30 April 2010

ROYAL HERITAGE TRAIL

Menara Alor Setar: 30 April 2010

Melibatkan diri dalam aktiviti yang dianjurkan oleh mana-mana organisasi adalah merupakan satu usaha yang murni dan perlu diamalkan oleh setiap orang. Bayangkanlah bila penganjur mengadakan sesuatu aktiviti tetapi tidak ada pula atau kurangnya penglibatan orang ramai.. maka sudah tentu tidak meriah jadinya majlis itu. Bayangkan betapa mesyuarat demi mesyuarat diatur untuk menguruskan sesuatu aktiviti tetapi orang ramai tidak melibatkan diri pada hari aktiviti diadakan..tentu kecewa jadinya pihak tuan rumah. Kalau kita sendiri jadi tuan rumah, adakah kita mahu perkara sebegitu berlaku?..sudah tentu tidak.

Penulis di Program Kayuhan Royal Heritage Trail.

berita lanjut di http://www.beritasri.blogspot.com.   hanya 'click' tetikus anda di situ.


.

17 April 2010

SUSAH SANGATKAH CARI KERJA .......TEMUDUGA

Seminggu dua ni saya terlibat secara langsung dengan temuduga pekerjaan. Jadi Pengerusi Panel Temuduga katakan...sebenarnya sudah banyak kali saya terlibat dalam pemilihan pegawai untuk bekerja dibeberapa jabatan kerajaan terutama di Pihak Berkuasa Tempatan. Samaada untuk mencari pegawai profesional seperti jurutera, arkitek, pegawai tadbir hinggalah ke peringkat pengambilan pegawai bawahan. Semuanya saya sudah terlibat...

Melihat kepada calun-calun yang hadir temuduga terasa sesuatu yang tidak kena dengan sebahagian dari mereka..macam ada kekurangan disana sini....Jadi saya rasa kali ini saya nak bersembang-sembang fasal tip2 persiapan menghadapi temuduga.. Saya tidak merujuk mana-mana buku..cuma berasaskan kepada pengalaman aje...apa yang teringat dalam kepala terus hentok patuk huruf2 di keyboard ini....



Saya bersama Panel Temuduga lainnya sedang menemuduga calon jawatan Penolong Pegawai Sistem Maklumat.



Kenyataan gambar: Pemohon sedang menyampaikan ceramah /  ucapan disatu Majlis .........di.......)


(gambar ini sengaja saya paparkan disini. Bukan nak tunjuk kata saya dok berlagak bersyarah tapi gambar-gambar seperti ini jika ada semasa kat Universiti atau waktu-waktu yang kita berpeluang berbuat demikian elok disimpan elok-elok. Nanti saya akan ceritakan kenapa gambar-gambar seperti ini ada nilai-nilai kepentingannya dalam memohon pekerjaan.. belum sampai tajuknya lagi...nanti saya cerita panjang lebar)




Sambungan PANDUAN MENGHADAPI TEMUDUGA KERJA/KENAIKAN PANGKAT  ini boleh di baca di blog saya seperti  dibawah . Anda hanya perlu klik disini sahaja dan selamat membaca:      http://semangatjatikarya.blogspot.com/

Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman
teratak kasih
alor setar

15 April 2010

KAUNTER BERGERAK PEJABAT TANAH SIK

Kg Gulau Sik: 14 April 2010


Dulu-dulu pemerentah mengutip apa-apa cukai yang dikenakan dengan cara pegawai cukai yang dilantik pergi ke kampong-kampong untuk mengutip cukai..Mungkin pada waktu tidak banyak sangat sumber yang dapat dikutip dan maklumat pun tidak begitu banyak. Selepas itu kutipan cukai mula dilaksanakan disesuatu tempat khas apabila bilangan hakmilik semakin bertambah dan bilangan urusniaga dan bukan urusaniaga tanah semakin bertambah juga sesuai dengan pertambahan penduduk. Kutipan luar menjadi agak bermasalah pada waktu itu.


