27 July 2011

RIBA...RIBA...RIBA.... Halangan Kepada Kesejahteraan Dan Keberkatan

Catatan: Mohd Asri Redha
Insaniah, Alor Setar

Salam Sejahtera...
Sekali sekala dalam kesibukan kerja yang tidak berkesudahan kat opis elok juga saya lari sekejap dari rutin biasa ini.... Hari ini saya berkesempatan menghadiri Seminar Muaamalat dan Perbankan Islam Peringkat Negeri Kedah yang diadakan  di INSANIAH, Alor Setar. .. Menarik juga seminar ini, walaupun dari penyertaan orang awam agak kurang.

Betul juga cakap penceramah udangan yang dijemput bahawa bila cerita bab-bab muamalat dan perbankan Islam ini ianya agak kurang menarik dan diminati oleh orang Islam kerana mungkin mereka tidak terasa yang ianya ada kaitan secara langsung dengan diri mereka. Mereka lebih suka kalau bincang hal-hal berkaitan sembahyang, puasa,  dan lain ibadat-ibadat  biasa seolah-olah  itu sahaja jalan untuk menuju ke Syurga.
Sebenarnya hal-hal muamalat ini juga merupakan satu perkara penting dalam Islam. Kita banyak buat dosa dalam bab-bab muamalat ini terutama hal-hal halal dan haram ini... Kalau kita tidak belajar kita tidak tahu dan akan berterusanlah kita kesilapan kita itu.

Saya sendiri dah mula terasa kesannya. Tau tapi tidak cuba untuk menghindari hal-hal trransaksi yang melibatkan riba... Dulu mungkin tidak ada pilihan tetapi sekarang sudah ada pilihan. Hal-hal riba inilah yang telah banyak menarik dan mengurangkan keberkatan hidup kita didunia ini dan menimbulkan banyak masalah-masalah yang tidak kita sedari akibat urusan yang melibatkan riba ini.

Penceramah undangan adalah seorang yang amat berpengalaman luas dalam bidang ini iaitu Dr Hj Zaharuddin Hj Abdul Rahman dari UIA. Tajuk ceramahnya adalah berkaitan Riba Dan Perbankan Islam. Elok sangatlah Jabatan Mufti Kedah anjurkan seminar ini sebagai usaha berterusan kerajaan untuk memberi kesedaran kepada umat Islam dan memberi perhatian berat kepada urusan dan urusniaga yang halal dan meninggalkan urusan niaga yang tidak halal yang melibatkan riba.

Urusan niaga yang melibatkan riba yang berlegar dalam segenap aspek kehidupan kita seharian ini sebenarnya telah memberikan jiwa yang kacau dan hati yang tidak tenang tanpa kita sedari. Kadang-kadang kita hanya anggap yang berkaitan riba itu adalah urusan kewangan tetapi sebenarnya yang bukan duit ringgit pun adakalanya dianggap riba seperti yang dijelaskan oleh penceramah tersebut. Ini perlulah kita baca selalu dan  mengikuti ceramah-ceramah agama yang berkaitan dengan muamalat dan perbankan Islam yang selalu juga diadakan. Jadi janganlah kita buat mudah isu-isu berkaitan riba ini.  Saya sendiri sedang memikirkan langkah terbaik untuk mengurangkan berkenaan riba... tetapi kita banyak terlibat dengan beri riba bukan terima riba.. tetapi kata penceramah dosa kedua-duanya sama sahaja...  Dok fikir tidak berkesudahan ini.. pinjaman rumah dengan bhg pinjaman perumahan dibuat dengan skim konvensional....  Kalau ada duit durian runtuh dari mana-mana nak kena selesai semua ini. Begitu juga kad kredit yang dok pakai la ni...  Dok jaga tiap-tiap bulan kena bayar penuh.. jadi tidak adalah riba disitu. Tapi ASB dan ASN ..  macam-macam pandangan ada.... tidak mahu saya berdiskusi isu itu disini....  ok.. cukup dulu...

