysia yang diadakan di Hotel A Famosa Resort, Melaka bermula dari 22 November hingga 25 November 2009. Konvensyen ini dirasmikan sendiri oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia.

Fokus utama konvensyen ini ialah membuat rumusan bagaimana untuk melaksanakan 'kaunter ekspress' segala urusan yang berkaitan dengan urusniaga dan bukan urusniaga tanah dimana bengkel telah membuat 'kenyataan bersama' untuk melaksanakan urusan pendaftaran dan pengembalian dokumen dapat diselesaikan pada hari yang sama. Dalam beberapa transaksi tertentu seperti pindah milik tanah, gadaian tanah, melepas gadaian tanah dan sebagainya boleh dilaksanakan dengan segera dan ada setengah-setengah pejabat tanah telah membuktikan hanya mengambil masa kurang dari satu jam jika dokumen lengkap dikemukakan.

Pelaksanaan 'kaunter ekspress' seperti ini memerlukan transformasi dalam pentadbiran tanah terutama dalam memastikan semua kakitangan terlibat memahami sepenuhnya hasrat kerajaan dalam memberi kesejahteraan kepada rakyat. Sikap dan cara bekerja perlu berubah.

Dalam hal ini saya juga akan cuba melaksanakan kehendak kerajaan dan memastikan setiap urusniaga tanah dapat diselesaikan pada hari yang sama. Semuanya ini sebenarnya terletak kepada keikhlasan setiap kakitangan untuk bertindak sebaik mungkin seperti mana yang diarahkan. Benda baik orang arah , laksanakan sahajalah sekadar yang termampu, Hendak SeribU DayA, Tidak HendaK SeriBu DaliH..... alasan tidak cukup kakitangan, tidak cukup masa  dan banyak kerja adalah alasan murahan yang selalu dibangkitkan bila saja sesuatu perubahan kearah lebih baik diajukan.

berita lanjut boleh layari di http://www.beritasri.blogspot.com/

Bye..jumpa lagi...

asriredha
teratak kasih
alor setar

SUNYI SEPI SEORANG SASTERAWAN NEGARA

12 Disember 2009
Tune Hotels.com, Kuala Lumpur

Salam sejahtera, sekarang masa yang sesuai untuk saya menggodam keyboard ni.. malampun telah larut benar, semua ahli keluarga sudah tidur, saya sahaja yang belum ketiduran..  Sebenarnya saya dan keluarga bercuti di Kuala Lumpur dan Shah Alam. Sambil bercuti sempat hadiri khenduri keluarga di Shah Alam...Malamnya balik menginap dii Hotel pelik ini. Saja nak 'try' menginap di hotel ini untuk tahu apa uniknya hotel ini.

Saya kata pelik kerana tidak ada lagi hotel di Malaysia yang buat macam hotel ini. Hotel ini terletak di Jalan Tunku Abdul Rahman ditengah-tengah pusat bandaraya Kuala Lumpur yang mana ianya dipunyai oleh usahawan pengangkutan udara terkenal iaitu Datuk Tony Fernandez yang mana syarikat penerbangannya Air Asia.com kini menjadi pengangkutan utama rakyat Malaysia dan orang luar disebabkan tambang murahnya yang sukar disaingi oleh lain-lain syarikat penerbangan.


Duduk dihotel ini cuma 'basic' sahaja diberi iaitu sebuah bilik yang kecil molek, katil dan bilik air yang setaraf 4 bintang  serta sebuah kipas angin.Lain-lain kemudahan perlu dibeli atau disewa dari pihak Hotel seperti tuala,  peralatan mandi, penghawa dingin, sarapan pagi, internet dan sebagainya.Hotel ini berkonsepkan sama seperti Kapal Terbang Air Asia. So harganya ok jugalah.. kalau ambil yang basic sahaja dibawah RM100.00 sahaja dengan kedudukan ditengah bandaraya Kuala Lumpur, mana nak cari dengan harga dan kemudahan tersebut. Yang tidak seronoknya duduk dihotel ini ialah TV tidak disediakan sebagai basic. kalau duduk lama-lama kat hotel  agak boring juga.  Itu sebab sebab saya langgan kemudahan internet kat hotel ini  untuk layari web disamping lama juga tidak tengok blog saya dan nak sambung balik apa-apa cerita baru yang ada. Disamping itu parking kereta terpaksa dibayar berasingan satu malam RM6.00 setakat pukul 7.00 pagi sahaja. Kalau lebih satu jam RM2.00. Jadi campur pi campur mai, harganya agak-agak lebih kurang sahaja. dengan hotel tinga bintang yang lain. Ianya sesuai untuk penginapan tidor dan membersihkan diri sahaja.

Selepas balik dari khenduri keluarga di Shah Alam, saja teringat untuk singgah menziarahi bapa saudara kat Petaling Jaya. Bapa saudara saya ni saya panggil 'Wa Lah' Memang terlalu lama benar saya tidak menziarahi beliau di PJ dan dengar khabar beliau agak uzur. Kalau jumpapun beberapa tahun yang lepas adalah di Kedah bila beliau menghadiri aktiviti-aktiviti berkaitan sastera. Sebenarnya sayapun tidaklah berapa rapat benar dengan keluarga Wa Lah ini, maklumlah saya duduk jauh di Yan dan bapa sayapun amat jarang sekali bawa pi berjalan kat PJ waktu itu...nak ke KL/PJ  belanjanya bukan sikit. Boleh belanja rumah sebulan kat kampong. Walau bagaimanapun beliau tetap bapa saudara saya..dan saya tetap ingatnya sampa bila-bila

Nama bapa saudara saya ini ialah Abdullah Hussein.  atau lebih jelas Dato' Abdullah Hussein, Sasterawan Negara Tahun 1996. Terlalu banyak rencana dan berita berkenaan bapa saudara ini, dan beliau banyak merakamkan  perjalanan suka duka kehidupannya dalam memoir dan Novel bersambung-sambung berjudul seperti Sebuah Perjalanan, Perjalanan Mencari Hikmah, Perjalanan Mencari Diri, Perjalanan Mencari Bahasa, Terjebak, dan yang terakhir dan telah meraih perhatian para ahli sastera iaitu Novel Imam.Saya ada juga telah membaca beberapa novelnya terutama berkaitan dengan perjalanan hidupnya kerana sedikit sebanyak saya dapat tahu asal usul keturunan saya...

Beliau juga secara langsung terlibat dengan perfileman malahan isterinya yang pertama adalah seorang pelakon wanita terkenal iaitu Zaiton, nama yang sebaris dengan Sarimah di Malaysia. Zaiton sekarang masih ada dan tinggal di Singapura. Saya masih ingat lagi sewaktu di sekolah rendah, pernah melihat Allahyarham Tan Sri P. Ramlee datang ke Sungai Limau Dalam dibawa oleh Wa Lah. Beliau memang rapat dengan P.Ramlee. Memang seronok orang kampong waktu tu bila P Ramlee mai ke kampong..Bukan senang pelakan pujaan ramai waktu itu nak mai ke kampong.


Oklah...kita tinggallah cerita-cerita tersebut ..kita sambung balik fasal ziarah saya ke rumah 'wa' saya tersebut...Melihat akan keadaan beliau yang masih boleh berjalan dan bercakap dengan elok membuatkan saya agak terkejut juga melihatnya. Umurnya sahaja saya rasa sudah melebihi 88 tahun. Bapa saya Abdul Rahman Nyak Hussein iaitu adiknya yang ke 2 telah lama meninggal dunia. Cumanya saya rasa beliau  terlalu sunyi sekali memandangkan keadaan beliau yang menghadapi kerosakan pendengaran. Segala percakapan dengannya hanya melalui tulisan sahaja. Bila ditanya adakah masih menulis kreatif lagi, beliau sayu sahaja menyebut sudah tidak lagi menulis kreatif sejak tahun 2002 lagi. Katanya  karya kreatif hanya boleh dihasilkan melalui pengalaman bersosial diluar. Sejak uzur sekian lama, beliau hanya berada di rumah aje, tidak lagi terlibat dengan aktiviti-aktiviti  kesusasteraan mahupun bersosial didunia luar. Otakpun tidak lagi ligat. Ini menyebabkan Wa Lah tidak lagi mampu untuk menulis karya-karya kreatif dan agung seperti  Novelnya IMAM....Kehidupan beliau sekarang amat sederhana dan sayapun tidak pasti samaada rakan-rakan seperjuangan dalam bidang seni dan sastera masih lagi menziarahinya..Dunianya memang sunyi, sesunyinya. Walau bagaimanapun saya mendoakan beliau sentiasa dalam keadaan sihat walafiat dan dipanjangkan umur..Entah bila lagi dapat menziarahinya..

Oklah mengantuk benar rasanya... ditambah lapar lagi ni..nak kena turun ke bawah tengok apa yang ada dijual kat gerai berdekatan sambil tengok suasana tengah malam di Bandaraya Kuala Lumpur..

Cerita lanjut keluarga dapat dilayari di blog saya lainnya  :   http://www.semangatjatikeluarga.blogspot.com/
``
asriredha
teratak kasih
alor setar

10 December 2009

Pilihanraya Umum Ke 12 : Komen Dan Ulasan Insan Kerdil

Catatan: Mohd Asri Redha
Diedit balik 14.06.2011

Sambil dok melengong malam ni tak tau apa nak buat baik ambil 'net book' yang dari tadi dok kerling tuannya bila la dia nak buka ... ni dah buka..... tiba-tiba teringat pula rupanya dah lebih 3 tahun kerajaan pakatan rakyat memerintah di Kedah.  Bahang pilihanraya umum kembali bergema kembali... maka terasa nak tengok balik isu-isu pilihanraya yang lalu dan kenapa BN boleh kalah dalam pilihanraya umum yang lalu di Kedah. Saya pernah tulis isu ini dalam blog beberapa minggu selepas tamat pilihanraya umum yang lalu... rasanya ada relevannya dengan keadaan waktu  ini... mana-mana parti parti dan orang yang nak jadi calun patut tengok dan baca pilah pandangan seorang pegawai KCS seperti saya ini yang bekerja secara langsung dengan rakyat. Tak kiralah ianya dari UMNO atau PAS atau sesiapa sahaja..  jadi sengaja saya bentangkan balik pandangan saya dalam blog BERITA KCS ini kerana sebagai Pegawai KCS yang mendokong prinsip tidak menyebelahi mana-mana pihak,  apa yang  saya coretkan dibawah ini adalah cerita benar hasil dari pengalaman bekerja di peringkat yang rapat dengan rakyat bawahan.... dan seharusnya ianya jangan diulangi lagi oleh mana-mana pihak sekiranya mahu menarik perhatian atau undi rakyat.....Bagi saya sebagai pegawai KCS sesiapa sahaja parti yang dipilih oleh majoriti rakyat untuk memerentah negara atau negeri ini maka itulah yang kita ikut  dan melaksanakan dasar-dasar yang itetapkan.......