Pentadbir Tanah Daerah Sik turun ke padang untuk meninjau sendiri aktiviti Kaunter Bergerak Pejabat Tanah Sik. Program ini di Kompleks Penghulu Mk Sok, di Kg Gulau.


berita selanjut,  sila klik tetikus anda di sini : http://www.beritasri.blogspot.com/

asriredha
teratak kasih
alor setar

10 April 2010

iGAUAN 'STAR RATING' & PEMBANGUNAN TANAH LERENG BUKIT

Hotel Equatorial, Cameron Highland
09 April 2010

 
Kata orang duduk di Cameron Highland sejuk sekali..maklumlah kedudukannya yang tinggi melebihi 1.6 km dari aras laut. Maka hari ini aku berkesempatan berada di Cameron Highland untuk satu urusan rasmi jabatan di sini…Sepanjang perjalanan ke Tanah Rata, aku dapati terlalu banyak pembangunan dilereng-lereng bukit. Itu sebab bila berada di sini rupanya udaranya tidaklah sesejuk mana…udara nyaman sahaja..

Lihatlah latar pemandangan dibelakangku yang diambil dari bilik hotel tingkat 13, keadaan tanah lereng yang ditarah dan di tebang segala pokok-pokok hutan yang ada untuk dijadikan projek perumahan dan pertanian




Menarik sekali kalau pergi melawat dan 'shopping' tumbuhan beriklim sederhana ini..memang banyak yang cantik-cantik dan subur. Tapi awas...kalau nak beli kena pasti pokok tersebut boleh hidup subur dibawah yang lebih panas tu. Kalau tidak layulah ia..

 ikuti sambungan berita ini di http://www.beritasri.blogspot.com

mohd asri redha b. abdul rahman
teratak kasih
alor setar

IGAUAN 'STAR RATING' DAN PEMBANGUNAN TANAH

Hotel Equatorial, Cameron Highland
09 April 2010 (Sabtu)
Kata orang duduk di Cameron Highland sejuk sekali..maklumlah kedudukannya yang tinggi melebihi 1.6 km dari aras laut. Maka hari ini aku berkesempatan berada di Cameron Highland untuk satu urusan rasmi jabatan di sini…Sepanjang perjalanan ke Tanah Rata, aku dapati terlalu banyak pembangunan dilereng-lereng bukit. Itu sebab bila berada di sini rupanya udaranya tidaklah sesejuk mana…udara nyaman sahaja.. Kata sepupuku yang menetap di Cameron Highland dulunya minyak masak boleh dipotong-potong kerana sejuk…. Begitulah keadaannya. Mungkin kerana hutannya sudah ditebang dengan berleluasa dan pembangunan lereng bukit begitu berleluasa sekali.



Bila lihat pembangunan dilereng-lereng bukit ini rasa tertanya-tanya juga bagaimana boleh berlaku begitu banyak usaha-usaha pembangunan dibuat disitu terutama di Kg Raja, Berinchang, dan Tanah Rata ini…tanah dipotong teres sewenang-wenangnya, bangunan-bangunan dibina hingga rapat dengan jalan..rasanya rizab lan sudah tidak ada lagi…Undang-undang dan peraturan berhubungan pembangunan kawasan bukit sudah ada dan amat ketat sekali sebelum boleh diluluskan. Ini untuk mengelakkan berlakunya pencemaran alam dan hakisan tanah serta runtuhan tanah. Nampaknya di Cameron Highland ini seperti tidak pakai langsung peraturan yang ditetapkan.



Satu perkara yang aku nampak disini ialah terlalu kurang orang melayu yang terlibat secara aktif dalam aktiviti ekonomi di sini..Banyak kaum tionghua di sini. Aktiviti utama disini ialah pengeluaran sayuran-sayuran, daun teh, dan buahan-buahan beriklim sederhana seperti buah strawberry. Hotelpun banyak juga disini. Memang aktiviti ekonomi begitu rancak disini. Setiap ruang yang ada dipergunakan sepenuhnya.



