29 October 2010

2nd ICUDM 2010 : "Towards Sustainable Green Cities"

26.10.2010
PWTC, Kuala Lumpur

Hari ini saya menghadiri satu 'conference' peringkat internasional yang dikendalikan oleh INSPIN dengan kerjasama UTM. Bukan senang untuk menganjurkan persidangan besar seperti ini. Ianya memerlukan komitmen dan kesungguhan pihak penganjur untuk mengelolakan persidangan ini apatah lagi ianya bertaraf internasional. Tahniah diucapkan kepada pihak penganjur dan AJK yang terlibat terutama sebahagian besarnya pegawai-pegawai KCS yang diketuai oleh YB Dato' Hj Mohd Puat b Mohd Ali, Pegawai Kewangan Negeri Kedah yang terlibat secara langsung dalam mengendalikan persidangan ini.

Ini membuktikan ada kalangan pegawai KCS yang benar-benar berkemampuan menguruskan sesuatu program peringkat nasional dan internasional. Program tersebut ialah ialah ' International Conference On Urban Development And Management 2010 (ICUDM 2010) yang diadakan selama 2 hari bermula dari 26.10.2010 hingga 27.10.2010 di Putra World Trade Centre Kuala Lumpur. Saya hadir sebagai peserta sahaja. Cumanya rakan-rakan KCS yang dijemput hadir agak kurang, walaupun segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Sepatutnya perlu hadir ke persidangan ini dalam usaha menambahkan lagi ilmu dan pengalaman yang boleh dijadikan panduan dan contoh dimana perlu di jabatan masing-masing disamping memberi sokongan kepada rakan-rakan yang bersusah payah mengelolakan persidangan ini.

Pelbagai topik dibincangkan yang merangkumi isu-isu dan contoh-contoh terbaik dalam menguruskan pembangunan tanah dan pembangunan fizikal di Malaysia dengan mengambil contoh-contoh dari dalam dan luar negara. Antara topik-topik yang dibincangkan ialah berkenaan isu-isu tanah, pembangunan hartanah, pembangunan luar bandar, pengurusan dan pentadbiran tanah, isu-isu alam sekitar, perancangan pembangunan tanah, perancangan PBT, penilaian tanah, perundangan tanah dan PBT dan lain-lain yang berkaitan. Semua perbincangan dan cadangan adalah kearah 'Towards Sustainable Green City'. Bukan setakat pembangunan tanah sahaja dibincangkan tetapi pelbagai topik yang melibatkan apa-apa pembangunan perlu mengambil kira akan alam sekitar dan mesra alam.

Mengapakah isu-isu seperti ini amat diberi perhatian oleh ramai orang. Manusia sekarang ini semakin terdesak. Pembangunan berlaku dengan begitu pesat. Manusia semakin rakus dengan pelbagai aktiviti hingga mengabaikan pembangunan yang mapan...mengabaikan alam sekitar, mengabaikan kesejahteraan alam..Jenayah terlalu banyak sekarang ini. Sudah ada tanda-tanda mala petaka buruk yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Bumi sudah tidak lagi tenteram seperti dulu. Ais semakin cair dikhutub utara dan selatan, banjir tiba-tiba sahaja berlaku, gempa bumi berlaku dengan kerap sekali, ribut dan taufan kerap sangat melanda, tsunami menjadi ancaman bagi kawasan tanah rendah, hidupan laut semakin berkurangan, tanaman kurang menjadi, kebuluran merata tempat, sungai tidak lagi jernih seperti dulu, penyakit yang bermacam-macam semakin timbul dan segala macam perkara yang menakutkan berlaku sekarang ini. Semua ini memerlukan perhatian yang bersungguh-sungguh dari semua pihak untuk mengambil peranan masing untuk memastikan bumi yang kita duduki ini tidak meradang lagi. Allah S.W.T telah menjadikan bumi ini dalam keadaan yang baik.. Kehancuran dan kemusnahan bumi yang berlaku dan akan berlaku adalah disebabkan oleh manusia itu sendiri.