besok pagi saya nak ke PICC ..di Putrajaya untuk menghadiri satu peristiwa penting yang melibatkan pentadbiran tanah... nanti saya akan coretkan  http://semangatjatiptkm.blogspot.com/


asriredha
teratak kasih alor setar

04 July 2011

Itali dan Swiss Menggamit Datang

Catatan: Mohd Asri Redha
04.07.2011.... 12.00 t.mlm

Tunggu cerita lanjut saya nanti... sekarang waktu menaip ini saya berada di Air Port Changi, Singapura.. Sambil menunggu penerbangan lanjut ke Rome... Tengoklah nanti kalau dapat wi fi internet kat sana..bolehlah saya cerita pengalaman kat sana......Itali kata orang adalah negara yang glamour dengan jenama-jenama keluaran mereka yang terkenal. Kalau sebut buatan Itali sahaja tentunya tertanam produk yang dikeluarkan itu adalah bermutu tinggi dan berkualiti.. begitulah hebatnya jenama Itali yang sepatutnya kita perlu belajar bagaimana mereka mempopularkan produk mereka seanterio dunia bahawa produk mreka adalah terbaik.. Satu lagi ialah dunia bolasepaknya yang pernah mengungguli kejohonan bola sepak piala dunia dan mempunyai bintang-bintang bola sepak yang ternama.

 
9.00 pagi..5.7.11.. waktu Itali: Ok... sekarang saya berada di Rome.. baru saja sampai dan menginap di H10 Hotel..kira2 25 minit perjalanan dengan bas dari Roma Itali  Air Port  . . Memang meletihkan perjalanan selama lebih kurang 12 jam dari Cangi Air  Port . Jarak dari Singapura ialah lebih kurang 6255 batu... perbedaan masa dengan Malaysia ialah 6 jam.  Jadi kami sampai jam 1.26 tengahari waktu Malaysia iaitu  7.26 pagi waktu di Itali... Jadi sampai di  Hotel kami breakfast sekali lagi.. Seperti biasalah duduk dinegeri orang nak dapat makanan halal memang masalah. Jadi makanlah apa yang patut seperti roti dan buahan yang ada.. Sebelah tray lagi tu banyak lah makanan yang haram kita makan

Okkk. dah nak pergi makan tengahari ni nanti.. saya sambung lagi bila ada peluang.. susah juga nak dapat wifi free kat sini.. 
Dibelakang saya ialah
bangunan2 yg dikelilingi oleh air
laut. Lorong2 ini menjadi tempat
yang menarik untuk bersiar-siar dengan
perahu gondola yang dikayuh dgn
pendayung. Itulah keunikan Venice...


Hari ini aktiviti adalah melawat St Peters Basilica Rome iaitu yang dianggap sebagai tempat suci bagi orang Kristian seluruh dunia. Memang ramai betul. Lawatan hanya diluar sahajalah .. takkan nak masuk kut.. Tapi 'queu' untuk masuk ke dalam  memang panjang.. rasanya lebih 1 km panjang. Kita hanya pergi tengok sahajalah  bukan ada niat apa-apa.. sekadar nak tengok apa yang hebat sangat dengan tempat ini. Ada hari-hari tertentu Pope Agung mereka akan keluar menjenguk ke serambi bangunan tersebut sambil melambai-lambai tanganya. Pada waktu-waktu begini memang ramai penganut fanatik kristian akan menunggu diluar sana untuk melihat paderi kesayangan mereka itu
Disinilah tempatnya yang dinamakan Trevi Fountain.
Ramai sungguh pelawat datang.. mungkin nak tunai
hajat atau nak minta berkat kut ikut ajaran depa