Aktiviti aku disini ialah untuk menghadiri Mesyuarat Khas Pentadbir-Pentadbir Tanah Daerah dimana banyak isu dan masalah pentadbiran tanah dan pembangunan dibentang dan dibincang cara penyelesaiannya. Begitu juga beberapa perancangan baru terutama dalam usaha meningkatkan hasil kerajaan negeri dibincangkan dengan panjang lebar .



Usaha Kerajaan Persekutuan untuk memberikan penarafan bintang terhadap jabatan kerajaan juga telah dibincang secara mendalam dalam satu mesyuarat khas keesokan harinya. PTG Kedah telah menjemput wakil dari KPTG untuk memberikan maklumat tambahan tentang cara-cara dan persiapan yang harus dibuat oleh jabatan dalam penilaian yang akan dibuat oleh MAMPU nanti. Adalah diharapkan nanti akan ada Pejabat Tanah yang akan mendapat 5 bintang atau sekurang-kurangnya 1 bintang. Jangan tidak dapat apa-apapun bintang. Yang ini dikira kes berat. Kena buat pembedahan secara menyeluruh untuk menyelesaikan isu dan masalah dalam jabatan tersebut. Star Rating menjadi mimpi –mimpi ngeri pada diriku dan kebanyakan rakan-rakan ketua jabatan….Banyak mengambil masa dan tenaga kakitangan untuk persiapan keararah itu hingga kerja teras terpaksa diabaikan demi memenuhi kehendak MAMPU. Itupun bukan semua dapat dipatuhi yang sudah tentu markah akan dipotong….Masih terlalu banyak masalah-masalah rakyat dalam urusan tanah yang belum dapat diselesaikan….begitu juga dengan tunggakan-tunggakan yang ada………







asriredha
teratak kasih
alor setar

07 April 2010

TaNaH AnUgErAh TUHAN..HaRgAiLaH iA

Pejabat Tanah Sik: 07 April 2010

Tanah adalah aset yang paling berharga. Banyak orang menjadi kaya kerana tanah, samada jualbelinya, usahakan atasnya, gadaikannya dan sebagainya... namun begitu ada juga yang tidak begitu menghargainya.
Manusia sanggup melakukan apa sahaja demi tanah..kadangkala sanggup berbunuhan antara satu sama lain.........Begitulah penangan tanah.

Salah seorang penerima sedang menerima notis 5A dari Mohd Asri Redha Pentadbir Tanah Daerah Sik

Apa yang saya nak cerita disini ialah Pejabat Tanah Sik telah mengadakan majlis penyampaian Notis 5A kepada pemohon-pemohon tanah kerajaan yang telah diluluskan pelupusan tanah kerajaan kepada mereka. Majlis diadakan pada 07.04.2010 di bilik gerakan Pejabat Daerah Sik. Dulu-dulu tidak dibuat perkara sebegini. Itu sebab kadang-kadang penerima tanah tidak begitu menghargai akan pemberian yang amat berharga ini. Bila dapat notis 5A dan isi kandungannya ada cerita bayaran-bayaran premium yang patut dibayar, maka terus hanyut ghaib tanpa khabar berita. Tanah masih tetap diusahakan.. Bila kita nak beri hak milik tidak mahu pula. Ini amat merugikan kerajaan negeri dan rakyat yang amat memerlukan tanah untuk bercucuk tanam atau untuk membangunkan dengan pelbagai aktiviti ekonomi.