Selamat membaca..............................................
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Salah satu sebab aku mengujudkan laman blog ini bukannya ada apa cuma sekadar nak luahkan isi hati aku berhubung dengan pilihanraya umum ke 12 yang baru lalu. Keputusan pun semua orang dah tahu dan bagaimana cuaknya semua orang berhubung dengan keputusan-keputusan yang tidak diduga itu. Macammana tak cuak dan seriau sebab dah lama dah Malaysia ni diperintah oleh satu parti yang dinamakan Barisan Nasional, alih-alih dengan tak semena-mena BN tak dapat majoriti 2/3 dan Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor termasuk juga Wilayah Persekutuan diperintah pula parti lain pula yang bukan pro kerajaan. Ini yang buat semua orang merasa suatu keputusan yang sukar diterima. Sedangkan sebenarnya diluar Malaysia dah berapa kali kerajaan bertukar pemerintah.Sebagai seorang pegawai kerajaan seperti aku ni, pun terfikir juga apa nak jadi ni. apatah lagi perubahan pentadbiran ni berlaku di Kedah DA. Sebagai pegawai kerajaan aku menyedari dalam apa keadaanpun konsep nutral tu kena ada dalam diri seorang pegawai kerajaan. Siapa yang memerintah kita akur dan laksanakan apa-apa dasar yang dirumuskan oleh pemerintah. Ini yang sepatutnya. Kita jangan sangat terlalu keterlaluan dalam hal ini atau ‘over action’ macamlah kita juga seorang ahli politik yang turut berkempen sakan akan parti-parti yang kita sokong. Orang macam ni kalau parti yang menang tu ialah oparti yang disokong oklah, tapi kalau parti yang disokong kempen sakan tu parti lain, mana nak letak muka, sebab nak kena berkhidmat dengan parti yang menang itu. Akhirnya masalah akan timbul baik kepada pemerintah yang menang ataupun kepada pegawai itu sendiri.

Sebab itu aku amat memahami situasi ini tidak akan sekali-kali terbawa-bawa dengan emosi dalam menjalankan tugas harian. Yang penting bagiku adalah rakyat jelata yang amat memerlukan bantuan, sokongan, nasihat, bimbingan dari pegawai-pegawai seperti aku ni.Ini yang penting bagi aku. Kadang-kadang tu rasa sedih juga melihatkan keadaan rakyat jelata di negeri kedah ni, bukannya mewah sangat, baru saja nak membangun dah jadi macam ni. Program membantu rakyat yang sebahagian besarnya baik juga terpaksa dikaji semula oleh Kerajaan Persekutuan dan pendekataan pelaksanaanpun rasanya akan diubah lari dari proses biasa yang dibuat sbelum ini. Rakyat akan terjejas dan merasai akan kesannya.Bukan tak ada yang tak baik semasa kerajaan dulu, ada juga dan tak boleh dinafikan tapi sebagai pegawai kerajaan terpaksalah ikut dasar pemerintah masa tu. Kita hanya sekadar boleh memberi pandangan dan nasihat berkenaan keburukan dan kebaikan tetapi kalau dah nak dibuat juga sapa boleh tahan. Banyak sangat dah contoh-contoh yang berlaku sebelumnya akibat tindakan-tindakan yang bersifat berkepentingan peribadi kesannya akan merugikan kerajaan negeri yang terpaksa membayar kos dan hutang-hutang terbengkalai.. Namun keadaan ini tidak memberi kesedaran kepada pemerintah-pemerintah yang selanjutnya. Inilah akibatnya dan rakyat sentiasa melihat perkara ini. Dunia sekarang bukan dunia 30 atau 40 tahun yang lalu. Maklumat begitu mudah tersebar. Rakyat sekarang dah pandai dan bijak dalam mendapatkan maklumat, seperti mana yang selalu disebut oleh pemimpin-pemimpin politik dalam ucapan-ucapan meraih undi mereka bahawa sekarang ‘rakyat bijak menilai dan pandai berfikir’. Jadi kalau kita sedar kearah itu cara pemikiran rakyat janganlah kita buat sesuatu perkara dan tindakan yang menjadi isu yang boleh menghilangkan kepercayaan rakyat. Jangan cakap saja tapi tidak serupa bikin. Silap-silap cakap akan memakan diri. Cara mana yang mereka boleh buat untuk ajar pemimpin yang cakap tidak serupa bikin dan bikin atas dasar ada kepentingan diri . Setakat rakyat biasa nak pi habaq atau nak pi tegor depan-depan, rasanya dah berbuih mulut rakyat bercakap fasal tu , tak ada kesanpun. Tapi itu lah realiti sebenarnya yang secara senyap-senyap rakyat melahirkan kekecewaan mereka melalui pengundian pilihanraya.

Lihatlah sekarang apa dah jadi. Kerajaan negeri sudah terbalik dan dikuasai oleh Barisan Pakatan Rakyat diterajui oleh Pas, Keadilan dan DAP. Timbul persoalan pula adakah ini sebenarnya yang dikehendaki oleh rakyat?…tepok dada tanya selera. Keputusan dah dibuat, tunggu dan lihatlah apa yang akan berlaku…tapi yang aku sedih sangat, dimanakah kedudukan bangsaku bangsa Melayu yang menjadi penduduk paling banyak di Malaysia tapi kuasanya semakin terhakis sedikit demi sedikit akibat perpecahan dan persengketaan sesama kita…..*** Tak habis lagi ni taip…banyak lagi aku nak celoteh ni terutama nak cerita balik apa fasal BN boleh kalah di Kedah dari pandangan aku sebagai pegawai kerajaan yang bertugas hampir 20 tahun diperingkat akar umbi…..sorry no nak kena pi pekena roti canai dulu baru dapat idea sikit. Kalau ada apa-apa komen dan pandangan bolehlah masuk dalam laman blog saya ni boleh kita sembang-sembang dan memberi pandangan.Assalamualaikum, salam sejahtera

Pagi ni 00.00.00 rasa lapang sikit dan tak dak banyak kerja nak dibuat, maka bolehlah aku jengok sat kat blog aku ni. Sambung balik fasal cerita politik yang tak habis lagi ni…yalah fasal pilihanraya umum yang baru dah lebih setahun berlalu tu..u lah..walaupun dah lebih setahun, tapi perbincangan dan pandangan yang bermacam-macam masih panas lagi dimedia-media baik di media massa maupun media elektronik, apatah lagi kalau rajin melayari blog-blog yang bercambah tumbuh macam cendawan...Duduk saja-saja terfikir apa kata aku buat ulasan sebab-sebab atau kenapa Barisan Nasional boleh kalah banyak hingga tidak memperoleh majoriti 2/3 dan beberapa negeri telah jatuh ketangan pembangkang..Menarik juga isu ni kalau boleh ulas fasal ini dari perspektif pegawai kerajaan yang bertugas diperingkat akar umbi, yakni diperingkat bawah. Sebenarnya kalau baca banyak akhbar-akhbar utama, akhbar nyamuk seperti kata setengah orang, tengok blog, ulasan-ulasan dalam forum-forum yang dianjurkan dan sebagainya banyak sangat dah diperkatakan tentang sebab-sebab begitu begitu ramai pengundi-pengundi dalam pilihanraya umum ke 12 yang lalu beralih angin dengan mengundi pembangkang. Tapi itu dari perspektif mereka yang mungkin mereka mendengar, membaca, mengkaji, kepercayaan mereka, kesediaan mereka menerima berita maklumat melalui sms, surat layang dan sebagainya.

Apa yang aku nak cakap ni adalah berasaskan kepada pengalaman aku sendiri yang juga terlibat juga dalam pengurusan JKKK, pengurusan projek pembangunan didaerah, penguatkuasaan undang-undang tanah dan PBT, terlibat secara langsung dengan orang kampong, pemimpin-pemimpin NGO, pemimpin politik dan pengalaman aku juga sebagai dulunya adalah budak kampong yang bergelumang dengan lumpur dan jerami dengan suasana kekampongan tulin. Apabila kita menjiwai sendiri suasana ini barulah kita boleh bercakap berkenaan perkara yang ada kaitan dengan suasana tersebut,suasana yang dialami sendiri maka barulah pandangan dan keputusan dapat memberikan yang terbaik rasanya.Berbalik kepada persoalan, kenapa BN boleh kurang menyerlah dalam pihanraya kali ini?

Aku akan senaraikan banyak faktor-faktor yang mungkin pada sesetengah orang anggap perkara ni dianggap remeh-temeh sahaja dan tak ada kesanpun pada pengundi..Sebahagiana perkara ini juga diambil sambil lewa sahaja oleh pemimpin-pemimpin politik baik diperingkat nasional, negeri dan kawasan seolah-olah ianya tidak ada kesan langsung pada pengundi.

i.PEMBERIAN ELAUN KEPADA PENGERUSI & SETIAUSAHA JKKK (DiKedah sahaja)
Pemberian elaun ini kalau di Kedah Pengerusinya dapat RM450.00 manakala Setiausahanya dapat RM250.00. Di negeri Kedah istimewa sedikit walaupun kantong kerajaan tidak banyak tapi Pengerusi JKKK Kerajaan Negeri Kedah tambah lagi RM50.00 darir RM400.00 yang kerajaan persekutuan bagi. Setiausaha pula 100% kerajaan negeri bagi. Kerajaan Persekutuan taka bagi langsung. Itulah istimewanya JKKK di Kedah ni. Harapan kerajaan kalau dapat elaun ni kuat lagilah sokongan peringkat bawah kepada kerajaan tetapi malangnya jadi terbalik pula…Inilah gara-gara kalau main dengan duit. Kalau dilihat dari segi pemberian ini memanglah bagus dan wajar berasaskan peranan Pengerusi dan Setiausaha dalam membangunkan kampongnya. Pada fikiran aku yang taklah pandai sangat bab-bab ni, pemberian elaun JKKK memang amat wajar sekali tetapi cara pelaksanaan pemberian ini amat tidak sesuai sekali.

Pada pandangan ku pemberian elaun kepada Setiausaha dan Pengerusi JKKK inilah yang memporakperandakan lagi institusi JKKK. Dulu sebelum ada elaun, setiap ahli JKKK bekerja juga dengan penuh semangat dan bekerjasama dalam menjayakan setiap agenda pembangunan ekonomi, sosial dan fizikal di kampong mereka. Semuanya berjalan elok aje tanpa ada apa-apa maslah.

Kenapa aku berkata begitu ?..Pemberian elaun kepada individu tertentu telah menghakis semangat kerjasama setiap ahli JKKK yang seramai 15 orang yang ada itu. Bukan semua Pengerusi dan Setiausaha JKKK buat kerja yang sebenar-benarnya patut buat kerja. Setengah JKKK itu mesyuarat pun tidak pernah buat untuk membincangkan program-program yang dirancang dan dilaksanakan dalam kampong masing-masing. Ini tidak dinafikan. Berapa sangat JKKK yang hantar minit mesyuaratnya ke Pejabat Daerah untuk diteliti oleh pentadbiran daerah apa yang dibincangkan. Kalau adapun hanya sekadar bincang minta projek-projek pembangunan fizikal. Itu saja. Kalau tak ada apa nak minta tak payah buat mesyuarat. Sedangkan banyak lagi agenda lain yang boleh dibincangkan seperti ekonomi, sosial, keselamatan, pendidikan, pembasmian kemiskinan dan sebagainya.Tapi ini tidak dibincangkan. Biasanya jabatan-jabatan kerajaan akan menjadi mangsa kalau projek yang dipohon tidak diluluskan seolah-olah jabatan kerajaan kena bagi peruntukan setiap permohonan yang diajukan, sedangkan jabatan juga mempunyai keutamaan yang tersendiri dan peruntukan yang terhad.