Saya terasa untuk memberi sedikit pandangan bila mengikuti sessi terakhir persidangan ini dimana diadakan pula 'Technical Session' dimana panel yang berwibawa dijemput untuk membincangkan tajuk " A Review Of National Land Code 1965 - Agenda For Reform". Pengerusi Sessi Teknikal ini ialah Dato' Hjh Che Barni Hj Mohd Noor...Rasanya hebat-hebat juga KCS ini dalam mengulas dan menganalis hal-hal teknikal seperti ini dipersada nasional dan international....

Saya berpandangan sudah sampai masanya mereka yang terlibat dalam pengurusan dan pentadbiran tanah diberi nafas baru dan diiktiraf sebagai satu profesion yang tersendiri. Malahan boleh dianggap profesional. Ini adalah kerana dalam pentadbiran dan pengurusan tanah ianya merangkumi pelbagai disiplin ilmu yang perlu diketahui. Dalam pentadbiran tanah ada hal berkaitan undang-undang. Berpuluh-puluh akta, undang-undang , pekeliling , garis panduan dan keputusan exco ada dalam menguruskan tanah yang perlu difahami sepenuhnya. Kesilapan memahami dan mentafsirkankan setiap undang-undang tanah boleh memberi kesan negatif kepada negeri. Dalam menguruskan tanah juga ada unsur-unsur penilaian tanah, perancangan bandar dan desa, pengukuran tanah, pengurusan kewangan, pengurusan sumber manusia dan penguatkuasaan.

Semua ini memerlukan pegawai-pegawai yang benar-benar tahu dan mahir dalam menguruskan hal-hal tanah. Kalau sekadar ditempat setahun dua dalam jawatan sebagai pentadbir atau penolong pentadbir tanah belum tentu kita mendapat ilmu sepenuhnya dalam menguruskannya. Adalah bertepatan sekali pihak UTM telah menyediakan ruang yang cukup untuk melatih graduannya dalam bidang pentadbiran tanah. Seperti mana yang dipraktikkan di Malaysia pentadbiran tanah biasanya mempunyai 4 fungsi utama iaitu pemilikan tanah, penilaian tanah, penggunaan tanah dan pembangunan tanah. Keempat-empat fungsi ini memerlukan pelbagai kemahiran dalam pelbagai disiplin ilmu seperti yang saya sebutkan tadi iaitu perancangan bandar dan desa, penilaian hartanah, pengukuran tanah, teknologi maklumat, perakaunan kewangan, perundangan dan pengurusan sumber manusia.

Seorang yang memegang jawatan Pentadbir Tanah dan Penolong Pentadbir Tanah seharusnya ada semua disiplin ilmu tersebut sekurang-kurangnya secara asasnya dan mereka perlu profesional dalam tugas mereka. Lagi lama mereka bertugas dalam jawatan-jawatan sedemikian, lagi tinggi kemahiran dan pengalaman mereka dalam menguruskan tanah. Para ahli panel berpendapat bahawa sudah sampai waktunya jawatan-jawatan seperti ini diberi nafas baru. Pengurusan tanah pada masa kini dan akan datang semakin bertambah kompleks ditambah dengan penggunaan teknologi maklumat terkini. Mungkin pegawai-pegawai tadbir yang ada sekarang ini dikekalkan dalam pentadbiran tanah sepanjang kerjaya mereka.. Tidak ada masalah dari segi peluang kerjaya kerana dalam pentadbiran tanah juga terdapat peluang-peluang kenaikan pangkat yang luas, cumanya mereka perlu duduk didalam pentadbiran tanah secara berterusan. Dengan cara ini barulah pegawai tersebut mahir sepenuhnya dalam pelbagai kompleksiti pentadbiran tanah yang semakin mencabar.

Saya akui sendiri sebenarnya pada masa ini tidak ada sesiapa yang benar-benar mahir dalam setiap aspek pentadbiran tanah kerana pegawai-pegawai yang ada silih berganti dengan jawatan yang kadang-kadang tidak berkenaan dengan tanah langsung. Ilmu yang diperolehi sepanjang dua atau tiga tahun dalam pentadbiran tanah tidakdapat dimanafaat dan dikembangkan sepenuhnya bila bertukar dan pegawai itu kembali ketinggalan perubahan-perubahan yang berlaku dalam pentadbiran tanah.