Pentadbir Tanah Daerah Sik memberikan penerangan kepada bakal penerima geran tanah 

Sebab itu kerajaan arah supaya bila nak beri notis 5A atau geran tanah maka kena buat sikit majlis dan terangkan proses dan prosedurnya serta kepentingan datang bayar premium kepada kerajaan negeri. Bukan semua orang boleh dapat tanah, tetapi yang hadir pada hari ini adalah orang yang amat bernasib baik...Saya telah memaklumkan kepada bakal penerima hakmilik ini agar selesaikan segala bayaran secepat mungkin untuk mengelakkan tanah ditarik balik ataupun dikenakan denda tambahan. Jika ini berlaku akan menimbulkan masalah yang lebih besar lagi kepada pemohon kerana mereka dianggap telah menceroboh tanah kerajaan. Kemungkinan tanah mereka akan dimiliki oleh orang lain apabila dibuka permohonan itu kepada sesiapa yang berminat......


asriredha
teratak kasih
alor setar

03 April 2010

POLITIK MENYINDIR POLITIK CARI SALAH ORANG

Selamat malam teman-teman halimunan hu..hu..

Malam ni rasanya  'free' sikit...lepas pekena pisang goreng panas.. bolehlah bersantai depan komputer dekat ruang tamu ....nak tulis berkenaan perkara ni sudah lama, tapi dok tunggu masa yang sesuai untuk menulis....

Ok...bolehkan kita mencari pengaruh dan sokongan dengan cara menyindir dan menyalahkan orang lain...saya melihat inilah yang berlaku di Kedah. Sebagai anak Kedah saya rasa bermacam-macam peristiwa dan berita yang berlaku di Kedah...

Dalam blog saya yang terdahulu, telah saya cerita panjang lebar bagaimana caranya untuk kita mencari pengaruh dan sokongan rakyat...Jangan sekali-kali kita ambil pendekatan mencari apa-apa saja kesalahan orang lain dan mendedahkannya secara sewenang-wenangnya seolah-olah diri sendiri tidak ada kesalahan lalu langsung. Ini gaya lama. Gaya zaman tidak ada internet.

Namun inilah yang berlaku sekarang ini...BN atau UMNO begitu hebat merancang strategi dan melaksanakan serangan-serangan psikologi terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah ini..... serangan demi serangan dengan mendedahkan kelemahan dan kegagalan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah ini telah dilakukan dengan begitu agresif sekali oleh parti pembangkang di Kedah ini. Mungkin dengan pendedahan kelemahan dan kegagalan kerajaan Pakatan Rakyat ini maka harapan mereka rakyat akan mula meluat kepada kerajaan Pakatan Rakyat dan akhirnya mulalah mereka beralih angin kepada Parti Pembangkang yang diterajui oleh UMNO.

Bermacam-macam isu telah dibangkitkan dalam pelbagai media yang sememangnya media yang mendokong BN. Kita boleh baca dan lihat pelbagai isu dibangkitkan dan diasak kerajaan negeri untuk menyelesaikannya... Isu bekalan air di Kedah, isu pengkoperatn SADA, isu peniaga kecil, isu kuari, isu tempat sembelihan babi, isu rumah, isu rumah rakyat atas tanah rizab, isu tanah, isu pelantikan EXCO, isu hubungan KCS dengan Politik, isu hutang kerajaan negeri, isu peluang pekerjaan di Kedah, isu kubur, isu kemudahan awam dan pelbagai isu yang kadang-kadang bukan isupun  dijadikan isu  disebabkan semata-mata tidak berkenan dengan kerajaan pakatan rakyat.

Sebenarnya apa yang disogokkan segala permasalahan ini sememangnya telah dalam pengetahuan rakyat jelata negeri Kedah.. Dunia sekarang bukan dunia dulu, sekarang dunia internet, kerajaan tanpa sempadan, mendapat maklumat hanya duduk dirumah saja.. .Apa yang dijadikan isu memang diakui ada kebenarannya dan ada juga lebih sudu dari kuah..rendang tu lebih.. hanya tidak ada apapun .

