25 January 2010

Seminar Pembangunan Daerah 2010

25 Januari 2010
Hotel Palace Of The Golden Horses
Seri Kembangan Selangor

Secara kebetulan awal tahun ini saya diarah memangku Pegawai Daerah Sik disebabkan Dato' Hj Azmi Din Pegawai Daerah Sik sebelumnya telah diarahkan melaksanakan tanggungjawab yang lebih berat di SADA (singkatan Syarikat Air Darul Aman).  Atas kapasiti jawatan itu saya berpeluang menghadiri Seminar Pembangunan Daerah 2010 anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah disebuah hotel terkemuka di Lembah Kelang.


Tinjau punya tinjau nampaknya hanya saya seorang sahaja pegawai kerajaan negeri Kedah yang hadir seminar ini. Jemputan seminar ini adalah terdiri daripada Pegawai Daerah seluruh negara termasuk negeri dibawah pakatan pembangkang. Saya sengaja hadir juga seminar ini untuk mendapatkan maklumat terkini tentang program dan dasar-dasar baru kementerian dari segi pembangunan luar bandar....Kalau tidak terputus terus maklumat memandangkan setiap mesyuarat perancangan dan pelaksanaan projek pembangunan oleh kementerian tidak lagi dijemput wakil kerajaan negeri atau pegawai daerah menghadirinya.

Terfikir juga kenapa dijemput semua pegawai daerah negeri pakatan pembangkang sedangkan peranan dan tanggungjawab tidak lagi diberikan oleh kementerian....mulanya saya fikir mungkin untuk diberikan balik sedikit sebanyak tanggungjawab asal  pegawai daerah sebagai agen pembangunan daerah oleh kementerian. Mungkin untuk mengelakkan dari tohmahan kut , bimbang orang kata kementerian mengetepikan terus pegawai daerah negeri pakatan pembangkang. Dalam pekeliling perkhidmatan kerajaan memang ternyata dan terserlah peranan pegawai daerah dinyatakan dengan jelas dan amat besar hingga semua jabatan-jabatan kerajaan atau badan berkanun yang hendak berurusan disesuatu daerah perlu merujuk dahulu kepada pegawai daerah untuk pohon pandangan dan penyelarasan. Tidak disebutkanpun pegawai daerah dinegeri pakatan pembangkang atau pakatan kerajaan.

Namun sehingga selesai seminar selama 2 hari tersebut perkara ini tidak diberi perhatian langsung oleh pihak penceramah dan juga oleh YB Menteri serta KSU Kementerian.. Tetapi didalam ucapan memang disebutkan juga pegawai kerajaan khususnya pegawai daerah sebagai kakitangan kerajaan yang perlu bekerja untuk semua rakyat tanpa mengira kaum, bangsa, ugama dan juga fahaman politik.Yang pentingnya adalah kesejahteraan rakyat, rakyat diutamakan. Soalan ada ditanya tetapi jawapan tidak diberikan secara lebih profesional.. seolah-olah cuba menghindari menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan...cubalah bayangkan nanti kalau semua negeri dibawah pakatan pembangkang manakala peringkat pusat oleh kerajaan yang memerintah....macam mana jadinya ya..Takkanlah hendak ditubuhkan jabatan lain  pula disetiap negeri yang akan membawa kepada pembaziran wang rakyat lagi. Adakah Bidang Keberhasilan Utama Nasional Peringkat Kementerian boleh dicapai jika peranan pegawai daerah diketepikan atau kalau dikatakan tercapai oleh kementerian adakah data-data itu tepat dan meliputi semua peringkat rakyat......



asriredha
teratak kasih
alor setar

Berita ini akan dipindahkan ke :  http://www.beritasri.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.