Saya sendiri 25 tahun yang lalu pernah bertugas di pejabat tanah selama 6 tahun, tapi bila masuk balik dalam pentadbiran tanah bermula tahun 2009, sudah ketinggalan banyak perkara, dan terpaksa belajar balik dari awal. Hendak merujuk kepada siapa sayapun tidak tahu, kerana semuanya lebih kurang sama sahaja ilmua. Tidak ada yang betul-betul pakar dan mahir dalam pentadbiran tanah.

Satu perkara lagi yang dibahaskan ialah berkenaan dengan Kanun Tanah Negara. Adakah ianya masih releven dengan perubahan-perubahan yang berlaku sekarang ini... Banyak perubahan perlu dibuat terhadap KTN. Tidak dinafikan memang ada pindaan-pindaan telah dibuat terhadap KTN tapi ianya perlu lebih menyeluruh agar ianya lebih praktikal.. Itu pandangan ahli akademik. Apa pandangan ahli politik pula....ini tentunya menimbulkan sedikit polemik tentang keperluan pindaan KTN dalam bab-bab yang tertentu... Soalnya saya rasa pihak KPTG perlu input dan cadangan dari pelbagai sumber dalam merangka bidang-bidang dan bahagian-bahagian yang perlu dibuat pindaan. Kalau setakat bercakap sahaja tanpa tampil memberi cadangan dan maklum balas secara lebih terperinci tidak ada maknanya....

Ok..rasanya itu sahaja komen saya, cakap banyak-banyak nanti melelong kelain tempat pula...saya ni bukannya orang akademik.. tidak ada ilmu yang tinggi apatah lagi ijazah sarjana sepertimana kawan-kawan yang lain yang ada 'masters' dalam bidang pengurusan tanah.....mengaji setakat cukup makan aje...

asriredha teratak kasih alor setar

09 October 2010

DILEMA PENGUATKUASA DALAM MENGUATKUASAKAN UNDANG-UNDANG

Monday, September 27, 2010

Hari ini Pejabat Tanah, Majlis Daerah Sik dan JKR serta lain2 jabatan sedang melaksanakan operasi penguatkuasaan meroboh binaan diatas rizab jalan Jeniang Sik.....Anak-anak buah saya sedang bertungkus lumus melaksanakan operasi ini bersama jabatan-jabatan lain untuk memastikan segala proses dan tindakan adalah mengikut undang-undang. Bukan senang untuk melaksanakan operasi-operasi seperti ini.

Kalau tanya hati kecil saya sendiri....tentunya sayapun tidak suka nak pergi runtuh rumah atau bangunan tempat orang berlindung dan jadi tempat cari nafkah pula...sapa yang mahu... tentunya kalau boleh cuba nak elakkan... Inilah dilema-dilema pegawai-pegawai yang berada dijabatan-jabatan yang ada sedikit sebanyak peruntukan undang-undang yang berkaitan dengan penguatkuasaan.. Macam saya ini terlibat dalam penguatkuasaan undang-undang tanah... banyak peruntukan dalam KTN yang memberi kuasa kepada PTD untuk melaksanakan aktiviti penguatkuasaan.....hanya mahu atau tidak sahaja untuk melaksanakannya.

Saya boleh menjangkakan kata-kata kecaman dan maki hamun terhadap pegawai penguatkuasa seperti ini akan timbul seperti pegawai bertindak zalim, pilih kasih, berat sebelah, terima rasuah, anti melayu, anti cina, nak cari makan susah, orang lain fasal apa tak ambil, orang dulu tidak ambil pun awat la kalut sangat, notis tidak pernah bagipun, tidak ada hati perut dan macam-macam lagilah...Pengalaman duduk di Pejabat Tanah dan Majlis Perbandaran telah menyebabkan saya telah lali dengan kata-kata kecaman dan sindiran seperti ini....tapi kita nak buat macam mana. Di satu pihak mahu dilaksanakan tindakan undang-undang , manakala disatu pihak lagi supaya diberi kelonggaran dan jangan diambil tindakan undang-undang. Buat salah tak buat salah... yang mana satu nak pakai ni..yang nak jawab saya juga......campur tangan nak membantu yang terlibat memang banyaklah.. semuanya nak tunjuk juara sebagai pembela bangsa dan rakyat..sedangkan pada hakikatnya.. salah tetap salah.... Kadang-kadang kalau terlalu diperbesarkan oleh media yang prihatin dan tidak mendapat maklumat yang tepat, jabatan yang melaksanakan penguatkuasaan pula yang dituduh tidak betul.... jadi dimana nak letak muka kita yang berkerutu ni....

