27 April 2012

MUSLIM SUPER......

19 Mei 2012                                                                                                                         
InsPiN...Alor Setar                                                                        
Catatan: Mohd Asri Redha                     

Sedap dengar nama tajuk cerita blog saya kali ini.. 'Muslim Super'... Menjadi seorang Muslim yang hebat dan cemerlang dalam pelbagai bidang  sepatutnya menjadi hasrat setiap orang Muslim.. Kerana itulah yang dituntut oleh agama kita. Sebenarnya saya telah menghadiri  Bicara Ilmiah anjuran INSPIN bertajuk  "Muslim Super: Model Al-Fateh..  Pembicaranya adalah  Dr.Danial Zainal Abidin. Jangan terkejut.. beliau bukan seorang yang berpendidikan pengajian Islam sejak awal. Beliau adalah seorang pengamal perubatan moden berkelulusan doktor perubatan dari Universiti  Alexandria di Mesir. Sekarang beliau mempunyai syarikat perundingan sendiri bernama Danial Zainal Consultancy.

Bila mengikuti bicara seperti ini, terasa amat kerdil diri ini betapa kurangnya ilmu yang ada. Beda antara diri kerdil ini dengan penceramah begitu jauh seperti antara langit dan bumi... Bayangkan walaupun beliau seorang doktor perubatan.. tapi kesungguhan beliau belajar ilmu agama hingga ketahap beliau boleh berdiskusi, berbicara, berdebat dan berceramah berkenaan agama amat hebat..  Beliau boleh menghafaz Al Quran, dan mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bidang keagamaan. Mendengar ceramahnya menjadi lebih menarik kerana pengetahuan sainsnya dengan agama saling dihubungkaitkan secara mendalam.. Itu yang menariknya ceramah beliau. Saya selalu mendengar ceramah-ceramah yang disampaikan oleh orang bijak pandai dalam ugama sahaja. Pengajian hanya dalam Islam  seperti tasauf, hadis, fiqah, syariah, usuluddin, ekonomi Islam, tahfiz dan sebagainya.. Jadi untuk hendak kaitkan dengan kaedah saintifik dengan Islam terutama dalam membuat tafsiran-tafsiran yang telah nyata ada dalam Al Quran dan Al Hadis agak kurang mendalam dan kurang menyakinkan pada setengah-setengah orang.....Fakta-fakta saintifik banyak terdapat dalam Al Quran yang mana hanya individu yang mempunyai pengetahuan sains dan teknologi yang boleh menghuraikannya dengan berkesan..

Itulah bagusnya jika seorang yang memberi ceramah ugama mempunyai pengetahuan mendalam berkenaan Islam dan juga Sains. Bersyukur sangat saya dapat mengikuti bicaranya malahan dapat beli bukunya dan bergambar lagi.... Bukan senang nak bergambar dengan  orang bijak pandai ni..

Ok.. apa sebenarnya yang dibicarakan oleh Dr. Danial ni.. dengan tajuk seperti diatas... "Muslim Super".. Muslim Cemerlang.... Apa kaitannya dengan Sultan Muhammad Al-Fateh..Sultan yang memerentah Empayar Uthmaniyyah dimana sejarah sultan ini sebenarnya telahpun disebut  800 tahun sebelum kelahirannya dalam hadis Rasulullah sebagai  'sebaik-baik raja'.

Semua orang hendak mencapai cemerlang dalam setiap apa bidang yang disertai. Tentunya seorang pelajar mahu cemerlang dalam pelajaran akademiknya .. kalau jabatan juga mahu cemerlang dalam perkhidmatannya, kalau negara juga mahu cemerlang dalam dalam segala-galanya.... itu hasrat setiap individu baik sebagai pekerja, pelajar, pemimpin dan sesiapa saja. Tapi adakah ini dikatakan cemerlang.. seorang pelajar yang mendapat kecemerlangan akademik terbaik, tapi disiplin dan akhlaknya buruk sekali, seorang Presiden sebuah negara berjaya membawa negaranya menjadi negara yang amat maju tapi Presiden tersebut berfoya-foya dengan segala macam wanita .. Adakah seorang pekerja itu hebat kerana sentiasa mendapat anugerah cemerlang dalam pekerjaannya tetapi kehidupan dipenuhi rasuah keluarganya berterabur dan begitulah seterusnya..