Rakyat sudah tengok negeri Kelantan duduk dibawah kerajaan PaS...pembangunannya memang perlahan dan tidak serancak negeri dibawah BN.. Memang Kelantan menghadapi bermacam-macam masalah dalam pelbagai aspek baik dari segi kewangannya, infrastrukturnya, kebajikan rakyatnya dan sebagainya. Namun setiap kali pilihanraya rakyat tetap pilih kerajaan PAS. walaupun rakyat  tahu mereka tidak akan boleh dapat apa-apa, kerana peruntukan kerajaan pusat pasti tidak masuk melalui kerjaan negeri. Yang penting rakyat boleh cari makan, kepentingan orang melayu terjaga dan terjamin, pembangunan lambat tidak apa..kalau terlalu terbuka sangatpun rakyat tempatan masih tidak bersedia dan akhirnya orang luar yang membolot segalanya. Orang tempatan berputih mata..

Yang ini yang puak yang ghairah sangat dalam BN kena kaji kalau nak ambil balik negeri Kedah dari tangan kerajaan pakatan rakyat yang diterajui oleh PAS. Jangan asyik mengata dan mencari kesalahan kerajaan sekarang sampaikan kerja sebenar tidak dibuat....Terlalu banyak sangat kita buat serangan-serangan berbentok peribadi  akhirnya akan memakan diri sendiri.... Pengalaman lalu patut dijadikan ikhtibar... sindiran dan serangan pendedahan kegagalan kerajaan sekarang secara agresif akhirnya akan menimbulkan rasa simpati rakyat terhadap kerajaan pakatan rakyat yang memerentah.

Sikit-sikit masuk akhbar..sikit-sikit masuk TV..ulasan-ulasan yang dibuat pula kadang-kadang nampak sangat sikap keangkuhan seolah-olah apa yang dibuat oleh kerajaan pembangkang tidak betul belaka.         Kadang-kadang nak tergelak juga tengok sampaikan ladang hutan pokok jati yang kerajaan negeri usahakan dibiarkan semakpun dibawa masuk dalam akhbar.... sedangkan hutan memangnya semak pun.. kalau nak jagapun pokok jati tu  3 tahun pertama tu kenalah jaga..tapi lepas tu biarlah ia dalam suasana hutannya untuk hidup...Tapi itu sampai setengah muka surat akhbar berkenaan bercerita tentang kegagalan kerajaan negeri jaga ladang hutan jati ....Satu ketika dulu seorang YB BN sama-sama tunjuk perasaan minta penduduk yang duduk atas tanah rizab kerajaan untuk projek jalan TEKIH di Padang Terap jangan pindah selagi kerajaan negeri tidak membayar pampasan secukupnya.. sedangkan mereka terlupa bahawa projek tersebut adalah dibawah Kementerian Kerja Raya / Kerajaan Persekutuan. Sepatutnya tidak payahlah bawa masuk dalam akhbar atau TV untuk menceritakan isu itu.. Adalah lebih baik YB guna ketokohan dan kewibawaannya bawa berbincang dengan Menteri terlibat agar boleh memperuntukkan sejumlah kewangan khas yang cukup bagi tujuan bayaran exgratia kepada mereka.  Menteri boleh atasi masalah ini jika kena cara dan gayanya.

Begitu juga dengan bekalan air paip. Pernah saya tengok dalam TV sampai termengah-mengah seorang warga emas dok angkut air dari telaga yang dikorek disebuah tempat di daerah sebelah Utara Kedah ini. Ada setengah sampai tersedu-sedu sedih kerana tidak ada air. Nak tunjuk kata kerajaan sekarang ini gagal menyelesaikan isu dan masalah bekalan air...Saya rasa kalau nak tunggu kerajaan negeri belanja duit untuk buat paip yang begitu tinggi kosnya, seperti tunggu bulan jatuh ke riba. Semua menyedari akan kekurangan kewangan kerajaan negeri.  Namun isu itu bukan isu sangat...Kalau nak selesai, dah selesai lama dulu semasa pemerintahan BN sejak merdeka hingga 2 tahun yang lepas.. Itu pun semasa mudah dapat duit dari Kerajaan Persekutuan pun  tidak mampu selesai masalah tersebut. Apatah lagi dengan hanya baru 2 tahun kerajaan pakatan rakyat memerentah dengan pelbagai sekatan-sekatan yang diberikan oleh kerajaan persekutuan.