Dikampong la ni banyak budak-budak dok melepak, kes salahlaku moral bersepah dimerata tempat, tanah terbiar banyak dikampong-kampong, pengangguran pun ada di kampong, orang-orang miskinpun ada dan macam-macam lagi. Semua ini boleh dibawa bincang dalam mesyuarat JKKK, tapi dari penelitian saya tak banyak yang bawa masuk perkara-perkara seperti itu seolah-olah nak melepas tangan aje. Sepatutnya sebagai pemimpin dalam kampong, perlu ambil berat semua perkara dan cuba diatasi dan ditangani d engan sebaik mungkin dengan kerjasama ahli-ahli JKKK yang ada.

Pemberian peruntukan elaun JKKK kepada Pengerusi dan Setiausaha yang secara kebetulan sebahagian besar adalah pengerusi dan setiausaha cawangan UMNO adalah bermotifkan politik. Itulah puncanya. Nak jaga ketua-ketua dan setiausaha cawangan supaya sentiasa menunjukkan taat setia yang tidak berbelah bagi kepada pucuk pimpinan diperingkat kawasan, negeri dan nasional. Sepatutnya pengujudan JKKK tidak boleh mengikut cawangan UMNO. Tapi siapa yang berani tegor, kalau tegor takut nanti akan dicop anti kerajaan pula. Tapi kesannya cawangan UMNO tumbuh merata-merata, Berkelahi sikit dengan ketua cawangan tubuh cawangan baru, bila dengar Pengerusi dan Setiausaha JKKK dapat elaun bulanan lagi sakanlah tekanan kepada kerajaan negeri untuk tambah kawasan JKKK. Pihak kerajaan negeri tidak boleh nak tahan-tahan dan pertimbangkan dengan waras maka lulus juga tubuh JKKK baru. Kadang–kadang tu naik lawak juga tengok kawasan JKKK yang ditubuhkan. Setengah tu sampai tak tau mana sempadan lagi bercampur aduk antara satu sama lain. Bilangan ahlipun tidak banyak mana pun nak tubuh JKKK baru. Lepas tu bagi amaran pula kepada YB-YB kalau tak mau sokong, tunggu pilihanraya atau tunggulah mesyuarat pemilihan bahagian nanti. Kriteria-kriteria dan asas pengujudan JKKK yang ditetapkan tidak lagi dipakai pakai ikut suka sahaja. Kalau di Langkawi quarters lapangan terbang pun ada JKKK yang tersendiri. Taman-Taman perumahan pun la ni dah ada JKKK berbeza dulu syarat ketat ditetapkan tidak boleh sewenangnya ditubuhkan JKKK baru.

Kalau nak tubuhpun JKKK baru kenalah ada justifikasinya yang menyakinkan seperti bilangan keluarga, bilangan penduduk, pelan kawasan agar tidak bertindih, sebab-sebab mahu diujudkan seperti kawasan terlalu luas dan sebagainya. Bukan sebab ditubuhkan JKKK baru kerana saja nak tubuh JKKK, atau sebab ada cawangan UMNO baru ditubuhkan, atau ahli tak bersefahaman lagi dengan kepimpinan JKKK yang sedia ada dan sebagainya. tapi aku rasa motif yang tersirat kebanyakannya adalah kerana nak dapat elaun Pengerusi dan Setiausaha JKKK. Itu yang betulnya walaupun tidak sapa yang berani nak mengiyakannya.. Duit sapa yang tidak mahu.. bukan gaduh buat apa-apa pun, cuma bagi ada pengaruh sahaja dan dapat jadi Pengerusi atau Setiausaha JKKK dapatlah elaun. Tidak ada siapa yang boleh arah kita buat kerja kalau tidak mahu buat. Bukannya ada ‘punch card’.. Tidak buat mesyuarat pun tidak ada sapapun tidak kacau. cukup bulan terima elaun. Lepas tu dok pi tayang pula kat ahli-ahli JKKK lain yang tidak dapat elaun, lagilah berbulu ahli-ahli tu.

Kalau ada pengerusi dan Setiausaha buat kerja betul tu aku tidak nafikan memang ada yang betul-betul buat kerja. Depa ni amat senang sekali kalau jabatan-jabatan nak berurusan dengan mereka sebab dia buat kerja dan jaga betul-betul kampong mereka. macam-macam program diator. Naik turun ke pejabat-pejabat kerajaan perkara biasa bagi dia untuk dapat bantuan dan projek kampongnya memang tidak dapat dinafikan semangat mereka ini. Kadang-kadang tu kena perli, kena pemain dan sebagainya tapi depa tetap usaha sampai dapat apa yang dirancang. Aku amat respek sangat kat pemimpin macam ni ini, ada setengah kampong sampai jadi johan mendapat bermacam-macam anugerah disebabkan program dan aktiviti yang diatur dikampongnya yang kadang-kadang tu duit elaun yang dia dapatpun tidak cukup untuk tampong aktiviti yang diatur. Tapi berapa kerat sangat pemimpin seperti itu….Boleh bilang dengan jari saja.

Sebab tu bagi pemimpin JKKK yang tidak buat kerja membuatkan ahli-ahli lain naik meluat dan menyampah tengok apatah lagi dok makan elaun Pengerusi dan Setiausaha JKKK. Itulah yang menyebabkan ahli JKKK yang tidak mendapat elaun malas nak buat kerja, malas nak kempen waktu pilihanraya, malas segala-gala disebabkan Pengerusi dan Setiausaha yang malas juga. Tunggulah pemilihan cawangan UMNO nanti yang nak mai nanti pasti akan ada persaingan sengit untuk merebut jawatan Pengerusi JKKK. Di Kedah ni walaupun BN kecundang untuk perintah negeri, tapi aku difahamkan semua Pengerusi dan Ahli JKKK yang sedia ada akan dikekalkan dan diletakkan dibawah pentadbiran kerajaan pesekutuan dan masih mendapat elaun pengerusi. Biasanya persaingan merebut jawatan akan melibatkan perpecahan dalan organisasi itu sendiri. Tengoklah nanti. Tidak perlulah dinafikan hal ini walaupun ada berkata tidak berlaku perpecahan. Rasa tidak puas hati dan terkilan pasti akan ujud antara ahli .

Itu sebab aku berpandangan sebahagian besar ahli JKKK tidak memainkan peranan sebenar dalam menyelami hati dan perasaan masyarakat/ pengundi dalam kawasan mereka disebabkan isu inilah, cemburu hanya Pengerusi dan Setiausaha sahaja yang dapat elaun yang lain hanya dapat beban tugas. Keasyikan kita dalam kemewahan yang dinikmati oleh Pengerusi dan Setiausaha telah membuatkan mereka alpa kepda kebajikan rakyat dibawah mereka dan akhirnya mereka memberontak dan memberikan undi kepada parti pembangkang. Mereka tidak buat kerja-kerja yang sepatutnya dalam memastikan rakyat dikampong mereka tidak meluat kepada pemerintah. Telah terbukti dan diucapkan oleh Perdana Menteri bahawa salah satu faktor kekalahan calun barisan nasional atau calon UMNO sendiri dalam pilihanraya umum ke 12 tempoh adalah disebabkan oleh sabotaj ahli-ahli dalam UMNO sendiri. Apakah sebab-sebab mereka sabotaj adalah isu-isu seperti inilah kerana pemberian elaun pengerusi dan setiausaha JKKK.

Sebelum ni kerajaan negeri ada hantar pemimpin-peminpin JKKK menunaikan haji di Mekah. Kriteria pemilihan tu seperti biasalah memang ada iaitu pemimpin yang aktif, menunjukkan prestasi yang cemerlang, kampongnya pernah mendapat anugerah-anugerah, ahli terbanyak, dan bermacam-macam syarat ketat yang diletakkan dan inilah pemimpin yang dicari oleh pegawai daerah. Maklumlah nak hantar seorang JKKK kosnya melebihi RM10,000.00. banyak tu.. Alih-alih bila diserahkan kepada wakil rakyat untuk menentu kata putus pemilihan calun menjadi sebaliknya, pilih ikut penyokong kuatnya, kadang-kadang penyokong tu bukan buat kerja tera mana pun tapi ambil juga. Ini menghilangkan keyakinan ahli-ahli dalam parti itu sendiri. Setakat pandai bercakap saja tak memadai. Pemimpin kena tunjuk corak kepimpinannya di kampong hingga menjadi benar-benar berjaya dan dikenali ramai. Penduduk dibawah kepimpinannya tak ramai yang menentang kerajaan semuanya puas hati, maka barulah bila ada pilihanraya nanti kawasan menjadi kubu kuat.

Aku ingin mencadangkan supaya elaun tidak lagi diberi kepada pengerusi/setiausaha tetapi diberi kepada tabung JKKK itu sendiri. Biarlah semua Ahli Jawatankuasa itu sendiri yang memutuskan kegunaan elaun bulanan yang diberikan kepada JKKK. Kalau nak beri sebahagian kepada Pengerusi/Setiausaha JKKK pun tidak apa asalkan ianya mendapat sokongan semua pihak dalam JKKK tersebut. Dengan cara ini semua pihak berpuashati. Taklah sabotaja setiap aktiviti yang diatur. Peruntukan elaun bulanan yang diberi oleh kerajaan ini boleh digunakan untuk mengadakan bermacam-macam aktiviti yang berfaedah kepada semua rakyat dalam kampong tersebut seperti mengadakan program gotong royong, masuk jawi beramai-ramai, pakatan kampong, bantuan kepada pelajar, jamuan raya,lawatan dan sebagainya. Jadi tidak lah setiap aktiviti hendak mengharapkan sumber kewangan dari YBb Kawasan sahaja atau dari kerajaaan semata-mata. YB pun kita tahu kalau takat peruntukan khas yang mereka dapat bukannya cukup sangat..Tak taulah kalau ada dari sumber lain. Yang nanti aku akan ulas dalam tajuk lain pula.

Soal duit ringgit ni tak boleh dibuat mudah. Kalau kita diajar dengan digula-gulakan dengan duit ringgit walaupun sikit tunggulah musibahnya. Inilah yang aku takut sangat sejak dari awal lagi. Tapi siapalah aku..boleh buat apa sangat. Tetapi sekurang-kurang peristiwa PRU 12 ini patut diambil iktibar oleh semua terutama oleh pemimpin-pemimpin yang membuat dasar diperingkat negeri maupun diperingkat kementerian persekutuan agar dalam melaksanakan dasar yang berkaitan orang biasa macam aku ni kena kaji betul-betul. Kalau silap perancangan hancur lebur jadinya. Jangan terbawa-bawa agenda kepentingan peribadi dan oleh orang-orang sekeliling yang juga ada agendi peribadi sendiriOklah, nampaknya terpaksalah aku stop sat kat sini, nak selesai kerja dulu. Cukup cerita fasal JKKK. Nanti marah pula dia orang kat aku. Nanti orang kata dok asyik main blog aje makan gaji buta ka…tap apalah nak kata apapun. ni aku taip waktu rehat tengahari. Sanggup tak makan tengahari nak taip cerita fasal pilihanraya ni…Nasib baik ada kopi 3 dalam 1. Dah mula ketagih kopi 3 in 1…..oklah jumpa lagi dalam tajuk lain faktor pengundi kurang beri undi kepada BN…. Kalau ada nak komen bolehlah masuk dalam blog saya ni. bye.23.04.08, 1.00 pm

Assalamualaikum, salam sejahtera buat semua teman-teman

Jumpa lagi. Tengahari ni rasanya ada lapang sikit bolehlah perah otak sikit untuk sambung kisah yang tidak habis lagi tu. Inipun baru balik dari Bank pergi tunaikan cek pilihanraya untuk petugas pilihanraya yang baru lalu. Banyak juga nak kena bawa balik kat ofis. Hampir RM100,000.00. Kalau penjenayah tahu nahas aku…Berbalik kepada faktor ke 2 kenapa BN boleh kurang diundi pada pilihanraya kali ini ialah faktor...

b. PELAKSANAAN PROJEK KECIL LUAR BANDAR..