Nak membatalkan sesuatu operasi bukan mudah. Banyak masa dan tenaga serta kos dihabiskan untuk melaksanakan aktiviti penguatkuasaan. Banyak jabatan terlibat. Sebab itu sebelum tindakan penguatkuasaan diambil..masa secukupnya diberi kepada yang terlibat. Notis berulangkali dikeluarkan untuk mengambil tindakan segera. Sampailah lama sangat dan sampailah orang kata dan report kata Pejabat Tanah gagal menjalankan tugas.. itupun masih bersabar lagi......tekanan-tekanan yang jabatan terima sememangnya kebanyakan orang tidak tahu....so akhirnya kita laksanakan juga....ikut keperluan dan kepentingan. Untuk makluman pembaca... semasa buat operasi ini sebuah jentera 'back hoe' yang digunakan telah terbalik menunjukkan betapa terok dan tinggi risikonya melaksanakan operasi-operasi seperti ini. Nasib baiklah tidak melibatkan apa-apa kecederaan dan kematian petugas.

Selepas ini saya dan pegawai-pegawai saya pasti akan dituduh macam-macam lagilah....memang saya sudah bersedia untuk menghadapi semua ini...tidak apa ...sabar-sabar sahajalah...kita kena buat tidak kisah sahaja sudahlah.. jangan duduk ambil kisah sangat....dan jangan dok berkelahi dengan mereka..cakap dan bincang elok-elok. Jabatan hanya menjalankan tugas yang diarah..itu sahaja...Itu yang saya selalu peringatkan kepada anak-anak buah saya.

Selepas ini akan ada lagi operasi penguatkuasaan yang akan dibuat dan mungkin lebih hebat lagi....kita beri notis secukupnya supaya semua yang terlibat termaklum dan diberi masa secukupnya untuk memindahkan dan meroboh apa yang patut. Selepas itu kalau dah lama sangat dah tidak ada apa-apa tindakan dari notis
yang diberi barulah kita jalankan tanggungjawab kita...Sebenarnya tidak ada yang teraniaya dalam operasi seperti ini kerana mereka diberi pilihan dan pampasan secukupnya. Cuma bila orang ingat kerajaan, maka itu yang membuatkan mereka tidak kisah, lebih-lebih lagi ada orang-orang yang membela dibelakang mereka.

Bukan setakat membuang binaan sahaja tetapi juga penguatkuasaan operasi pemindahan bahan batuan secara haram, penerokaan tanah kerajaan secara haram dan sebagaimya adalah tindakan-tindakan berterusan yang diambil dari masa ke semasa untuk memastikan hasil mahsul kerajaan negeri tidak bocor dan meningkatkan hasil pendapatan kepada kerajaan negeri.

Sampai satu peringkat hingga semua orang tidak suka, maka tukarlah hamba yang kerdil ini dari daerah yang begitu aman tenteram ini. Tempat lain rasanya mungkin lebih hebat lagi cabarannya... hadapilah semua ini sementara belum pencen.