Saya juga berkesempatan melawat Colosseum, juga di sekitar Roma ini .. kalau kita selalu menyaksikan filem-filem purba Rome maka disinilah tempatnya.. sudah musnah sebahagiannya tapi dijaga elok oleh pemerintahnya dan memang tidak sah melawat \Rome jika tidak melawat ke sini. Memang hebat binaannya.. terutama teknologi purba yang digunakan untuk membina stadium terawal ini. Menjadi kesukaan Maharajanya dan rakyat melihat manusia  atau para gladiatornya bertarung sesama sendiri ditengah gelanggang Colosseum itu hingga mati dan ada kalanya rakyatnya yang bersalah dikehendaki bertarung dengan haiwan-haiwan ganas... dan akhirnya menjadi habuan binatangnya.. Maharaja dan rakyat akan bersorak kegembiraan...  Satu tempat lagi yang menjadi tarikan pelawat ialah di 'Trevi Fountain'.. Memang hebatlah kalau dilihat ukiran dan bangunan yang penuh bersejarah ini... namun heran juga sampai sesak kawasan disitu seolah-olah macam pesta. Ada yang membaling duit didalam kolam air terjun buatan itu seolah-olah macam memohon sesuatu.  Memang hebat tarikan tempat ini dan kita boleh lihat pelbagai ragam dan jenis manusia disini. Laku sungguh kedai-kedai cenderamata. Harga nampak macam murah tapi bila di tukar ke RM... ayo-ayo banyak mahal.... 1 Euro lebih kurang RM4.00. Air mineral 1 liter sahaja Euro 1. 
Stadium Collosseum ..


Keistimewaan bandar Rome ini ialah ianya penuh dengan tinggalan sejarah lama . Semua bangunannya memang menarik kerana dibuat dengan begitu teliti dan ukiran-ukiran yang mempunyai makna tersendiri dan dijaga oleh pemerentah dengan baik. Sebab itu tidak hairanlah Bandar Roma ini diiktiraf oleh UNESCO sebagai World Historical HeritageBandar ini menjadi lebih terkenal bila banyak penerbit filem telah memilemkan kisah-kisah kepahlawanan orang Rome  ini dalam pelbagai tajuk dan tema filem mereka hingga ianya menjadi begitu menarik dan membikin orang untuk datang melihat sendiri apa sebenarnya ada di Roma ini. Terdapat beratus-ratus muzium di sini yang menonjolkan pelbagai budaya, sosial dan warisan orang Itali . Kalau hendak melawat ke semuanya memang tidak cukup setakat lawatan singkat sebegini. Kata orang citarasa orang Itali ini adalah tinggi.... mereka sentiasa menjaga imej diri dan penampilan serta perwatakan. Namun rasanya tak kut .. adalah sikit-sikit tapi taklah seperti mana yang kita tengok kat TV tu.. Bandarnya tidaklah elok sangat.. jalan sempit dan melalui lorong-lorong bangunan lama yang sempit. Kesesakan memang berlaku.. tapi di Roma ini banyak rakyatnya pakai skuter.. macam-macam skuter ada , tapi yang popularnya ialah Vespa .. Jenama mereka kalau tidak silap saya. Kebersihan tidaklah elok sangat..masih banyak sampah dibuang merata tempat sesuka hati... Kalau di KL barang-barang berjenama Itali diletak ditempat yang hebat dan di pusat membeli belah yang eksklusif.. tapi di Itali n.. jenama2 terkenal yang yang pernah saya dengar hanya dijual dikedai-kedai biasa aje dan tak nampak eksklusif pun.... 

Ok.. cukup dulu cerita hari ini. .. besok saya akan melawat PiSA... kalau kita bisa dengan Menara Condong Pisa.. maka disinilah tempatnya.. teruja nak tengok ni .macam mana keadaannya..

Hari ke 3, saya bersama rombongan ke Pisa untuk melawat Menara Condong Pisa yang terkenal itu. Perjalanan dengan bas melalui lebuh raya sejauh lebih 350 km dari Rome agak membosankan tapi melihat kepada keindahan kawasan-kawasan perkampungan dan ladang ladang bunga matahari, ladang jagung, ladang gandum dan ternakan lembu dan sekali sekali melintasi bandar-bandar sepanjang perjalanan sedikit sebanyak menghilangkan kebosanan. Memang canggih teknik pertanian yang digunakan dan penggunaan tanah secara maksima.

