22 May 2010

MASIH ADA YANG SAYANG

22.05.2010: Stadium Darul Aman


Saya mengambil bahagian dalam Larian Bendang...tapi tidak pi bendang pun...Apapun tidak dapat...maklumlah masuk kategori ViP Junior. Mana boleh teng geng-geng muda

Dibawah: Ajak sama anak beranak mai breakfast kat karnival ini......
Cuti hujung minggu ini saya  terlibat sama dalam program Karnival Amal Hari Penyayang, Anjuran Yayasan Sultanah  Bahiyah.. Seperti biasa setiap tahun Yayasan ini tidak pernah ketinggalan menganjurkan program dengan penambahbaikan yang dibuat dari masa ke semasa. 


pada tahun ini program diator memang menepati kehendak pengunjung. Selain ada pameran pelbagai jabatan dan gerai jualan, telah ditambah lagi dengan pameran kereta mewah dan kereta antik, kereta akustik..bunyinya mendebar dada, pameran motosikal mewah dan antik.Tidak ketinggalan pertunjukan 'drift' kenderaan yang menarik perhatian ramai..malahan sesiapa yang berani boleh tumpang bersama pemandu hebat itu untuk merasai sendiri bila berada dalam kenderaan yang dibawa dengan begitu luar biasa.

Disamping saya juga berminat melihat pertandingan 'Paint Ball Antarabangsa' yang melibatkan penyertaan seluruh dan negara dan ada juga penyertaan dari luar negara.. secaara kebetulan waktu ini juga hujan lebat sebelah pagi sama seperti tahun lepas dimana saya sentiasa hadir memberi sokongan akan aktiviti yang dianjurkan oleh Yayasan. Teruskanlah Penganjuran ini pada tahun depan ini dengan lebih hebat lagi dan dalam masa yang sama dapat membantu rakyat yang memerlukan bantuan.

Nota dibawah ini adalah penyertaan saya pada tahun 2009. Dapat juga hadiah. Tahun 2010  masuk pertandingan larian 5 KM Pkt Junior.. habokpun tarak..

Pada pagi tadi hujan lebat sekali...bangun awal pagi selepas subuh kena bersiap sedia untuk pergi menyertai Larian Bendang sempena Karnival Hari Penyayang Yayasan Sultanah Bahiyah yang diadakan di Stadium Darul Aman, Alor Setar. Saya ambil bahagian sebagai menyatakan sokongan terhadap usaha-usaha Yayasan Sultanah Bahiyah dalam mendapatkan dana untuk kerja-kerja amal..banyak kerja-kerja amal yang dilaksanakan oleh Yayasan Sultanah Bahiyah terutama dalam bidang pendidikan, kesihatan, kemasyarakatan dan sebagainya. Usaha-usaha oleh badan NGO seperti ini perlu disokong.....

Dapat juga cenderamata fasal ambil bahagian. Terima kasih pada Persatuan PTN yang beri peluang untuk saya ambil bahagian dalam Larian Bendang ini.

Petang ini selepas tidor keletihan akibat lari 3 km aje... tapi kata orang enjin lama, pikup tidak berapa bagus.. balik rumah keletihan sangat hingga tertidor dan bila jaga segar sedikit.. Jadi rasa nak sambong cerita apa yang patut dan terlintas difikiran ini..



asriredha
teratak kasih
alor setar

12 May 2010

KCS GILA NOMBOR KCS....

La ni KCS tengah dok 'ligan'  nombor KCS...termasuk sayalah....pakat tukar kereta baru..yang tidak ada niat nak pakai kereta barupun, boleh terfikir nak pakai kereta baru.......yag seronoknya booking dulu nombor KCS...nak beli kenderaan fikir kemudian. Itulah penangan KCS. Baguslah kepada pegawai yang beri perhatian kepada keunikan perkhidmatan  KCS.

Dok berkenan kat skuter ni dah lama...akhirnya pejam mata beli jugak....lepas gian...dah bawa pi    opis naik motor skuter ni...relaks sikit....disamping itu hanya mampu ambik Perodua Alza  aje...No KCS 814, Motor no KCS 848... Campor dua ni baru nak sama ExORA saja. Itupun buat loan kerajaan. Nak beli macam kawan-kawan lain sampai lbh RM100K rasanya hanya angan-angan mat jenin saja...