Benar bagai diduga..di Berita Utama TV jam 8.00 mlm besoknyai...diberita dan diulas panjang lebar berkenaan operasi meroboh buang binaan-binaan tersebut. Seperti biasa jika operasi ini dipolitikkan maka ia akan menjadi lebih menarik lagi. Maka timbullah cakapan rasa tidak puas hati yang terlibat dan perkataan kezaliman pasti terucap. Satu Malaya sudah tahu operasi ini... maka yang akhirnya dituduh salah ialah jabatan yang melaksanakan penguatkuasaan itu pula...sekiranya tidak diketahui akan maklumat yang jelas. Jadi anggapan yang tidak benar itu lama-lama akan nampak jadi benar pula...Kerajaan Negeri pula telah dituduh zalim... sedangkan sebenarnya negara dan negeri kita ada undang-undang dan peraturan. Kalau undang-undang dan peraturan yang ditetapkan oleh pemerentah tidak patuhi susahlah.. setiap orang nak buat undang-undang sendiri.. huru hara jadinya negara kita... Itupun sebenarnya tidak semuanya undang-undang dikuatkuasakan sepenuhnya. Terlalu banyak kelonggaran yang diberi semata-mata untuk memuaskan setengah-setengah pihak yang agak liat untuk mengikut sepenuhnya undang-undang yang dicipta.

asriredha, teratak kasih, alor setar

06 October 2010

YahOO ,,,,Anugerah Kualiti Dan Inovasi Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah

Hotel Holiday Villa

Alor Setar
02 Oktober 2010

Yahoo tu ialah perkataan popular bagi peminat internet...Yahoo ialah enjin carian internet yang begitu popular...Apa yang saya maksudkan Yahoo.. ialah tanda kegembiraan..jadi kalau sapa-sapa suka dia suka kata 'yahoooo' tak tahu fasal apa keluar perkataan itu...

Oklah dipendekkan cerita ...Malam ini saya hadiri Majlis Makan Malam Anugerah Kualiti dan Inovasi Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah...Tidak dijangka langsung..secara tiba-tiba Pejabat Tanah Sik di anugerahkan Kualiti SUK Tahun 2010 bagi kategori Pejabat Tanah dan Daerah. Sayapun tidak tahu atas kriteria apa pemilihan ini dibuat. Kerana pada saya belum sampai tahap yang sepatutnya lagi untuk mengambil bahagian dalam apa-apa pertandingan atau anugerah yang diadakan.

Bukan tidak boleh ...kita boleh kalau mau..pokoknya kena usaha lebih sikit lagi..untuk jabatan mencapai kecemerlangan bukan boleh dibuat sorang-sorang ..Kena berkumpulan, bersatu hati, bercita-cita tinggi, semua kakitangan kena main peranan yang sebenarnya. Tengok ni..nampak ceriapun bergambar pakai baju raya pula tu....

PTG ada bertanya untuk mencalunkan PTS masuk anugerah kualiti sebelum ini. Sayapun tidak tanyalah anugerah kualiti apa, tapi saya bagitau kat CC supaya tidak payahlah kita masuk.. rasanya tidak sampai tahap yang benar-benar memuaskan hati saya. Terlalu banyak sangat kekurangan disana sini. Mungkin selepas berjaya melaksanakan Sistem 5S kat opis nanti baru saya bersungguh-sungguh nak suruh anak buah atur masuk apa-apa sahaja anugerah-anugerah kualiti yang dianjurkan oleh kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan.

Walau bagaimanapun diucapkan terima kasih kepada Dato' PTG yang tetap mencalunkan Pejabat Tanah Sik untuk anugerah tersebut walaupun tuan yang empunya diri belum lagi yakin. Sekurang-kurangnya dengan anugerah ini ianya akan memberi semangat yang lebih hebat lagi kepada semua kakitangan PTS yang saya nampak dan rasa sudah ada perubahan-perubahan yang begitu positif untuk menjadikan Pejabat Tanah Sik lebih cemerlang. Anugerah ini adalah untuk semua kakitangan yang bertungkus lumus bekerja untuk rakyat dan bertanggungjawab kepada kerajaan negeri.