Memang condong sungguh..
sekali pandang boleh terbalik
bangunan tersebut.
Memang terpegun melihat menara yang sebelum ini hanya dilihat dalam majallah dan TV aje. Hari ini terpampang didepan mata. Asalnya menara ini dibina untuk diletakkan loceng gereja , tapi pada separuh pembinaan bangunan ini didapati mulai condong. Namun diteruskan juga membina bangunan ini seperti yang ada sekarang ini. Memang condong betul.. Tak taulah macam mana ianya boleh bertahan sejak sekian lama… Sempat juga berposing disitu. Beribu-ribu orang datang melawat ke situ setiap hari.. Gerai-gerai disitu memang laku sungguh…. Harga jangan tanyalah… kalau ‘covert’ dlm RM memang mahallah…. Tak gamak nak beli.. tapi dah datang ke sini.. kenalah beli juga sedikit sebanyak.. Rasanya tak akan mai dah ke sini…

Hari seterusnya kami bermalam di Bandar Prato. Sebelum itu rombongan kami sempat melawat Bandar Florence. Bandar yang penuh dengan bangunan-bangunan lama yang bersejarah dan berukiran .. Itulah kehebatan orang Itali ini.. memang mereka amat mementingkan ketelitian dan kesenian dalam hal-hal pembinaan bangunan-bangunan. Banyak kedai-kedai yang menjual barangan berjenama Itali yang terkenal disini… Namun yang saya pelik sikit ialah diserata tempat dan dinding bangunan seindah manapun akan pasti terjumpa contengan cat-cat yang membawa maksud-maksud tertentu yang saya sendiri tidak faham.. perbuatan ini seolah-olah direstui pula…. Mungkin melepaskan perasaan kut atau memang hobi mereka macam tu..

Tidak sah kalau melawat Itali tidak pergi ke Venice. Dah lama dengar cerita kehebatan Venice ini sejak belajar sejarah Eropah masa di sekolah menengah lagi. Inilah peluang untuk melihat tempat yang dikatakan amat menarik ini apatahlah lagi dengan deretan bangunan-bangunan lama yang dibina di atas air laut. . Agaknya macammana jadinya kalau datang ombak tsunami….Sebelum ini saya bermatian-matian menyangkakan Bandar Venice ini terletak disebelah daratan. Rupanya ianya terletak di pulau dimana rombongan terpaksa menaiki feri dari daratan ke Pulau Venie Piazzale Roma. Memang unit tempat ini dengan bangunan-bangunan yang kelihatan antic dan warna yang pelbagai. Terlalu ramai pelancung yang datang ke sini. Aktiviti ekonomi memang rancak..ada pusat membeli belah dan aktiviti air menikmati sungai nya dengan mengayuh perahu gondola.. Di sini juga terdapat gereja-gereja yang begitu besar yang mungkin merupakan tarikan utama bagi orang Kristian datang ke sini. 
'Shopping' di Milan.

Kota Raya Milan terletak kira-kira 300 km dari Kota Venice. Kota ini amat terkenal dengan jenama-jenama popular dan ternama untuk kegunaan harian seperti pakaian, beg tangan, alat solek, minyak wangi dan sebagainya. Siapa yang tidak kenal ‘ feragamo’ , Vouiss Luitton, Bally, Bvlgari dan sebagainya. Semuanya ada dipamer dan dijual disini.. Saya hanya tengok dan lalu begitu sahajalah.. Barang berjenama tentunya harganya juga mahal.. Tapi kalau dibandingkan dengan di Malaysia.. rasanya lebih murah lagilah di Milan ini. Jadi kalau nak beli .. beli sajalah jangan dok kira sangat harganya… bukan boleh selalu datang disini.. Nanti kalau orang tanya beli 'kat' mana beg tangan tu.. bolehlah kata beli 'kat' Itali.. Kalau dari Itali orang tahu barangannya bermutu dan berkualiti.. begitulah orang kata..pandai sungguh orang Itali promo produk mereka keserata dunia.
Keretapi inilah yang akan bawa saya naik
ke kemuncak gunung itu. Nampak salji
kat kemuncak gunung itu. udaranya
sungguh nyaman sekali.

