19 April 2012

Burung Pembawa Rezeki,,,,,

Tarikh:    19 April 201
Catatan:   Mohd Asri Redha

Petang ini.. rasanya tenang sikit.. terasa nak rehat-rehat kat luar rumah sambil pekena cucur ubi cicah dengan nisan nipah.....mmmmm sedap dan lazat.. Satu lagi kegunaan nisan nipah ialah makan dengan kuih lope.. saya suka sangat makan lope cicah dengan nisan nipah... sambil tu dah dapat idea sikit nak tulis fasal satu ceramah yang saya hadir pagi tadi.

Telor Burung Merbah .. 3 hari yg
lalu...................................................

Hari ini dah jumpa menetas.... 2 ekor
Comey gila......
 
Nampak tak pasangan burung merbah
tersebut... dok keliting kat situ aje.......
Agak-agaknya kalau kita pi kacau
sarangnya ... pasti diserangnya...

Kat pokok dalam pasu itulah.........
duduknya sarang burung merbah
Ayam Serama tu macam penjaga.
pula.................................................
Yang sedihnya 3 hari selepas itu..
kedua-dua ekor ayam kesayangan
kami sekeluarga telah dibunuh 
oleh makhluk yg tak dpt dikenal
pasti.... yg jumpa hanya bulu ber
selerakan....... 


Gaya mula nak mula taip.. ternampak kat pokok dalam pasu tepi tiang rumah... bunyi macam anak burung kelaparan.. ya betullah,.... rupa-rupanya sarang burung yang ada 2 biji telor telah menetas . Anak burung merbah... tak berapa pasti burung merbah apa... entah-entah burung merbah yang menjadi haiwan perlindungan... heran sungguh.. dalam banyak-banyak pokok yang ada dia boleh mai buat sarang tepi rumah. rendah pula tu.... macam nak mai rezeki berganda kut datang ke rumah... Apa-apapun terima kasih lah wahai burung merbah yang sudi buat sarang kat tepi rumahku....  Nampak pasangan burung merbah jantan dan betina dok keliting atas tembok pagar berdekatan..sat terbang sana sat terbang sini.... bunyi berterusan.. sedap pula dengar bunyi burung merbah ni.. sambil dok kerling-kerling sarang anak mereka... Dia risau kut sebab saya duduk dekat sangat dengan sarangnya... mungkin takut ada orang ambil anak burung tersebut... Anak saya kata macam mahluk asing bentuk anak burung itu.. Rasanya  anak burung itu kelaparan.. tapi ibunya tak berani hampiri kerana saya duduk dekat dengan sarang burung itu....

Rasa tenang pula tengok suasana yang jarang-jarang saya jumpa.. tepi rumah pula tu....  Kadang-kadang ada juga ular hijau  kecik tapi panjang... datang ziarah masuk rumah lagi... mula-mula tu pukul sampai mati.. tak tau fasal apa..tapi la ni halau dia keluar jauh-jauh aje... geli geleman tengok ular...  Ular Senduk juga tidak ketinggalan datang ziarah... yang ini tak tenang.. bahaya lagiii....yang ni kena ketuk habis-habisan..... banyak ekor dah masuk halaman rumah...   maklumlah tanah jiran sebelah belakang tak pernah dibersihkan.. belukar tebal..

asriredha
teratak kasih alor setar

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.