Ada yang sanggup tender nombor terpilih KCS lebih RM10,000.00....wah hebat-hebat juga....dok fikir-fikir balik..apa ada pada nombor...adakah melambangkah imej hebat atau kemewahan atau kehebatan atau keunikan atau kepuasan, atau .....apa lagi ya.  Kadang-kadang nombor unik kenderaan juga  boleh dibuat sebagai hadiah kepada seseorang kerana mahal dan susahnya nak dapat.


asriredha teratak kasih alor setar

10 May 2010

09 May 2010

TEKANAN PERASAAN/ STRESS

08 Mei 2010:
Lubuk Batu Kalai, Tasek MUDA, Sik

Sedar tidak sedar sebenarnya semua manusia mempunyai tekanan perasaan yang tersendiri atau ada 'stress' dalam diri mereka. Cumanya setakat mana seriousnya tekanan perasaan yang dihadapi oleh seseorang. Stress itu adakalanya perlu juga dalam usaha membina keyakinan diri dan juga meningkatkan diri dalam kerjaya atau apa bidang yang dicebori. Tahap ketahanan seseorang seseorang terhadap stress adalah juga berbeda. dan bagaiamana seseorang itu mengatasi stressnya  adalah berbeda antara seseorang. Banyak buku dan panduan yang diberikan dalam menangani stress...Saya sebenarnya banyak bahan berkenaan cara-cara menghadapi stress ..sebab saya sendiri pernah menghadapi tahap stress yang teramat sangat tinggi hingga boleh menjejaskan kesihatan... Nantilah kalau ada masa saya akan cerita pengalaman saya dan bagaimana saya mengatasinya tanpa perlu rujuk kepada kaunselor yang berpengalaman.

 Kerja kat Pejabat Tanah juga penuh dengan tekanan...sebab kita berhadapan dengan pelanggan yang dinamakan manusia...macam-macam karenah dan kehendak pelanggan yang terpaksa kita penuhi.. kadang-kadang boleh kita penuhi dan kadang-kadang kita tidak boleh penuhi... Inilah cabaran terbesar bekerja di Pejabat Tanah .

Tak apalah sabar lah dulu nanti saya akan cerita panjang...Apa yang saya nak cerita..  saya telah masuk berkhemah di hutan dalam kawasan Tasek Buatan Manusia Empangan Muda, Sik...Pergi ke sana memang gila habis...hilang segala kerungsingan dalam tempoh 2 hari tersebut..Aktiviti memburu, memukat, menembak, mengail, memasak, makan, tidor dan  menyembang adalah antara perkara yang dilakukan semasa berkhemah kat situ...seronok sungguh.. apatah lagi dapat pula kawan-kawan baru yang 'joint' sekali

Tasek Muda ini luasnya ialah 000 hektar, dimana airnya digunakan untuk tujuan pengairan di sawah padi kawasan MADA dan juga untuk tujuan kegunaan harian. Kosnya sahaja hampir RM000 juta.


Gambar saja sudah menggambarkan segalanya. Seronok tau bila dapat mengail .. Dapat ikan besar pula tu..... Ada lagi gambar menarik ada kat facebook saya...pilah tengok..

Tempat saya 'camping' bersama group ialah kira-kira 2 jam menaiki bot enjin ekor biawak..Nama tempat itu ialah Lubuk Batu Kalai, masuk melalui Sungai Kecil yang ada dalam tasek disitu...Memang tempat itu agak cetek dan banyak ikan-ikan kat situ....Sekali-sekala dengar cerita ada gajah datang minum kat sira yang ada kat situ..Saya tidak sempat tengok gajah. Kalau nasib baik dapat tengok ayam hutan, rusa, kijang, pelandok dan juga landak.  Kebayakan binatang2 ini semua semakin kekurangan.. maklumlah sentiasa diburu oleh pemburu yang gemarkan daging-daging eksotik seperti ini.. hak yang dibela bukan sedap..kalau dapat daging buruan hutan memang puas.....ini yang menjadi kegilaan kebanyakan orang yang berminat dalam aktiviti-aktiviti memburu. .

Jadi salah satu cara untuk menghilangkan 'stress' adalah mengikuti aktiviti seperti ini....Atorlah selalu bersama kakitangan atau keluarga...duduk jauh sikit dari kesibukan harian, jauh dari Radio dan TV, jauh dari deringan telefon dan sebagainya. Pi duduk dalam khemah yang  penoh nyamok dan pacat, malahan lipan bara pun ada....apatah lagi waktu saya pergi..hujan lebat sekali dengan tiupan angin kencang. Bayangkanlah macammana kami tidor malam tu......kalau tidak biasa , tak boleh nak bayangkan...


asriredha
teratak kasih alor setar
There was an error in this gadget