Buku yang saya beli ini bertajuk 'Minda Muslim Super'
karya Dr. Danial. Buku ini setebal 419 ms. Sudah
ulang cetak 6 kali. Tak habis baca lagi ni.. Sebenar
nya banyak lagi buku-buku Dr. Danial yang di
terbitkan berkaitan menjana kecemerlangan  drpd
Al Quran, Perubatan Islam , saintifik dan sebagainya.
Sebagai seorang beragama Islam  dan Muslim sejati kita perlu mencari  'Kecemerlangan Yang Hakiki' iaitu kita cemerlang di dunia dan kita cemerlang di akhirat nanti dengan dapat memasuki Syurga Allah. Sebab itu kecemerlangan didunia akan menjadi lebih bermakna dan bernilai kerana dengan kecemerlangan itu akan membawa diri manusia itu memasuki Syurga Allah SWT di akhirat nanti....  Ini cabaran kepada saya juga... bolehkah ....  ? .. Kita cubalah setakat terdaya dan termampu kerana saya dan majoriti manusia didunia bukannya dikurniakan anugerah-anugerah khas oleh  Allah SWT.. bukannya genius, bukannya boleh bercakap dan faham bahasa  Arab pun...apatah lagi nak menghafaz Al Quran, bahasa Inggerispun tunggang  langgang. bukan ada ijazah sarjanapun..nak  bersyarah lagilah parah.... cumanya  ada sedikit kesedaran .. tak apalah.. adalah sedikit kesedaran kira ok juga dari tidak ada apa-apa langsung....

Macammana pula nak mencapai kecemerlangan yang hakiki itu. Di sinilah Dr Danial telah menggali pelbagai kitab dan sumber rujukan serta yang terutamanya rujukan dalam Al Quran dan Al Hadis dan hasilnya beliau telah mengemukakan "Formula 7A  Menuju Kecemerlangan"

Sebenarnya setiap satu formula yang diketengahkan itu dijelaskan dengan terperinci juga oleh Dr.  Danial dengan contoh-contoh dan sumber rujukannya, dan bukannya hasrat saya untuk cerita satu-satu Formula 7A itu .. (yang ini kena mai dengar ceramahnya) cuma sekadar memberi sedikit info yang boleh membuka minda dan memberi halatuju yang lebih terarah dalam urusan seharian kita sebagai umat Islam yang soleh barulah kehidupan kita dan kecemerlangan yang kita cari direstui dan diberkati oleh Allah SWT.

Formula 7A..

i.  Autentik...ilmu pengetahuan adalah asas kepada kecemerlangan. Autentik bermakna asli dan benar. Ini bermakna Islam amat mementingkan ilmu yang autentik.
ii.  Akidah.... Akidah adalah berkaitan kepercayaan manusia terhadap Allah dan Iman. Dalam apa tindak tanduk kita sebagai manusia, kita tidak boleh tergelincir dari Rukun Iman yang Enam, barulah dinamakan kecemerlangan yang hakiki. Ini berlawanan dengan Syirik yang menyekutukan sesuatu dengan Allah SWT.
iii. Amal Solih...Dalam Rukun Islam yang  lima telah ada kewajipan-kewajipan kita terhdap Allah. Ikut sahajalah rukun-rukun yang ada itu tanpa terlalu timbulkan persoalan-persoalan yang terlalu rumit hingga menjejaskan amalan ibadat kita seharian. Insya Allah jika ini dapat kita harungi sepenuhnya dengan cemerlangg tanpa ketinggalan... Ambil contoh sembahyang 5 waktu Allah telah berfirman dalam surat Al Ankabut ayat 45.."Sesungguhnya solat itu dapat mencegah dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Ganjaran Syurga Allah pasti menunggu kita di akhirat nanti.
iv. Awlawiyat..Masa hidup kita akan dapat diurus  dengan terbaik jika pandai  memberi perhatian kepada Awlawiyat. Awlawiyat bermakna ' keutamaan' . Kita perlu pandai membuat pilihan dan memberi keutamaan. Macamana nak tentukan keutamaan ada digariskan dalam Islam yang dinamakan hukum hakam taklifi.. iaitu wajib, sunat, harus, haram dan makruh.
v.  Akhlak.. Mengambil contoh akhlak nabi Muhammad SAW adalah terbaik sekali. Jangan sekali-kali berdusta... Ia kena bermula dari hati yang bersih. Ianya adalah suatu keadaan yang menetap dan bermula di dalam jiwa seseorang. Darinyalah lahirnya perbuatan-perbuatan dan tingkah laku seseoerang dengan senang dan mudah.
vi. Amanah.. Amanah disini ialah tanggungjawab yang dipikul yang berkaitan dengan hak-hak Allah dan hak-hakk makhluk samada berbentuk perbuatan, perkataan dan kepercayaan. Surah Al Ahzab ayat 72, Allah berfirman ,"Sesungguhnya kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi, bukit dan gunung ganang  tapi mereka enggan memikulnya dan merasa amat berat dengannya sebaliknya ia dipikul oleh insan.    Sesungguhnya mereka amat zalim lagi jahil". Ianya amat berat .  Sebahagian besar manusia mendapat azab Allah kerana mengkhianati amanah yang dipikulnya.
vii. Asah..atau skil atau kemahiran. Manusia kena kemahiran kerana dengan kemahiran yang dimiliki segala pekerjaan akan dapat dilaksanakan dengan mudah, sempurna dan berkualiti. Dalam surah Al Kahfi ayat 96-97 diceritakan Raja Zulqarnain  menggunakan kehebatan kemahiran menggunakan besi dan tembaga untuk membuat tembok yang amat kuat hingga tidak mampu untuk dirobohkan.`