Inipun satu hal juga. Aku nak kena cerita juga sebab benda-benda ini nampak macam tak berapa relevan dengan pilihanraya kalau dilihat secara kasarnya. Takkanlah bagi projekpun orang tak mau sokong. Tapi pada aku inipun salah satu faktor juga yang menyebabkan sebahagian orang-orang kampong naik marah dan tidak puas hati kepada pemerintah. Kerajaan dah berbelanja beratus juta ringgit malahan ribuan juta ringgit untuk menyediakan pelbagai infrastruktur asas kepada rakyat diperingkat bawahan. Aku adalah salah seorang pelaksana kepada program-program yang diatur oleh peringkat atasan. Bidang tugas aku memang dok jaga orang-orang kampong supaya mereka sentiasa berpuashati dengan perkhidmatan kerajaan. Jangan bagi mereka bersedih dengan kedhaifan mereka, bersedih dengan kekurangan kemudahan-kemudahan awam asas di kampong mereka dan pastikan setiap kemahuan dan kehendak penduduk kampong sampai kepada yang sepatutnya untuk difikirkan langkahan menangani seterusnya...Banyak yang aku nak cerita fasal ni. Sebab banyak idea mai bila bincang tajuk ni. Sebab kena mengena dengan kerja yang aku dok buat sekarang ni. Mungkin kelemahan aku pun ada juga fasal apa bagi depa dok bagi dalam situasi yang menyebabkan sebahagian besar pengundi sokong pembangkang. Fasal apa orang makin tak suka walaupun peruntukan makin banyak disalurkan. Tentu ada sebabnya kenapa berlaku perkara begini.

Pelaksanaan projek kecil luarbandar yang dilaksanakan didaerah kadang-kadang boleh mengundang padah jika tidak dikawal betul-betul. Ini kerana dari pengalaman aku sendiri kebanyakan projek-projek kecil luarbandar banyak dimain peranan oleh orang-orang politik. Minta maaf banyak-banyaklah kalau aku terpaksa cerita bab ni bukannya ada apa, aku tak mau nanti perkara ini akan berulang lagi jika manalah tau BN boleh ambil balik kerajaan negeri. Elok dijadikan sandaran dan pengajaran supaya jangan dok buat kelaku macam tu lagi, buruk padahnya.

Ingat tak lagi dulu waktu negara menghadapi kegawatan ekonomi dan bagaimana kerajaan bertindak pantas dengan pelan tindakan ekonomi menambahkan perbelanjaan dalam negera. Salah satu caranya kerajaan persekutuan telah memperuntukkan sejumlah besar wang bagi melaksanakan projek infrastruktur setiap daerah dimana sampai RM6.00 Juta setiap kawasan parlimen disediakan tak termasuk projek-projek lain lagi. Pembahagian mengikut kawasan Parlimen pun dah menunjukkan pertimbangan politik yang diambil kira. Waktu ni pula dikeluarkan arahan supaya dilibatkan orang politik atau wakil rakyat dalam membuat keputusan senarai projek dan juga keputusan kontraktor yang dipilih. Ini menunjukkan seolah-olah Pegawai Daerah atau pegawai kerajaan tak boleh diharap sangat. Tak apalah pertimbangan apapun asalkan pelaksanaan projek tu biarlah telus, bermutu, cekap, bersih dan adil. Tapi sedih sungguh rupanya pelaksanaan pelan ini rupanya menguntungkan sebahagian orang sahaja, terutama yang rapat dengan orang-orang berpengaruh. Mewah sungguh waktu tu dengan kontraktor tak heran langsung kepada Pegawai Daerah sampaikan pi buat projekpun tak jumpa juruteknik pejabat daerah langsung, punyalah hebat waktu tu. Depa rasa depat dapat projek tu orang politik yang tolong depa..Pegawai Daerah tak ada apa. Sedangkan pelaksanaan projek dilaksanakan oleh Pegawai Daerah baik dari penyediaan spesifikasi kerja dan juga pemereksaan serta pengesahan projek. Pegawai kerajaan tak boleh nak tegor langsung. Jadi banyaklah kerja-kerja yang dibuat tu tak sempurna dan tidak berkualiti. Bayangkan buat jalan kampung, rumputpun boleh tumbuh atas jalan menunjukkan betapa nipisnya bahan binaan dibubuh dan tidak berkualitinya kerja-kerja tersebut. Juruteknik bolehlah tegor dan buat potongan dan hasilnya berlakulah banyak pertelingkahan antara pemimpin politik , kontraktor dengan pejabat daerah.

Aku sendiri sebagai pegawai pengurus projek biasa kontraktor buat tak kisah dan tak kenalpun dan tak pernah mai jumpa pun, tau-tau pi buat projek, tau-tau mai buat tuntutan sahaja. Tetapi oleh kerana kebanyakan pegawai daerah dan kakitangannya malas nak memanjangkan perkara itu, buatlah juga pengesahan dalam keadaan terpaksa. Nak boleh buat apa waktu tu depa tengah berkuasa dan diberi kuasa…Tapi itulah hakikatnya. Rakyat tengok dan menilai apa yang mereka buat. Nasib baiklah waktu pilihanraya lepas tu BN masih kuat berkuasa, mungkin gelombang tsunami waktu tu tak berapa nak kuat lagi seperti mana yang berlaku dalam PRU 12.. Tapi benda tu sentiasa berakar dan berkembang dan semakin hebat pula orang yang berkuasa menunjukkan kuasa tanpa sedari bahawa bunga-bunga kemarahan rakyat semakin berkembang tunggu untuk dipetik sahaja dan tunggu gugur sahaja.

ii. PELAKSANAAN PROJEK PEMBANGUNAN LUAR BANDAR

Ini satu lagi kes yang aku rasa mana-mana tempatpun lebih kurang serupa aje..bab bila nak laksana projek, pada waktu ni pengerusi JKKK ada yang begitu berkuasa dalam menentukan kat mana nak buat projek. Maka diatorlah projek tu ikut suka dialah. Kalau jalan kampong tu dibuat masuk kerumah-rumah yang setia jadi pengikutnya. Yang mana melawan sikit tak ada harapan. Aku tak hairan kalau yang tak dapat tu orang bukan BN/UMNO kerana memang dari awal lagi depa tu memang tak dapat apa, ni yang orang yang jadi ahli parti pemerentah pun tak dapat apa sebab tak sebulu dengan pengerusi. Banyak sangat berlaku dalam masyarakat. Pegawai kadang-kadang tu ’strict’ juga , katalah dia tak terima cadangan tu sebab lebih kepada kepentingan individu, lalu depa minta YB campor tangan, maka akhir buat jugalah…Bagiku tak berapa nak kisah sangat janji projek buat. Yalah pegawai kerajaan macam aku ni bukan tak boleh buat kerja ikut undang-undang dan peraturan 100% tapi buat apa dok pening kepala dok berbalah dengan orang politik, pegawai-pegawai macam aku ni banyak guna budibicara juga, kalau tidak susah juga YB nak buat kerja dengan rakyat sebab banyak prosedur-prosedur kewangan tak diikuti oleh mereka. Tapi tak apalah walaupun risiko terpaksa ditanggong oleh pegawai, yang aku risau sangat ialah kesannya kepada rakyat.Memang hebat mereka ni.

Aku cakap ni bukannya tuju kepada semua pengerusi-pengerusi JKKK, banyak yang bagus dari yang tak bagus. Tapi aku nak cerita ni berdasarkan pengalaman aku sendiri dalam mengendalikan pelaksanaan projek-projek kerajaan. Inilah realitinya. Fasal apa tak sebulu dengan pengerusi/setiausaha JKKK adalah kerana mungkin sebab ada persaingan nak rebut jawatan, tak puas hati fasal pengagihan projek dan sebagainya.

La ni banyak sangat jawatan yang menjadi idaman, sampaikan pengerusi dan setiausahapun akan jadi pertandingan sengit, lebih-lebih lagi dapat elaun bulanan pula. Semua ini merenggangkan hubungan sesama ahli itu sendiri. Cuba bayangkan bagi ahli JKKK atau ahli masyarakat lain yang juga penyokong kerajaan tapi kalau pemimpin kampong tu dok kira kaum kerabat dia sahaja dalam setiap projek dan bantuan kerajaan, sapa yang tak jaki dan geram… Dok pendam lama-lama bila mai pilihanraya YB kawasan tak sedar habaq dengan apa yang dah berlaku di kampong dan tak sempat nak bagi damai balik dan akhirnya depa marah semua orang dan pangkah parti pembangkang. Ini yang dok jadi pada PRU yang lepas. Peruntukan yang diguna untuk maksud kesejahteraan rakyat melalui kerajaan BN telah membawa kepada penentangan pula kepada kerajaan. Kalau begini jadinya lebih baik jangan bagi apa lebih baik.

Dulu tak dapat sebanyak la ni pun masih kuat menjadi penyokong parti pemerentah sebab mereka berjuang tanpa ada kepentingan diri sendiri. Sebab tu mai lah ribut dan taufan apa pun, depa takkan rebah terguling begitu sahaja. Mereka masih bertahan sebab mereka sayangkan bangsa mereka iaitu bangsa Melayu. La ni depa tak berapa kira bab tu.. Tak puas sikit saja kira nak bagi terbalik, walaupun perahu yang dia sendiri naik dia nak bagi terbalik juga. Akhirnya dengan dia-dia sekali tenggelam, macam dok jadi la nilah. Ha..barulah puas. Tengoklah apa dah jadi dengan Selangor dan Perak. Pulau Pinang lagilah merana orang Melayu di situ. Malu nak letak muka tang mana. Melayu ramai tapi sapa yang dok ‘control’ kerajaan negeri tersebut..fikirlah habis-habis.