Saya bercakap ini adalah sebagai seorang anak Kedah yang tidak menyebelahi mana-mana pihak. Mana yang baik..maka ia tetap baik maka kita sokong. Mana yang tidak baik ..maka ia tetap tidak baik.. maka tidak ada sebab mengapa kita perlu menyokong.
Rakyat tidak boleh disogok dengan isu-isu murahan dengan harapan untuk mencari undi...

Oleh itu wahai pemain-pemain politik di negeri Kedah ini. Kalau nak harap sokongan rakyat , maka mailah turun ke padang. Sesiapa ada masalah, cepat-cepat terpa pi macam nak selesai. Jangan dalam dok tolong orang, sempat lagi dok kutuk kerajaan negeri.. Ini yang orang tidak suka... Kalau ada peruntukana persekutuan,m maka gunakanlah sewajarnya untuk membantu rakyat. Jangan dok isi perut sendiri sahaja. Ini yang rakyat tidak mahu.

Sudah jenuh YAB Perdana Menteri Malaysia bercakap kepada anak-anak buahnya supaya turun ke padang dengan segera dan tetap  untuk menyelesaikan masalah rakyat...kena duduk dalam kawasan, mudah untuk rakyat berurusan, jangan dok tunjuk lagak sangat kata kita ni YB atau kita ni Ketua Bahagian dan sebagainya... Rakyat sudah tidak pandang itu semua. Rakyat mahu orang yang boleh berkhidmat kepada rakyat dan kerajaan.  jangan tunjuk angkuh dengan rakyat.. Jaga tingkah laku dan perangai bersopan sikit. Ada seninya nak jadi orang yang disegani oleh rakyat....Yang ini kena belajar juga sedikit sebanyak.

Oklah...rasanya puaslah hati ini dapat luahkan apa yang nak diluahkan....Kalau sembang panjang-panjang  sangat berkenaan hal ini nanti dikatakan orang sokong parti itu, parti ini..lebih-lebih lagi dituduh perkauman pula...Saya bukanlah anti sesiapa sebenarnya...pemerentah siapapun tidak mengapa. Saya cuma melihat, merenung, mendengar, dan pada akhirnya membuat analisa sendiri. Mungkin sebahagian analisa saya ini betul dan mungkin juga  sebahagiannya adalah sampah.... sampahpun sampahlah.. biarkanlah begitu... saya peduli apa.. saya hanya menyatakan apa yang terbuku dihati dalam blog saya ini... itu saja..

02 April 2010

Selamat Tinggal....Tukar Opis Saja..

Pejabat Tanah Sik: 31.03.2010

Hari ini semua kakitangan saya  sama-sama menyumbangkan tenaga dan kewangan untuk mengadakan majlis meraikan pertukaran kakitangan pejabat ini. Jabatan kehilangan seorang pegawai kanan yang berpengalaman luas iaitu en. Shaharudin ..Penolong Pegawai Tanah Kanan yang ditukarkan ke Pejabat Tanah Sik.  Pegawai yang terlibat dalam pertukaran ini ialah Cik Siti Zubaidah Penolong Pegawai Tanah yang diarah bertugas di Pejabat PTG. Jabatan juga kehilangan seorang lagi Pembantu Tadbir yang kecil molek dan rajin iaitu Cik Nadhirah yang mendapat tawaran jawatan Pembantu Tadbir (Tetap) di Putrajaya.

Dok kerumun ramai-ramai sebelum jamuan makan tengahari

Keluarnya mereka bertiga ini merupakan kehilangan yang amat terasa oleh jabatan ini apatah lagi pertukaran en Shaharudin PPT  Kanan tidak diganti manakala Cik Nadhirah tidak ada pengganti juga...Ini sedikit sebanyak telah menganggui kelancaran operasi jabatan ini dalam usaha untuk meningkatkan hasil pendapatan kerajaan melalui kutipan hasil tanah.