Sebenarnya ini bukan kali pertama jabatan yang saya duduk bekerja mendapat anugerah cemerlang. Ketika saya bertugas di Pejabat Daerah Kubang Pasu sebagai Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan) Kubang Pasu, saya terlibat secara langsung dalam pengurusan projek kecil luar bandar. Hasilnya dari sistem dan cara pengurusan yang saya amal dan laksanakan disitu maka Pejabat Daerah Kubang Pasu telah dianugerahkan Anugerah Pengurusan Projek Kecil Luar Bandar Terbaik Seluruh Malaysia Kategori Pejabat Daerah yang dianugerahkan oleh MAMPU. Bukan senang untuk mendapat anugerah ini, walaupun bukan wang tunai menjadi hadiahnya tetapi pengiktirafan ini merupakan satu kejayaan cukup besar kepada jabatan dan kerajaan negeri Kedah sepatutnya. Malangnya hanya itu sahaja yang diterima tanpa ada apa-apa kata-kata sokongan dan tahniah dari pihak kerajaan negeri sendiri. Yang paling sedihnya ialah pengurusan projek yang terbaik yang diiktiraf oleh MAMPU sendiri tidak dipakai lagi selepas itu malah dironyeh habis oleh boss yang mengambil alih tugas selepas itu semata-mata untuk menyesuaikan dengan kepentingan peribadi. Sistem yang diatur sebelum ini memang telus, mudah, cepat dan senang dibuat pemantauan...tapi langsung tidak diambil kira.. maka akhirnya balik asal juga....jadi tidak ada maknanya juga anugerah tersebut.

Di Pejabat Tanah Sik ini peranan saya sebagai ketua jabatan hanya kecil sahaja. Sekadar memimpin dan mengurus . Selepas ini mungkin saya akan bertukar ke jabatan lain pula. Namun usaha-usaha kearah penambaikan dan kecemerlangan perlu diteruskan oleh kakitangan yang ada. Itulah harapan saya. Biarlah apa yang kita buat itu atas keikhlasan dan kesedaran sendiri tanpa disuruh dan dipaksa. Jadi kalau siapa yang datang mentadbir, kerja tetap berjalan dengan pantas dan lancar malahan lebih hebat lagi...

Ingatlah...bukan anugerah yang kita buru tetapi yang penting ialah perkhidmatan kita kepada rakyat dan tanggungjawab kita yang tidak berbelah bagi kepada kerajaan... Kita dibayar upah untuk bekerja. Anugerah itu biarlah orang lain yang menilai kita....Bila sudah mendapat anugerah.. satu cabaran pula kepada jabatan kerana orang akan melihat apa yang hebat sangat Pejabat Tanah Sik tu.. ini yang merisaukan juga...takut harapan orang kepada PTS terlalu tinggi..Itu sebab saya tidak berminat untuk masuk pencalunan apa-apa anugerah..Tidak apa yang dapat dibanggakan dan ditonjolkan sangat .Tapi pihak luar nampak apa yang kita buat..

Yang menariknya anugerah ini ialah kerajaan negeri menghadiahkan sejumlah RM20,000.00 untuk jabatan melaksanakan apa-apa projek yang sesuai untuk kakitangan. Satu jumlah yang saya kira sangat lumayan sekali. Itu yang saya jerit YahOO tu.. tak taulah anak buah nak jerit YahOO tak? Saya tidak pasti lagi apa yang boleh dibuat dengan peruntukan sebanyak itu. Kalau bebas guna apa sahaja, maka perkara ini biarlah anak-anak buah memikirkannya sendiri apa yang patut dibuat..mana yang baik dan memberi keadilan kepada semua kakitangan....saya rasa mereka yang berhak menerimanya...

Tahniah kepada semua kakitangan di atas usaha anda semua... tingkatkanlah lagi usaha-usaha anda semua supaya lebih lagi cemerlang..pada masa akan datang. Mana-mana unit yang terasa kurang sumbangan maka usahakan supaya tingkatkan sumbangan seperti cepatkan proses, buat segera, ada sistem dan seni krreatif dan inovasi dalam kerja harian. Saya rasa setiap kakitangan tau sejauh mana sumbangan masing-masing dalam kecemerlangan sesebuah jabatan. Saya perlu semua unit bertindak segera. Kita kena bermula dari sekarang....jangan leka dan, jangan lalai dan jangan main-main nanti jabatan lain akan potong ...


asriredha teratak kasih alor setar
There was an error in this gadget