Kontraktor-kontraktor yang dapat banyak projek kerajaan yang ditaburkan kepada mereka, banyak yang tidak membantu meningkatkan sokongan rakyat kepada pemerentah. Kontraktor yang macam nipun banyak juga. Depa kira periuk nasi mereka sahaja tanpa mengira kepentingan rakyat secara keseluruhannnya.. Buat projekpun sub kepada orang lain. Depa dok makan komisen saja. Sampai bila nak maju dan dapat belajar secara mendalam pelaksanaan sesuatu projek. Buat kerjapun halal balal saja, tidak berkualiti, lambat disiapkan dan mahal pula tu. Projek lambat, kerja tak berkualiti dan nampak mewah pula gaya hidup mereka . Mereka akan sentiasa dilihat oleh rakyat. Rakyat melihat, mendengar dan mengkaji apa yang berlaku depan mata mereka. Rakyat marah orang-orang seperti ini. Pegawai seperti aku kata tadilah bukan boleh dok tegor-tegor sangat. Kalau tegor dan periksa lebih-lebih sangat nanti depa bawa pi ke atas nak tukar orang tu dan orang ni. Macam-macam lah depa cerita.

Terus terang aku katakan sebagai pegawai kerajaan tak pernahpun terlintas padaku untuk sabotaj kerajaan tugas harian. Sebab tu di Langkawi aku cuba sedaya upaya cuba memastikan jangan ada rakyat yang marah kepada kerajaan fasal projek. Setiap projek yang diluluskan aku laksanakan segera sebelum pilihanraya yang lalu dengan harapan rakyat tahu bahawa pemerentah amat prihatin dengan rakyat. Projek ini pula di serah pada YB untuk buat apa yang patut nak menunjuk kata YB juga memain peranan dalam mendapatkan projek tersebut..Pegawai Kerajaan macam aku ni nak buat apa dok pi tonjol-tonjol diri.. aku bukan ahli politik. Aku pegawai kerajaan yang diberi sejumlah wang untuk tugas yang aku lakukan yang diarah oleh pemerentah. Aku laksanakan tanpa berbelah bagi…

Pengalaman aku sendiri pernah pergi periksa projek di Kuala Kedah bawa sekali dengan Pengerusi JKKK untuk tengok apa yang aku nak buat bersama juruteknik. Kalau ikut lojiknya Pengerusi JKKK akan sokong apa yang kita buat sebab nak bagi elok kerja kontraktor yang buat kat kampongnya tapi alih-alih dia dok marah dan perli pula aku dan juruteknik sebab terlalu ketat sangat pemeriksaan projek. Rupanya dia nak cari makan tak boleh… nak cari makan lagu mana fikiaq sendiri.. faham-fahamlah.. Inilah isu dan masalahnya yang sukar nak diterangkan kecuali kita mengalami sendiri akan pengalaman ini.



Kalau selalu buat pemeriksaan macam ini, susahlah nak cari makan. Baru kontraktor buat kerja betul-betul..Kena turun padang sendiri tengok apa mereka buat. Kadang-kadang sedih melihat kurang keikhlasan sebahagian kecil kontraktor melayu dalam melaksanakan kerja mereka. Dimana ada ruang boleh untung lebih depa pagut tanpa kira haram halalnya..


Pernah berlaku semasa aku kat Kubang Pasu, kontraktor marah kat aku fasal dok kerap sangat lawat projeknya seolah-olah tak percaya padanya.Kontraktor ini pula salah seorang kuat di bahagian parti politik berkenaan. Depa ni pula nanti dok pi cerita pula akan keburukan pegawai-pegawai sedangkan pegawai nak buat kerja betul..Bayangkanlah kontraktor sendiri yang dok cari makan dengan jabatan kerajaan pun punya berani bertindak macam tu….Lepas itu depa dok cerita kata kita tak sokong kontraktor melayu, nak pelingkup orang melayu dan sebagainya.

Dekat Sungai Petani, nama aku ni kira tera jugalah, dalam mesyuarat Parti Politik bahagian SP dok bincang fasal nak tukar aku. kerap sangatlah naik nama aku ni, fasal buat penguatkuasaan undang-undang semasa di bandaran dulu. Awat salah sangatkah kalau kita buat penguatkuasaan ikut undang-undang… Masalahnya orang lain buat tak boleh tapi kalau kena batang hidong sendiri pandai melatah pulak.. tak taulah apa nak jadi kalau macam ni jadinya.

Pejabat Daerah dan lama buat projek kecil luarbandar. Sepatutnya peranan ini dapat dipertingkatkan lagi kerana pelaksanaan projek yang dibuat oleh Pegawai Daerah ada kaitan dengan rakyat diperingkat bawahan. Mereka tahu isu sebenar yang berlaku. Malangnya institusi ini cuba dikikis sedikit demi sedikit disebabkabn oleh perubahan dasar yang dibuat oleh kementerian yang sentiasa bertukar menteri-menterinya. Contoh yang mudah ialah dulu pelaksanaan projek jalan kampong dilaksanakan oleh Pegawai Daerah sendiri, dan program ini berjalan lancar tanpa ada apa-apa masalahpun cuma sedikit-sedikit yang timbul tu biasalah seperti isu penyelenggaraan jalan tersebut. Alih-alih lepas tu diubah buat kepada sistem payong, sistem pakai perunding dan apa-apa sistem lagi untuk laksanakana projek jalan kampong.

Ini bukannya ada apa sekadar nak bagi kerja kat perunding, kontraktor besar yang mungkin ada kepentingan dengan tempat-tempat tertentu yang membuat dasar pelaksanaan projek tersebut… Namun lihatlah apa dah jadi dengan sistem-sistem yang langsung tak ada apa-apa perubahanpun malahan merugikan duit kerajaan lagi ada kerana terpaksa bayar kos perunding, dan sebagainya. Syarikat-syarikat besar yang dapat projek tu dah tak tau pi kemana. Nak cari depa balik untuk mai perbaiki jalan yang mereka buat rosak pun jenuh cari. tapi rasanya tak ada satupun yang depa mai balik buat penyelenggaraaan…Perkara ini pegawai-pegawai dan jenuh dok bercakap diforum dan mesyuarat-mesyuarat peringkat atasan, tapi pegawai tertinggi tak mau nak dengar keluhan, luahan, dan pandangan pegawai-pegawai daerah.

Rakyat melihat, mendengar, mengkaji perkara ini. Merekapun ada kesimpulan tersendiri, ini semua nak bagi projek kat anak-anak buah kaum kerabat yang rapat dengan pembuat dasar. Depapun marah. Depa ni tak boleh nak kata apa..mai pembangkang pula dok eksplotasi isu ini dimerata kampong, lama-lama menjadi kepercayaan dan dendam kesumat mula melata dalam hati dan akhirnya diluahkan melalui pilihanraya. Projek tu mai macam tu jugak. Kes tak mau dengar cakap pegawai-pegawai bawahan ini berterusan dari masa ke semasa.

Begitu jugalah dengan kes pembinaan rumah-rumah PPRT atau rumah-rumah orang miskin/dhaif, dulupun Pejabat Daerah yang laksana. Tak ada apa-apa masalah pun dan lebih praktikal dan lebih mendekati rakyat. Hargapun ok juga. Oleh kerana bagipun RM3,000.00 sahaja, maka Pegawai Daerah pun buatlah seadanya tapi masih praktikal. Alih-alih ada institusi lain yang buat dengan alasan rumah yang Pegawai Daerah buat tu kecil dan tak lengkap.

Yalah memang tak lengkap tapi kira ok jugalah dengan peruntukan RM3,000.00. Lepas bagi institusi lain pula buat tapi bagi peruntukan yang berlipat kali ganda. Kalau macam tu sapapun boleh buat..Oleh kerana pembinaan melibatkan kos yang tinggi, berapa buah sangat boleh dibuat, sedangkan banyak lagi rakyat yang memerlukan rumah asas ini….

Orang-orang miskin ini perlu dijaga hati dan perasaan mereka. Mereka inilah yang banyak ada di kampong. Selagi kemiskinan banyak ada dikampong selagi itu rakyat akan menuding jari kepada pemerentah bahawa pemerentah gagal dalam menangani masalah rakyat walaupun pada masa yang sama kerajaan berbelanja untuk projek-projek besar sampai berbilion ringgit malaysia.. Benda-benda seperti ini bagi Pegawai Daerah buat , kenapa perlu ditarik balik projek yang ada kaitan dengan rakyat bawahan. Tetapi oleh kerana pelaksanaan projek ada kepentingan peribadi diperingkat atasan maka terpaksalah pegawai diperingkat akar umbi terima sahaja. Merancang projek dengan mengambil kira kepada siapa nak bagi projek tersebut untuk dilaksanakan yang ada kaitan kepentingan peribadi.

iii. WAKIL RAKYAT DAN ORANG POLITIK BANYAK TAK BUAT KERJA YANG SEPATUTNYA

Isu ni kalau bercakap, pasti ramai akan marah. Takpalah nak marahpun marahlah. Kerajaan pun kata semua kena muhasabah diri kepada perkara sebegini. Tapi itulah hakikatnya yang berlaku dalam masyarakat sebenarnya. Kalau depa buat kerja tak jadi macam ni. Masing-masing terlalu terlebih keyakinan dengan kekuatan parti pemerentah. Tak buat apapun rakyat akan sokong pemerentah…nah apa dah jadi. Kebanyakan buat tak kisah aje apa isu dan masalah yang berlaku dalam masyarakat sekitarnya.

Orang politik sebenarnya kena buat kerja bersungguh-sungguh bagi memastikan ketuanan bangsa tu kekal tegoh dan berkuasa. Bukan berpolitik untuk dapatkan habuan wang ringgit dan harta serta pangkat kebesaran. Kita berpolitik ialah untuk menjaga kepentingan bangsa kita agar tidak diperlekehkan dan dipersendakan oleh bangsa lain, kaum lain, negara lain dan agama lain. Itu yang sepatutnya. Tetapi oleh kerana terlalu lama memerentah, kita mudah lupa akan asas orang berpolitik atau asas ujudnya badan politik itu sendiri. Sapa jadi ketua bahagian atau apa-apa ketualah dalam badan politik , kita pasti nampak akan kemewahannya, kehebatannya, malahan kadang-kadang keangkuhannya. Itu tak jadi wakil rakyat lagi. Semua orang nampak akan kelebihan itu. Tak taulah aku mai lagu mana kemewahan itu, hanya yang terlibat sahaja tau. Itu yang beria-ia sangat orang berebut nak jadi pemimpin politik. Maka hasilnya segala perlakuan dan tingkahlaku kadang-kadang melangkaui asas-asas agama dan moral. Tak kiralah apa cara sekalipun, secara haram ka, halal ka dan sebagainya, yang pentingnya apa yang dihajati itu tercapai.. Pertimbangan kepada kepentingan Melayu letak ketepi. Ini yang aku sedih sangat tengok akan perlakuan setengah-setengah bangsaku yang lupa diri.

Apa kerja sebenar YB setelah dapat jawatan itu. Ini yang setengah-setengah YB lupa. Depa dok asyik dengan keseronokan jadi YB dan penghormatan yang tinggi diberikan kepada mereka dalam protokol daerah dan negeri. Nama mereka disanjung tinggi. Pandangan dan nasihat mereka seolah-olah kata keramat yang perlu diikuti apatah lagi oleh orang-orang kampong. Tetapi setakat mana sangat orang nak sanjung, kalau bersyarah sahaja lebih tetapi kurang ada dikawasan. Lama-lama orang meluat. Lebih baik dapat seorang YB yang tak mengaji tinggi tapi sentiasa dekat dengan rakyat, sentiasa dekat dihati rakyat walaupun YB tu tak ada duit ringgit yang banyak.