Sudah pasti prestasi terjejas kerana agihan tugas yang tidak seimbang dan kemampuan untuk bertindak lebih agresif adalah agak terbatas,. Diharap pihak yang bertanggungjawab terutama di Bahagian Sumber Manusia, Pejabat SUK dapat melihat ini secara serious kerana pada satu ketika jabatan diminta meningkatkan lagi usaha untuk mengutip hasil-hasil tanah tetapi pada masa yang sama jabatan dihalangi melalui kekurangan sumber manusia yang sememangnya sebelum inipun sudah begitu kekurangan. 


Pentadbir Tanah Daerah Sik ..Mohd Asri Redha dan PPTD bergambar kenangan bersama kakitangan yang terlibat.

Dalam tahun ini juga ada 4 orang kakitangan tetap jabatan ini akan berpencen. Tau dah berdasarkan amalan sebelum nak isi tempat yang dikosongkan tu mengambil masa yang panjang juga. Harap-harap tidak jadi macam tu tahun.

Tak taulah macam mana nak 'run' jabatan ini untuk mencapai segala kehendak pelbagai pelanggan agensi yang sentiasa mahukan perkhidmatan yang cekap, cepat dan berkesan.....Saya tengah dok semangat ni nak tunjuk sesuatu yang lebih baik pada pelbagai pelanggan.. jadi macam ni pula...Sepatutnya jabatan-jabatan yang dok cari duit ni kena diberi segala kemudahan dan kelengkapan agar apa yang dirancang dapat dilaksanakan dengan berkesan..kalau pegawai tidak cukup dan budget pun diminta jimat.. macam mana nak bergerak...fikir-fikirlah sama-sama

Berita ini akan berpindah ke Blog:   http://beritasri.blogspot.com/
asriredha
teratak kasih
alor setar

KEINSAFAN KU

01 April 2010: Sik

Menjadi rutin aktiviti pejabat ini setiap hari khamis akan bersembahyang asar berjemaah bersama kakitangan kompleks pentadbiran daerah Sik. Manakala setiap hari Rabu minggu terakhir setiap bulan diadakan pula sembahyang dhuha berjemaah. Setiap aktiviti itu akan diikuti pula tazkirah ugama oleh tokoh-tokoh yang dijemput khas hadir dan juga turut mengimamkan sembahyang tersebut.

Ini satu perubahan yang besar dari segi pembangunan bina insan anak-anak buah saya termasuk saya sendiri.. Bukan senang untuk membuat perubahan seperti ini untuk bersembahyang berjemaah sesama kakitangan yang sebelum ini tidak pernah dibuatpun...mula-mula mungkin rasa terpaksa tetapi akhirnya saya rasa akan menjadi kerinduan pula kalau pada waktu-waktu itu tidak ada pula...

Kenikmatannya akan mula terasa lama-kelamaannya....tidak apalah pada yang masih tidak lagi mahu menyertai program ini dan masih segan-segan lagi....apa nak kata..bukan boleh dipaksa-paksa . Ketua jabatan sudah memberi kelonggaran untuk adakan aktiviti ini dalam waktu kerja...Terlalu banyak faedahnyaa kalau kita terlibat dalam aktiviti seperti ini....

Insya Allah lama-kelamaan kesan baiknya akan dapat dilihat terutama dari segi prestasi kerja semakin meningkat, disiplin diri semakin meningkat  dan juga perhubungan lebih baik sesama insan serta bersangka baik sesama rakan.... tunggu dan lihatlah...terima kasih legasi yang ditinggalkan oleh Dato' Azmi Din dan diteruskan dengan penambahbaikan oleh Tuan Hj Mat Noh Ahmad ..Pegawai Daerah Sik yang baru.

asriredha
teratak kasih
alor setar
There was an error in this gadget