Perjalanan menuju ke Swiss adalah perjalanan yang sungguh mengujakan. Selepas sahaja 'cruise' ditasik Como yang terletak berhampiran sempadan negara Swiss rombongan bertolak ke negara Swiss dan tempat tuju ialah di Interlaken Switzerland. Jaraknya melebihi 250 km. Mudah sahaja masuk ke negara yang terkenal kebebasan kewangan dimana banyak hartawan seluruh dunia membuka akaun bank di sini..perjalanan memang tidak membosankan. Tidak ada apa-apa pemeriksaanpun oleh Kastam dan Imigresennya.. Keindahan negara Swiss ini bagi saya memang tidak ada tolok bandingnya.. semua kawasan adalah macam resort.. cantik, bersih, nyaman dan damai. Perjalanan melalui berpuluh-puluh terowong dan yang terpanjang ialah lebih 25 km dengan diselang selikan dengan tasik-tasik yang membiru dengan berlatarbelakangkan gunung yang menghijau indah dan diselangseli pula gunung-gunung yang puncaknya diselaputi salji.. sungguh mengasyikkan.  Nantilah saya akan ceritakan lagi akan tempat ini kerana esoknya saya akan naik kereta api untuk ke kemuncak tertinggi gunung di sini dan katanya suhunya teramatlah sejuk... tunggu ya.. kalau saya boleh dapat wifi kat situ saya akan tulis lagi......

Switzerland terkenal dengan sejarah pengeluaran jam-jam ternama seperti Swatch, Rolex, Certina, Titoni dan berpuluh jenama jam. Dimerata tempat dan kedai,  jam-jam tangan ini dipromosikan dengan begitu hebat sekali.. dan sudah tentunya promo jenama mereka adalah terbaik sekali. Harganya biasalah memang ada yang terlalu mahal dan ada juga murah… pandai-pandailah pilih untuk beli yang mana berkenan.



Dalam keretapi elektrik puncak tetinggi
melihat GlasiarTerpanjang di The
Aletsch Glacier Jungfraujoch Top
Of Europe 3454 meter tinggi.
Sebenarnya terdapat banyak tempat menarik yang sesuai dilawati terutama untuk melihat keindahan dan kecantikan alam semulajadinya. Di wilayah Jungfrau Swiss saya telah melawat The Aletsch Glacier..iatu glasier ais yang terpanjang dipergunungan Alps . Glasiar ini telah diiktiraf oleh Unesco sebagai salah satu daripada Taman Warisan Dunia. Untuk sampai ke kemuncaknya iaitu Jungfraujoch Top Of Europe setinggi 3454 meter pengunjung akan menaiki keretapi elektrik dan disambung pula dengan lif ke kemuncak. Di sini kesejukan yang teramat sangat hingga paras beku. Dikemuncak ini saya dapat melihat glasiar terpanjang itu yang sudah kekal lama beribu tahun dahulu.. Dalam perjalanan pulang sempat menikmati jamuan tengahari di Kleine Scheidegg yang terletak dilembah 2 gunung yang tinggi pada paras 2061 meter.

Pihak berkuasa Swiss sungguh bijak mengeksploitasikan keindahan alam semulajadinya untuk tujuan pelancungan dan mereka menyelenggara setiap kawasan pelancungan mereka dengan begitu baik. Namun pada saya tempat-tempat pelancungan dinegara-negara Eropah ini kurang dilawati oleh orang Asia biasa ini kerana kos hidupnya terlalu tinggi.. Bagi orang-orang biasa macam saya ini, rasanya memang tidak berkemampuan untuk datang sendiri melancung, lebih baik melawat negara-negara yang kos hidupnya lebih kurang dengan negara kita seperti Cina, Vietnam, Indonesia, India dan sebagainya.