Orang kampong sebenarnya bukannya mau sangat duit ringgit dari YB, yang penting bagi mereka sentiasa keluhan dan masalah mereka sentiasa diambil berat oleh YB dan dibawa keatas untuk diselesaikan. Semua isu dan masalah dalam kawasannya ada dalam perhatian dan pengetahuannya. Hubungannya kena rapat dengan semua orang walaupun musuh politiknya. Tak boleh dok berkelahi dan bermasam muka dengan sesiapa sahaja. Sifat memaafkan kena ada sentiasa dalam diri seorang YB. Setiap orang adalah penting pada seorang YB kerana satu undi itu penting. Jangan cari musuh, tapi cari kawan sebanyak mungkin. Kerja ni bukan senang tapi itulah caranya kalau nak pertahankan kawasan.

Apa yang pernah aku tengok ada YB tu dia suka cari fasal dengan ahli-ahli dalam kawasannya. Kalau menentang atau berpandangan yang tidak sealiran dengannya pasti akan dipulaunya walaupun dalam parti yang sama. Duit projek YB yang dia dapat tidak disalurkan kepada cawangan yang menentangnya. Macam buat ugutan pula seolah-olah dengan peruntukan itu dia boleh minta orang sokong dia. Maaf cakaplah, orang sekarang tidak hairan sangat dengan peruntukan YB, tak bagipun depa tak hairan sangat. Kalau banyak sangat dok berkelahi dengan orang-orang yang satu parti dengannya tapi tidak sealiran dari segi pandangan dan pendapat bayangkan apa akan jadi bila mai pilihanraya…Aku sendiri kalau secara peribadi pemimpin tu kalau asyik dok pulau kita sahaja, sampai tak boleh tegor langsung, kata lebih kurang sahaja lama-lama nanti naik meluat juga. Cara mana nak ajar, kalau dia jadi calon YB nanti tok sah dok undi dia atau undi orang lain. Itu baru sorang fikir macam tu, kalau banyak sangat dok fikir macam tu , terjunamlah calon YB itu. Kawasan-kawasan yang kelabu patutnya kita kena masuk.

Ini kalau pegawai kerajaan masuk buat aktiviti dan projek disitu, YB cap pula kata kita ni orang sebelah pembangkang. Situ pula jadinya, sedangkan kita nak cari kawan sebanyak mungkin, manalah tau dengan program yang kita buat disitu mereka akan kembali suka kepada pemerentah, tidaklah difikirkan mereka asyik tersisih dari arus pembangunan dan jarang diberi apa-apa bantuan dan projek pembangunan. Itu tujuan sebenarnya. Pemikiran cetek setengah-setengah YB memang ada. Tak boleh nak berfikiran rasional. Sudah dalam lingkongan puak sendiri pun dok berkelahi, tang mana lagi nak cari pengundi.

Itu tak kira lagi YB ambil komisen dari setiap kontraktor yang buat projek yang dilaksanakan dalam kawasannya. Apatah lagi pada satu ketika dulu nama-nama kontraktor sendiri akan diberi oleh YB kawasan. Jadi kontraktor seolah bergantung kepada belas ikhsan dari YB. Ada setengahnya ada syarikat sendiri pula yang dok cari makan dalam kawasan pilihanraya. Walaupun tidak ada nama dalam syarikat tapi pakai nama orang-orang kanan depa pula.. Hebatlah tu… orang kampong tau dan nampak dan dengar cerita-cerita macam ni. Makanya makin bertambah meluatlah jadinya mereka itu.

YB Kalau boleh 7 hari seminggu kena ada dalam kawasan dan lebih baik kalau tinggal dalam kawasannya sebagai kediaman tetap. Bukan mai seminggu sekali, yang lain tu pakai jumpa kerani dia atau wakil dia sahaja. Wakil-wakil ni bukan pakai sangat nanti lebih sudu dari kuah. Banyak sangat dah aku dok tengok salah satu faktor orang kampong meluat kepada YB ialah kerana ada wakil-wakil seperti inilah. Depa ni kadang-kadang ‘over action’ Kalau setakat jadi YB biasa tu toksahlah dok pakai wakil-wakil. Kita kena jadi YB sepenuh masa, jangan asyik dok kira busines kita saja sampai tinggal kawasan dan dekat-dekat pilihanraya barulah kalut nak mai tunjuk muka kat orang kampong.. Hai naik geli geleman aku tengok orang macam ni.. Itupun jangan lobi nak jadi lagi YB bagai nak rak. Arak rata pemberita ikut sekali suruh cerita apa yang dia buat kat kawasan… lagi kerap muka ada dalam paper atau tv lagi bagus. Baru nampak kata kita buat kerja.. Tapi orang kampong la bukan macam orang kampong dulu, depa dah berpelajaran, berfikiran terbuka, dan banyak maklumat mereka boleh perolehi…. Orang-orang seperti inilah yang pemimpin atasan nak kena tengok. Jangan pakai tengok kulit sahaja. Pandai bodek pandai ampu, pandai sambut kat airport dan sebagainya kadang-kadang tu bukan boleh percaya sangat. Kena tengok sama. Orang hormat dan sambut kat kita bukan kerana kewibawaan kita tetapi kerana kekuasaan kita. Kalau kuasa tidak ada tak guna langsung orang itu pada sebahagian orang politik. Orang sanggup cium lulur tangan sedangkan sebelum ni, tengok pun sebelah mata sahaja. Bila jadi YAB dan sebagainya dan dan berubah, cium tak sangka. Kalau cium tangan tok guru tu tak apa juga sebab dia bagi kita ilmu dan berkat ataupun cium tangan ibu bapa kita tak apa juga. Fasal apa sanggup buat macam tu..fikir-fikirlah sendiri.

Ingatlah tu wahai pemimpin-pemimpin ku. Itulah sandiwara yang dok berlaku depan mata kita . Itu sebab kebanyakan orang tidak mahu meletak jawatan dalam politik, takut hilang kuasa. Kaya orang tidak hairan, tapi kuasa yang orang hairan.

Setiap YB baik MP atau ADUN BN selalunya mereka mendapat peruntukan khas, kalau MP akan dapat peruntukan dari kerajaan persekutuan, dan kalau YB ADUN akan dapat peruntukan Negeri. Masalahnya disini dalam pengagihan duit projek ni aku rasa tak begitu licin sesama YB dalam parti yang sama. Banyak yang tak boleh nak bekerja sama sesama mereka sedangkan pengundi/rakyat adalah orang sama juga, bukannya orang lain. Ada ketika tu YB Ahli Parlimen biasa diperuntukkan RM2.00 juta setahun dan selalunya RM500,000.00 ke RM1,000,000.00 setahun. Malangnya bagi ADUN hanya dapat RM100,000.00 sahaja setahun. Kalau jadi EXCO dapatlah RM200,000.00 tapi itu untuk jaga seluruh Kedah. Sepatutnya bagilah seimbang. Kerajaan Persekutuan bagilah juga peruntukan pada YB ADUN ni sama, nak harapkan peruntukan kerajaan negeri Kedah ni bukannya banyak sangat.. Bukan Federal tak tahu, tapi sahaja buat-buat tak tahu.

YB Ahli Parlimen yang aku dok nampak dikebanyakan tempat dah, genggam rapat peruntukan yang dia dapat, kut nak bedak sama kat-kat ADUN dalam kawasannya juga jauh sekali. Pengundi dan penerima adalah orang sama. Patut pakatlah sama-sama, apa salahnya. Ini tidak. macamlah musuh bila bincang bab-bab projek. Rupanya duit projek yang diberi inipun boleh jadi sumber penting untuk meningkatkan pengaruh dikalangan ahli. Begitu rupanya. Sebab itu YB Ahli Parlimen tak mahu lepas sikit duit ni kat ADUNnya lebih-lebih nampak ADUN tu aktif sikit,pengaruh kui makin meningkat, takut-takut nanti makan tuan pula. Ini yang menjadi kerisauannya. Kalau dalam satu parti yang sama pun tidak boleh nak bekerjasama, asyik curiga dan prasangka buruk sesama mereka, macammanalah nak satukan masyarakat yang dibawah kepimpinan mereka…Benda-benda ni lama-lama menjadi barah yang merebak sikit demi sedikit dalam masyarakat. Masing-masing ada pengikut masing-masing.

Kita semakin mengecil-ngecilkan pengaruh parti secara keseluruhannya. Ini merbahaya kepada masa depan sesebuah organisasi. La ni dengar kata federal nak bagi juga duit projek pada ADUN BN yang menang di Kedah. Boleh pulak? Kalau bagi awal-awal lagi kan ke senang. Tak lah gaduh ADUN-ADUN dok cari duit rata nak buat projek untuk rakyat.

Jadi aku harap sangatlah wakil rakyat yang dok ada la ni tidak kiralah PAS atau UMNO ka, buatlah kerja sungguh-sungguh. Jangan dok tunggu dekat-dekat pilihanraya nak mai ni baru nak mula buat kerja. Buat kerjapun bukan takat tolong buat surat sokongan penduduk kampong dan salinkan kepada anak buah kata kita telah ambil tindakan. Itu macam tak buat kerja. Buat kerja yang sebenar kena turun kepadang, selami sedalam-dalamnya masalah anak buah dan pi sendiri kejabatan-jabatan yang berkenaan. Kalau jabatan tidak ada peruntukan, guna pengaruh kita sebagai YB pi sampai ke Putrajaya untuk dapatkan peruntukan, jumpa pegawai-pegawai kanan disana, malahan kalau hebat lagi pi jumpa menteri sendiri, baru hebat namanya. Buat perancangan dan permudahkan jabatan-jabatan dalam membuat keputusan bukan menyemakkan lagi disebabkan ada kepentingan peribadi. Kalau takat cakap kot kampong sahaja, tak sampai kemana. Alih-alih nak salah jabatan kerajaan peringkat daerah sahaja, bila tidak berjaya. macamlah jabatan-jabatan kerajaan daerah ni tidak buat kerja..

iv. JENTERA UTAMA KERAJAAN KURANG MEMAINKAN PERANAN..

Perkara inipun rasanya nak kena sentuh juga. Oleh kerana terlalu lama berada dalam situasi yang sentiasa memihak kepada kerajaan yang memerintah, memang tidak dijangka sesuatu perkara yang luarbiasa akan berlaku dalam pilihanraya. Kerana itulah maka kebanyakan pegawai-pegawai kanan dan atasan peringkat tertinggi alpa dengan kedudukan ini dan gagal mengambil tindakan yang sewajarnya dalam bidang tugas dan kawalan masing-masing. Cerita fasal jabatan ini, ianya sedikit sebanyak akan terkena akan batang hidong sendiri juga akhirnya… tapi tidak mengapa demi kebaikan semua pihak.