Berhubung dengan Muhammad Al Fatih.. sebenarnya Nabi Muhamad SAW pernah bersabda 800 tahun dahulu sebelum itu "Constantinople (sekarang Istanbul) akan jatuh ketangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera.. " Hadis diriwayatkan oleh Iman Ahmad, al-Hakim,...  Memang benar 800 tahun selepas itu Sultan Muhammad Al-Fatih Khalifah ke 7 Kerajaan Uthmaniah bersama 150,000 orang tenteranya telah memasuki kota tersebut.  Terlalu amat sukar untuk masuk menawan kota tersebut. Tapi dengan kehebatan pemikiran, kreativiti dan strategi peperangan Al Fatih dengan pertolongan Allah jua mereka berjaya menawan kota tersebut. Ideanya memang luar biasa dan tidak pernah terfikir oleh manusia .. iaitu membawa 72 kapal laut melalui jalan darat yang tidak pernah dijangka oleh pihak musuh... Apakah rahsia kehebatan Al Fatih ini .. tidak lain dan tidak bukan  baginda sentiasa menjiwai agama,  menguasai ilmu dan kemahiran semasa, bersifat tawaduk, bersifat berani serta gigih berusaha lagi kreatif. Allah pasti akan membantu hamba-hambanya....

Ok.. cukuplah setakat ini... catatan masa hadir dengar ceramah... bila dok menaip ada lah ingat juga apa yang diceramahkan..  kalau tidak masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan... tak ada apa yang tinggal kat diri saya...  jadi taip pi lah... boleh juga ingat balik apa yang diajarkan... Harapan agar saya dan sapa-sapa yang membacanya mendapat manfaat darinya....Semoga kita semua menjadi "Muslim Super" amiiiin... wassalam

Ketemu lagi.....

Asri Redha                                                                                                                                   
Teratak Kasih
Alor Setar.....                                                                                  

19 April 2012

Burung Pembawa Rezeki,,,,,

Tarikh:    19 April 201
Catatan:   Mohd Asri Redha

Petang ini.. rasanya tenang sikit.. terasa nak rehat-rehat kat luar rumah sambil pekena cucur ubi cicah dengan nisan nipah.....mmmmm sedap dan lazat.. Satu lagi kegunaan nisan nipah ialah makan dengan kuih lope.. saya suka sangat makan lope cicah dengan nisan nipah... sambil tu dah dapat idea sikit nak tulis fasal satu ceramah yang saya hadir pagi tadi.

Telor Burung Merbah .. 3 hari yg
lalu...................................................

Hari ini dah jumpa menetas.... 2 ekor
Comey gila......
 
Nampak tak pasangan burung merbah
tersebut... dok keliting kat situ aje.......
Agak-agaknya kalau kita pi kacau
sarangnya ... pasti diserangnya...

Kat pokok dalam pasu itulah.........
duduknya sarang burung merbah
Ayam Serama tu macam penjaga.
pula.................................................
Yang sedihnya 3 hari selepas itu..
kedua-dua ekor ayam kesayangan
kami sekeluarga telah dibunuh 
oleh makhluk yg tak dpt dikenal
pasti.... yg jumpa hanya bulu ber
selerakan....... 


Gaya mula nak mula taip.. ternampak kat pokok dalam pasu tepi tiang rumah... bunyi macam anak burung kelaparan.. ya betullah,.... rupa-rupanya sarang burung yang ada 2 biji telor telah menetas . Anak burung merbah... tak berapa pasti burung merbah apa... entah-entah burung merbah yang menjadi haiwan perlindungan... heran sungguh.. dalam banyak-banyak pokok yang ada dia boleh mai buat sarang tepi rumah. rendah pula tu.... macam nak mai rezeki berganda kut datang ke rumah... Apa-apapun terima kasih lah wahai burung merbah yang sudi buat sarang kat tepi rumahku....  Nampak pasangan burung merbah jantan dan betina dok keliting atas tembok pagar berdekatan..sat terbang sana sat terbang sini.... bunyi berterusan.. sedap pula dengar bunyi burung merbah ni.. sambil dok kerling-kerling sarang anak mereka... Dia risau kut sebab saya duduk dekat sangat dengan sarangnya... mungkin takut ada orang ambil anak burung tersebut... Anak saya kata macam mahluk asing bentuk anak burung itu.. Rasanya  anak burung itu kelaparan.. tapi ibunya tak berani hampiri kerana saya duduk dekat dengan sarang burung itu....

Rasa tenang pula tengok suasana yang jarang-jarang saya jumpa.. tepi rumah pula tu....  Kadang-kadang ada juga ular hijau  kecik tapi panjang... datang ziarah masuk rumah lagi... mula-mula tu pukul sampai mati.. tak tau fasal apa..tapi la ni halau dia keluar jauh-jauh aje... geli geleman tengok ular...  Ular Senduk juga tidak ketinggalan datang ziarah... yang ini tak tenang.. bahaya lagiii....yang ni kena ketuk habis-habisan..... banyak ekor dah masuk halaman rumah...   maklumlah tanah jiran sebelah belakang tak pernah dibersihkan.. belukar tebal..

asriredha
teratak kasih alor setar
There was an error in this gadget