cantik..cantiiik sungguh di Interlaken..Bandar Metropolitan
diwilayah Jungfrau terletak antara Tasik Thun dan Tasik
Brienz...rasa macam tak mahu balik.. semua tempat dan
bangunan penuh pokok bunga & udara nyaman.
 Satu lagi tempat yang saya rasa amat menarik dan mengujakan dalam lawatan ini ialah ketika melawat Mountain Titlis. Ianya dikawasan pergunungan tinggi. Untuk pergi ke sana terpaksa menaiki 2 peringkat kereta kabel biasa dan disambung dengan kereta kabel Titlis Rotair (dikatakan kereta kabel berpusing pertama didunia). Dengan ketinggian melebihi 3 km, perjalanan ke atas melalui ladang ternakan lembu yang subur dan pemandangan yang indah. Kemuncak gunung ini sentiasa diselaputi salji dan saya berkesempatan untuk bermain salji disini, tapi tidak boleh lama, kerana tidak tahan dengan kesejukan yang melampau. Namun begitu memang pengalaman yang amat menarik disamping dapat menikmati makan tengahari diatas kemuncak gunung ini.

Jadi nampaknya pengembaraan kali menjadi amat menarik dengan perjalanan yang pelbagai melalui udara dengan kapalterbang, melalui laut dengan menaiki feri dan bot sampan, melalui atas udara dengan menaiki kereta kabel, melalui darat dengan menaiki bas dan menaiki keretapi elektrik. Di Switzerland dan Itali ini saya rasa sistem pengangkutan awam mereka adalah boleh dikatakan baik dan bersistematik. Jalan keretapi elektrik dan tram ada dimana saja yang menjadi tumpuan awam. Basnya yang panjang sungguh memudahkan pergerakan wargakotanya menjalankan urusan harian masing-masing. Di Itali lebih banyak menggunakan motorsikal skuter berbanding kereta, manakala di Swiss warga kotanya lebih suka menggunakan basikal saja untuk bersiar-siar dikota dan pergi ketempat kerja.
Kenderaan penjaja spt ini ada di
merata tempat . Alangkah bagusnya
kalau semua penjaja kecil kita buat
macam ni. taklah mereka tinggalkan
segala peralatan mereka disitu.
Apakah ini boleh kita laksanakan di Malaysia.. Mungkin perancangan secara lebih menyeluruh dan komprehensif perlu dirancangkan secara lebih drastic terutama perancangan jalan dan mengubah minda masyarakat kita supaya berfikir kearah lebih mesra alam sikit supaya jangan dipandang hina dan lekeh kalau seseorang itu pergi kerja menaiki basikal dan bermotosikal… apatah lagi kalau yang menunggang itu adalah pegawai atasan. Bagi saya tidak ada masalah kalau pergi kerja dengan basikal atau bermotosikal. Malahan ke pejabat dengan bermotosikal sudahpun saya amalkan sekali sekala sejak dulu lagi bila waktu-waktu yang sesuai. Disamping disiplin yang tinggi perlu ada pada setiap pengguna jalan raya.

Begitu juga dengan kebijaksanaan pemerentah mereka mengeksploitasi sepenuhnya sumber keindahan alam semulajadinya dan warisan sejarah tamadun negara mereka untuk tujuan pelancungan. Saya rasa sektor pelancongan mereka saja menyumbangkan berbilion Euro kepada mereka dengan kedatangan pelancongan yang datang begitu ramai sepanjang yang saya lihat dalam lawatan ini. Di negara kita masih banyak lagi alam semulajadi yang tidak kita eksploitasi sepenuhnya bagi menarik pelancung dan promosi yang kreatif.

Mendaki sedikit utk sampai ke
kemuncak Mount Titlis. Lihat
lah pemandangan dibelakang..
Saya rasa pengalaman melawat negara berkenaan amat berguna sekali kepada saya yang tidak pernah melawat negara-negara Eropah ini. Kata orang perak sikit.. tak apalah 'perak' pun 'perak' lah. Terima kasih yang teramat sangat kepada Kerajaan Negeri yang membenarkan lawatan ini. Sudah lebih 26 tahun saya bekerja inilah satu-satunya lawatan kerja yang saya rasa amat berharga dan berguna pada diri saya. Saya amat menghargainya…

Dari lawatan ini barulah saya rasai sendiri akan perbedaan yang begitu nyata dengan negara kita dalam pelbagai aspek.. Melihat kepada disiplin diri mereka, mematuhi arahan-arahan pihak berkuasa mereka, mementingkan kualiti , menghormati orang, mementingkan kebersihan dan keindahan maka tidak hairanlah negara mereka boleh menjadi negara maju. Kehidupan mereka memang mewah . Nilai matawang mereka memang tinggi. Tamaddun mereka juga lebih awal sejak berkurun lamanya. Pokok pangkal kepada perubahan-perubahan yang mereka kecapi ini ialah terletak kepada sikap dan watak setiap individu rakyatnya. Walaupun mereka bukan Islam tetapi saya kagum dengan tahap kesedaran mereka yang tinggi dalam pelbagai aspek.