Bahagian Keselamatan Negara sepatutnya perlu lebih peka dan proaktif dalam hal ini. Kempen gerak saraf yang dilaksanakan kena perlu lebih agresif. Masalahnya dalam kes pilihanraya yang baru lepas aku dapat aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan diperingkat akar umbi agak lemah. Tak taulah kalau ada aktiviti yang dibuat diperingkat rakyat ini tanpa pengetahuan aku. Tetapi kebiasaannya Pegawai Daerah akan memainkan peranan penting dalam kempen geraksaraf masuk kekampong menjalankan aktiviti. Malangnya di Kedah ini pegawai khusus yang dulu-dulunya ada disetiap daerah telah ditiadakan...Oklah..banyak juga yang aku ketok punat-punat huruf komputer ni.. dah naik letih pula rasanya. Biarlah aku berhenti disini dulu. Tak bagus juga kalau dalam letih-letih dan mata pun naik berbinau pula.. nanti lain yang dimaksud lain pula yang ditaip ..nanya nanti.. la ni bukan boleh dok tulis tak ketahuan, sikit-sikit nak saman…..


00.00.00..Selamat sejahtera dan selamat pagi.. pagi ni pagi Jumaat. Lepas balik dari masjid tadi terasa pula idea mai untuk sambung tulis dalam tajuk blog ini yang tak habis-habis lagi ni. Aku nak sambung fasal kejatuhan pengaruh BN dalam pilihanraya yang lalu. Salah satu lagi sebabnya yang aku terperasan ialah seperti dibawah tajuk ni....

v. PERWATAKAN DAN KEPERIBADIAN CALON WAKIL RAKYAT..

Kadang-kadang tu walaupun kita rasa perkara tu kecil sahaja tetapi pada sesetengah orang ianya amat memberi kesan kepada mereka. Ada beberapa contoh yang mudah tapi patutnya diberi perhatian yang besar oleh pemimpin-pemimpin politik. Ini memberi kesan kepada sokongan rakyat. Dimana yang boleh kita mendapat pengaruh dan sokongan janganlah diabaikan walaupun kecil nampaknya...Dalam hal ini kenalah berkorban sikit supaya ianya tidak menjadi bahan bualan dan sindiran rakyat. Dan tak rugi rasanya kalau kita buatpun malahan pasti akan mendapat sanjungan dari rakyat terutama yang berugama Islam.

Semua orang tahu penekanan kepada unsur keIslaman dan penekanan kepada Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh pemimpin tertinggi kerajaan. Pelancaran dibuat dimerata negeri dan belanjapun besar-besar juga. Semuanya untuk memberitahu rakyat akan kebaikan Islam Hadhari yang diperkenalkan itu. ..Apa yang kita buat kenalah berpaksikan kepada Allah SWT. Sebagai orang Islam kita tidak boleh dari itu. kalau ini kita pegang selamatlah kita dunia dan akhirat...

Apa yang aku nak cakap ini ialah tentang kaum wanita yang menjadi calun wakil rakyat dan juga isteri-isteri wakil rakyat tak kiralah walaupun peringkat paling tinggi dalam kerajaan, hinggalah kepada wakil rakyat biasa… elok sangatlah bertudung kepala sepertimana seorang muslimah yang sebenarnya sepertimana yang ditetapkan dalam ajaran Islam. Perkara ini dah jelas dan tidak perlu dipertikaikan dan dipersoalkan lagi. Isunya sekarang ialah bila perkara ini dibangkitkan dan pernah dibangkitkan oleh ahli-ahli parti politik, jawapan yang diberikan ialah kita nak menilai keimanan seseorang itu jangan menilai dari faktor luaran. Tak pakai tudung kepala bukan isu besar kepada pemimpin kita …….. tetapi mereka tidak sedar bahawa dulu tahun-tahun 70 an dan 80 an perkara tak pakai tudung itu memanglah perkara biasa sahaja. Tidak ada ganjilnya dan malahan kita masih dapat melihat diserata cerok kampong pakai mini skit, baju kebaya ketat dan sebagainya jadi perkara biasa sahaja. Tapi zaman dah berubah. Kita kenalah ikut peredaran zaman. Jangan tunjukkan sangat yang kita ni tak heran kat siapa atas alasan itu hak peribadi seseorang , hak asasi seseorang nak pakai apapun, apa dok gaduh. Yalah kalau kita orang biasa dan tak terlibat dengan sokongan rakyat tak apalah. masalahnya kita adalah wakil rakyat dan pemimpin politik yang memerentah negara.

kita bercakap perlulah serupa bikin. Pemimpin bercakap mengenai kembali kepada Islam, ikut cara Islam, ikut sunnah Rasullullah dan sebagainya tetapi perbuatannya tidak menjurus kearah itu walaupun yang lain dah banyak dibuat bagi menunjukkan keislaman kita tapi yang satu ni (pakai tudung) payah sungguh nak ikut. Tak tau fasal apa…..Orang kampong sangat seronok kalau tengok YB wanita atau isteri YB yang bertudung ayu dan nampak manis pula, silap-silap mereka pula boleh menjadi ikutan dan contoh terbaik kepada masyarakatnya. Ini sedikit sebanyak memberi pengaruh yang kuat kepada sokongan rakyat. Cubalah tengok wakil-wakil rakyat pembangkang dan isteri-isteri wakil rakyat pembangkang, kebanyakan mereka semuanya bertudung kepala, nampak pada zahirnya baguslah pada pandangan rakyat. Tapi batinnya tak tau lagilah. Itu sebab mereka mudah mendapat sokongan rakyat untuk mengundi mereka.

Alangkah bagusnya dan indahnya isteri YAB Perdana Menteri kita dan isteri YAB Timbalan Perdana Menteri kita memakai tudung kepada yang sepatutnya seperti seorang muslim sejati… Itulah yang aku doakan sangat-sangat agar mereka dapat hidayah mengenai perkara itu.. Tentu kalangan pengundi-pengundi wanita dikampong-kampong yang amat ramai itu akan menyokong mereka dan menyokong kerjaya suami mereka pada keseluruhannya. Mereka adalah wanita pertama dan wanita kedua dalam negara yang menjadi ikon pada wanita diMalaysia ini. Begitu juga kalau semua wakil-wakil rakyat wanita, menteri kabinet wanita, isteri-isteri menteri , isteri-isteri Menteri Besar dan sebagainya yang ada memakai tudung muslimah, aku amat yakin pasti rakyat tidak akan menyindir lagi akan program-program keislaman yang dianjurkan oleh kerajaan. Kerana kita cakap serupa bikin… susah sangatkah nak pakai tudung kepala..tak rugi apa pun, kalau nak rugipun tukang solek rambut kut yang nak rugi kerana depa tak boleh reka fesyen-fesyen rambut kat tokoh-tokoh wanita dan isteri pemimpin tertinggi dalam politikdan kerajaan.

Terlalu banyak sangat aku dengar sindiran-sindiran berkaitan ini dalam cakap-cakap di kampong-kampong…sukar juga aku nak berbahas dengan mereka ini kerana bila fikir-fikir balik betul juga…Jangan cakap fasal Islam Hadhari atau kembali kepada Islam jika jika diri dan keluarga sendiri pun belum menghayati sepenuhnya konsep itu walaupun perkara tersebut bukannya susah sangat nak buat. Bukan nak kena pinda undang-undang seperti di negara Turki. Pakai sajalah apa yang susah sangat.

Oklah aku dah naik letih dan malas pula. Kalau aku dok taip lagi nanti jadi melalut pula celoteh aku ni. Jadi biarlah aku berehat dulu, nanti bila mai syehnya aku akan pukul lagi keyboard ni biar relai…..Nak kena pi bersiap-siap pi sembahyang Jumaat kat masjid yang sangat dekat dengan rumah aku ni….

Sekarang dah lebih setahun berada dibawah pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS. Aku dapat banyak idea nak cerita pengalaman dan kisah-kisah menarik yang boleh dijadikan tauladan dan panduan ..sesiapa saja patut ambil ini jadi panduan dn iktibar agar kesilapan yang dibuat ini akan menghancurkan kerjaya politik dan masa depan orang melayu sendiri.. kalau ok la...tunggulah ulasan dan sembang-sembang aku nanti.

teratak kasih
alor setar

04 December 2009

DI BAWAH BAYU BANYAK KEINDAHAN, KEBERSIHAN DAN KEMESRAAN

Hotel Le Meredian,
Kota Kinabalu.
04 Disember 2009

Tunggakan hasil cukai pintu dan kebersihan sesebuah kawasan PBT sentiasa menjadi fokus utama orang ramai terhadap perkhidmatan sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan..Isu ini selalunya tiada berkesudahan sejak dari dulu lagi hingga kini, Bermacam-macam usaha dilakukan namun yang benar-benar berjaya kurang benar adanya.

Majlis Daerah Sik, sebuah PBT yang kecil sahaja di Kedah namun sentiasa menekankan usaha-usaha menambahbaikkan perkhidmatan yang dapat diberikan terutama dalam isu-isu kebersihan, penguatkuasaan dan kutipan cukai pintu.

Untuk itu sebagai meningkatkan lagi pengetahuan dan mencari idea-idea baru dalam aktiviti PBT maka satu lawatan rasmi telah diatur ke Kota Kinabalu Sabah yang bermula dari 2 Dis 2009 hingga 5 Dis. 2009. Ahli rombongan terdiri dari semua ahli majlis MDS dan ketua-ketua bahagian MDS yang diketuai oleh Tuan Hj Azmi Din, Yang Dipertua MDS...


Lawatan telah dibuat ke Majlis Bandaraya Kota Kinabalu dimana kunjungan hormat bersama Mayor DBKK iaitu Dato' Ilias b. Ibrahim. Banyak idea-idea baru diberikan oleh Mayor tersebut berdasarkan

Saya bersama Tuan Hj Azmi Din YDP MDS dan rombongan membuat kunjungan hormat ke Pejabat Mayor DBKK.

pengalaman DBKK terutamanya dengan program 3K yang dipraktikkan oleh DBKK. 3K bermaksud kebersihan diutamakan, Keselamatan Dijamin dan Kesejahteraan Rakyat diberi perhatian. Di samping itu pihak DBKK telah sudi memberikan taklimat berkenaan 'Tindakan-Tindakan Yang Diambil Oleh DBKK Terhadap Cukai Kadaran'..Banyak maklumat-maklumat baru diperolehi dari taklimat dan soaljawab antara ahli rombongan dengan pihak pengurusan DBKK. Sesungguhnya sambutan mesra yang diberikan oleh semua kakitangan DBKK amatlah dihargai dan disanjung tinggi..



Program ini juga mengadakan lawatan ke Pulau Sapi dan Pulau Manukan iaitu lebih kurang 30 minit perjalanan dengan bot penambang dari jeti penumpang di Jalan Tun Fuad Stephens, Sinsuran, Kota Kinabalu..hanya 200 meter dari hotel penginapan. Pulau ini adalah pulau peranginan yang dikawal oleh Taman Laut...Tempat ini sesuai untuk berenang, snorkling, dan bermesra-mesraan dengan ikan hidupan laut yang amat jinak...Tapi rasanya Taman Laut kat Pulau Payar Langkawi lebih menarik lagi.

Tidak lengkap rasanya kalau datang ke negeri orang tidak membeli belah..Pasar Fillipina letaknya hanya 100
meter sahaja dari hotel..Memangnya banyak barang-barang dari segala macam makanan dan buah-buahan , kraftangan tempatan dan dari Fillipina dan Indonesia, dan juga paling disukai ialah mutiara yang banyak dijual disini...Namun berhati-hati membeli mutiara, kerana silap perkiraan terkenaan mutiara palsu.. Ini kena hati-hati. 