Sepanjang perjalanan dari Prato Itali ke Swiss macam ni
lah keadaannya...  sungguh mengasyikkan...
 Melihat kepada penggunaan tanah mereka sahaja saya sudah merasakan memang hebat. Tidak ada penerokaan haram tanah-tanah yang luas terbentang itu. Rumah-rumah mereka walau selekeh manapun sebahagian besarnya mesti ada lanskap yang elok dan bersih, dan ada bunga-bungaan lagi. Amat jarang terjumpa gerai-gerai tepi jalan yang menyakitkan mata memandang dan pengotor seperti yang terdapat disebahagian tempat di negara kita..

Semua rakyat kena patuh setiap arahan dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Amat jauh sekali dengan ‘attitude’ dan cara orang kita menghormati undang-undang dan peraturan yang ditetapkan. Undang-undang yang ada dinegara kita sebenarnya lebih dari mencukupi… Sebab itulah kita gagal membentuk sebahagian kecil rakyat kita yang benar-benar menghormati undang-undang dan mempunyai tahap kesedaran yang tinggi terhadap alam sekitar, mementingkan kebersihan, keindahan atau kecantikan, menghormati perasaan orang lain dan sebagainya.Perbandingan yang kemukakan ini bukanlah bermaksud tidak ada orang seperti itu tapi amat kurang sekali.. Kalau adapun tenggelam begitu sahaja. Perbandingan yang saya buat ini juga bukannya bermaksud tidak ada yang baik pada masyarakat kita, banyak juga yang amat baik, dan bukannya tidak ada yang tidak baik pada orang Eropah seperti kebebasan seks dan moral mereka. Namun tidak salah rasanya kalau kita mengambil perkara-perkara yang baik yang ada pada mereka untuk kita tiru asalkan tidak bertentangan dengan agama.

Inilah cabaran besar yang perlu dihadapi oleh pegawai-pegawai kerajaan seperti saya dalam menguruskan sumber manusia. Lawatan ini memberi lebih semangat pada saya untuk meningkatkan lagi usaha kearah memperkasakan lagi negeri Kedah DA melalui usaha-usaha kreatif dan proaktif di jabatan yang saya terajui sekadar kudrat dan kemampuan yang ada.

Ok , ‘ sindore sindori’ jumpa lagi …ni mula dok teringat fasal kerja pula ni… dah ‘release tension’ .. masa dok taip ‘part’ terakhir ini saya dalam perjalanan pulang dari Zurich ke Singapura. ‘Boring’ duduk lama sangat sampai lebih 11 jam.. Tapi saya berpeluang menaiki kapal terbang penumpang yang terbesar dan terbaharu sekali Boeing A380-800 2 tingkat kepunyaan SIA yang boleh memuatkan 471 penumpang dan boleh ditingkatkan kepada 800 penumpang melalui pengubahsuaian dalaman. Bayangkanlah nak angkat pesawat ini berapa banyak kuasa jet yang perlu digunakan… satu ciptaan manusia yang amat mengkagumkan….
ok..itu saja kali nanti saya coret lagi....  boleh layari gambar-gambar pengembaraan saya ini dalam facebook saya ... klik saja di sini:    http://www.facebook.com/asredha?sk=photos
asriredha
teratak kasih alor setar


01 July 2011

PERHIMPUNAN "BERSIH" YANG TIDAK BERSIH...

Klik saja di bawah dan anda akan dapat baca pandangan saya dalam hal ini......

http://beritakcs.blogspot.com/2011/06/bersihkah-bersih.html
asriredha teratak kasih alor setar
There was an error in this gadget