Ok pak mau pergi shoping-shoping dulu...tidak habis lagi cerita ni...nanti mau cerita lagi....belum habis lawatan lagi nih..

04.12.09

Ok..ketemu lagi semua.. hari ini melawat sekitar Bandar KK seperti ke Masjid Negeri Sabah, Universiti Malaysia Sabah, 'window shoping' kat kompleks perniagaan One Borneo Hypermall dan bergambar di bangunan unik Yayasan Sabah..khabarnya sudah tidak begitu stabil dan tidak ramai yang berani duduk didalamnya..Petangnya pergi tinjau kat beberapa kedai jewellery nak cari rantai mutiara pesanan isteri dan akhirnya ketemu juga kat Kedai Jamelah Jewellery..Harganya boleh tahan, tapi kalau nak cari mutiara air tawar murah aje... mutiara air masin agak mahal harganya..tapi berbaloi kalau membeli berbanding harganya di semenanjung yang berlipat kali ganda...so pejam mata beli juga... untuk birthday isteri yang akan menjelang tidak lama lagi..

Apa yang sebenarnya dapat dipelajari dan diambil pengajaran hasil dari lawatan ini ialah dapat 5K. Iaitu KeselamataN terjamin, KebersihaN diuruskan dengan baik, KaKi LimA bangunan perniagaan tidak dibiarkan penuh dengan barang niaga, KutU RayaU pun tidak kelihatan di KK ini, KeimanaN terserlah bila melihat surau dipasar malam penuh dengan jemaah dan KerjasamA sentiasa ada antara peniaga dengan PBT. Jadi inilah yang perlu diimplimentasikan oleh mana-mana PBT di Kedah...caranya...marilah sama-sama kita memikirkan dan mencari jalan agar keadaan seperti 6K itu juga dapat diujudkan .

 
Berita aktiviti ini akan dipindahkan ke blog http://www.beritasri.blogspot.com dalam tempoh satu bulan dari tarikh siaran diblog ini.
 
asriredha
teratak kasih
alor setar

03 December 2009

DisipLiN DaLaM BeKerJa

Kota Kinabalu, Sabah
03 Disember 2009

Tak ada angin, tak ada ributpun...tiba-tiba saya dikejutkan dengan SMS staf memaklumkan saya adalah salah seorang penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tahun 2007 bagi kategori KCS gred N48...terkejut juga terima berita itu..dah 2 tahun lebih berlalu. Dan tidak pernah ambil tahupun, kerana ini tidak ada langsung dalam agenda kerja saya seharian..

Walau bagaimanapun saya amat bersyukur banyak kepada ALLAH SWT yang menganugerah APC ini dan juga kepada bos-bos saya terdahulu yang telah memberi penilaian terhadap saya..tentunya nilai terbaik kut..kalau tidak takkan panel nak bagi APC...Terima kasihlah kepada bos lama saya yang dah pencen Dato' Mansor Ismail dan bos-bos lain yang telah memberi sepenuh keyakinan kepada saya untuk menjalankan tugas-tugas yang diarah tanpa berbelah bagi...Kepercayaan yang mereka berikan itu sebenarnya membuatkan saya menjadi lebih berkeyakinan dan berusaha sekadar kemampuan untuk kesejahteraan rakyat.

Untuk mendapat kepercayaan ketua jabatan sepenuhnya bukan suatu perkara yang mudah..Kalau kita membina tahap disiplin yang buruk sejak awal, menonjolkan peribadi yang kurang elok, salah laku yang terlampau dan lain-lain perkara negatif sudah tentu sukar untuk kita mendapat kepercayaan bos atau ketua jabatan..Inilah yang saya cuba elakkan sekadar boleh.. Bagi saya mudah sahaja untuk mendapat kepercayaan ketua kita dan kita tidak perlu bodek dan menonjol-nonjolkan diri bahawa ini kita buat itu kita buat, itu kita yang rancang dan sebagainya..

Contoh yang paling mudah ialah kalau ada sesuatu majlis, bila sahaja tau bos atas yang berkuasa seperti MB atau SUK hanya hantar wakil sahaja untuk hadir rasmi sesuatu majlis, maka secara tiba-tiba sahaja terus batalkan kehadiran ke majlis tersebut...Bagi saya tidak kiralah siapa yang hadir rasmi, kita hadir juga kalau ada kelapangan dan tidak ada keperluan mendesak tugas rasmi kita. Mengapa kita tidak hadir kalau kita tau bos kita tidak dapat hadir sedangkan naiat awal hendak hadir...tepok dada tanya selera...Kalau ada aktiviti apa-apa duduk didepan atau tonjol-tonjolkan diri untuk perhatian bos kita...Bab ni saya 'surender' awal-awal lagi, tidak boleh program diri macam tu..duduk kut jauh aje...kalau diperlukan baru mampir...

Begitu juga disiplin diri..kalau guna kad perakam waktu tu gunalah sepenuhnya..guna waktu kerja sepenuhnya. Jangan guna waktu kerja separuh sahaja, separuh lagi tidak guna kerana pergi main golf ka atau sebagainya yang merugikan wang rakyat. Kalau terlebih guna masa rasmi untuk personal, gantilah dengan kerja lebih masa sikit, atau hari-hari cuti yang lapang pilah buat kerja yang banyak berlambak kat opis...Setiap aktiviti kerja harian perlu dilaporkan kepada ketua jabatan secara bersuratpun tidak apa. Tidak semestinya kita jumpa selalu bos kita. Biar ketua kita tahu apa yang kita buat..Apa-apa yang ketua atur kita ikut jangan dok belaga angin dengan ketua kita..lagipun bukan teruk mana pun....hadir dalam majlis pun sudah merupakan satu penghargaan terhdap aktiviti yang dibuat...sebenarnya banyak lagilah caranya bagaimana untuk mendapatkan kepercayaan ketua jabatan.. Ini semua memerlukan kreativiti seseorang.

Pegawai-pegawai yang baru kerja kena belajar ini semua. Ianya tidak diajari masa kat Universiti. Ada setengah pegawai-pegawai baru angin sangat tinggi.. Cakap dengan anak-anak buah macam cakap dengan kawan. Cakap hang aku begitu sahaja dengan mereka. Sedangkan ada setengah Pembantu Tadbir sama umur dengan bapa pegawai berkenaan. Begitu juga setengah tu cakap dengan Pegawai KCS yang lebih senior cakap tidak hormat langsung, pakai rodong hang aku sahaja. Tidak heran langsung. kalau yang senior tu cakap aku atau hang dengan kita ..tak apalah biar dia cakap macam tu tapi kita yang junior ni kena berbahasa yang hormat sikit.. Saya sendiri tidak tergamak nak bercakap dengan senior banyak dengan saya dengan berbahasakan hang aku walaupun mereka bercakap begitu. Habis sangat cakap I atau You sahaja... Itupun rasanya macam nak kasar juga..

Setengah tu cakap kasar dan memedihkan kakitangan seolah-olah kita sahaja yang betul..Ingat kita ini adalah manusia, tidak ada sapa yang boleh mengaku betul semua apa yang dia buat. Belajarlah menerima pandangan anak buah asalkan baik dan berkesan apa salahnya kita terima pandangan mereka.

Kesombongan setengah pegawai itu terbawa-bawa hinggakan anak buah nak telefon pun tidak bagi kalau waktu rehat, waktu cuti rehat, cuti awam dan sebagainya walaupun tujuan untuk telefon itu ialah untuk urusan rasmi meminta pandangan, nasihat, tunjuk ajar dan seumpamanya. Apatah lagi kalau nak suruh tuan mai opis waktu cuti disebabkan urgent sangat..Silap-silap kena jerkah lagi kakitangan yang dok telefon tu....Seingat saya sejak 23 tahun bekerja, tidak pernah lagilah dok buat perangai macam itu.. Seboleh mungkin tolonglah apa yang patut, walaupun waktu rehat atau waktu cuti...bagilah rakyat rasa senang sikit hasil dari pengorbanan kita itu..

Semua yang saya sebut ini adalah rentetan pengalaman yang saya kutip sepanjang lebih 20 tahun bekerja...elok sangatlah perkara-perkara tersebut jangan diamalkan lagi. Memanglah sesama pegawai itu tarafnya sama sahaja cuma gred berbeda tapi perbedaan umur juga perlu diambil kira. Tidak salahkan berbahasa abang, kak, Pak Long, Pak Ngah dan sebagainya...Ianya akan meningkatkan kemesraan lagi dalam hubungan kakitangan asalkan disiplin tetap di beri perhatian utama.

Kebanyakan kerja saya hanya di luar daerah...buat kerja teruk manapun rasanya bukan ada orang tengok..Saja seronok seorang diri sahaja buat kerja. Asal dapat gaji macam la ni rasanya sudah lebih dari mencukupi..

Alhamdulillah..ada juga orang dok tengok apa yang saya buat...telah terbukti apa yang saya buat selama ini rasanya ok jugalah...masa gred N41 pernah dapat anjakan gaji menegak, begitu juga masa gred N44 juga dapat anjakan gaji melintang dan masa gred N48 cuma dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang, disebabkan kursus dapat tahap 3 sahaja...maklumlah dah tua-tua meregon ni otak tidak berapa nak boleh mengapai...tak apalah walau tidak dapat gaji melintang.

Oklah...dok bersembang kes ini panjang-panjang nanti orang kata dok sombong diri pula.....masuk bakul angkat sendiri. Tapi itulah saya ni bukan pandai sangat buat kerja, cuma ikut arahan dan peraturan sahaja dimana boleh, itu sahaja...Kalau bijak dan pandai serta ada ilmu tinggi maka itu satu kelebihan yang amat diperlukan bila ditempatkan ditempat-tempat strategik tertentu seperti di UPENK , GLC dan lain-lain tempat kerja yang bersifat nasional dan internasional. Saya sendiri mengakui tidak mampu untuk duduk ditempat-tempat sebegini..tempat sebegini lebih mencabar. Lebih baik mengaku awal-awal dan beri pada orang lain walaupun gred dan gaji yang lebih tinggi. Malahan kalau ada junior lagi yang mampu dan berdisiplin apa salahnya kalau mereka pegang jawatan tersebut..Dalam hal ini saya tidak kisah sangat soal-soal kenaikan pangkat ini dan langkau kawan-kawan, asalkan jangan diturunkan pangkat dan turunkan gaji sudahlah...Takat nak duduk tempat kerja yang gred lebih tinggi tapi tak mampu nak buat apa-apa yang lebih baik dari apa yang sedia ada, lebih baik tidak payah...

boleh pakai ke cadangan saya ni...sebab tu saya rasa jangan dok pakai sangat cara saya ni..banyak orang tidak boleh terima

OK jumpa lagi......masa dok menaip ni dok kat Hotel Le Meredian, Kota Kinabalu mengikuti rombongan Ahli Majlis Daerah Sik membuat lawatan sambil belajar ke Majlis Bandaraya Kota Kinabalu.....Aktiviti lawatan ini ada saya masukkan dalam blog http://www.beritasri.blogspot.com/

asriredha
teratak kasih
alor setar
There was an error in this gadget