28 November 2013

PARIS, KOTA RAYA CinTA, KOTA RaYA KuRAnG AJAR, KOTA RAYA TIDAK SELAMAT..


Saya tidak ingat tempat ini di jln
mana tapi, sepanjang jalan ini 
penuh dengan kedai sex shop &
kedai seumpama itu.. banyak 
sungguh.. Kalau  bawa keluarga
tak sesuai , takut susah ibu bapa
nak jawab kalau anak-anak tanya.
macam-macam ada....
.
28 November 2013
Dlm Flight Airbus 380.. Paris - KLiA
Catatan..Mohd Asri Redha

Salam Sejahtera semua sahabat-sahabat ku sekalian...


Stesen Bas Euro Line ini terletak di pinggir bandar Amsterdam................
Dari sini kami bertolak ke Paris. 
Hari ini saya terasa sangat nak sambung kembali cerita2 saya melancong ke luar negara iaitu London, Amsterdam, Brussels dan Paris.. Cerita fasal London dan Amsterdam dah saya cerita... yang nak cerita banyak kali ini adalah fasal lawatan kali kedua saya ke French dalam tempoh tak sampai sebulan.. Sebenarnya saya dah tulis banyak dalam blog saya sebelum ini berkenaan lawatan ke Paris ni, tapi hari ini saya nak tulis lagi sebab ada banyak benda nak cerita yang boleh menjafi ikhtibar kepada dan mungkin juga pada sahabat yang membacaTidak ada ungkapan tajuk yg lebih baik lagi untuk saya berikan untuk cerita saya kali ini seperti tajuk diatas iaitu Kota Kurang Ajar...kenapa ya..tunggu cerita selanjutnya.Dari stesen bas Euro-Lines Amsterdam kami bertolak ke Paris jam 8.30 pagi .. Walau bagaimanapun dari hotel ke Stesen Bas EuroLine tersebut kami terpaksa naik bas panjang 10 tayar ke situ  Perjalanan mengambil masa 10 jam.... kena beli tiket bas €44.00. Bas selesa sikit. Sepanjang perjalanan bas memasuki bandar2 besar.. Jadi saya berpeluang menikmati pemandangan suasana persekitaran yg sukar diperolehi jika naik train laju atau kapalterbang. Lebih kurang 5 jam perjalanan baru sampai Brussels, Belgium.. tapi kat Brussels tidak melawat ke mana .. sekadar lalu Bandar itu sahaja... Lagi pun jarang kita dengar pelancung melawat Belgium kecuali utk konferens dan yg berkaitan urusan perniagaan sahaja.
Cara polis Frence ini membiarkan anjing ini
masuk kedlm bas dan buat pengesanan
barangan terlarang memang kurang ajar betul.
Dilepas bebas begitu sahaja...


Kalau perjalanan jauh sebegini rasanya di Malaysia adalah terbaik.. Orang putih tak terfikir nak buat macam kita.. Iaitu tempat R & R nya.. kita adalah terbaik.. dan amat selesa.. Di sini sepanjang satu hari perjalanan ada la jumpa satu dua tempat bas berhenti.. tapi tak macam kita kemudahan yang disediakan... Nak buang air pun susah pula.. dan kena bayar pula lbh kurang €0.50... Saya tidak pasti tol kena atau tidak.. Mungkin kebaikan dari segi itu kot kalau tol tidak kena.. Mungkin kerana kerajaannya kaya tak ada masalah utk buat jln yg terbaik utk rakyatnya.. Tp itulah.. rasanya kemalangan jalanraya amat jarang berlaku... tak terjumpa pula kemalangan sepanjang dari London ke Amsterdam dan dari Amsterdam ke Paris... Mungkin kerana disiplin kepatuhan kepada undang2 jalanraya mereka..

Lebih kurang 1/2 jam perjalanan melepasi sempadan France, satu peristiwa yang tidak pernah dialami sepanjang perjalanan di luar negara dan dlm negara kami alami disini.. Bas yg kami naiki ditahan oleh Polis French..  Bawa anjing pula tu.. Habis dihidu semua tempat dalam bas.. 4 kali anjing pengesan tu ulang alik atas bas seolah-olah ada sesuatu yg tak kena.  4 kali itu jugalah ekor anjing libas paha dan kaki saya.. Lorong dlm bas kan sempit.. Nasib baik dia tak terpa naik atas riba.. kalau tidak mana nak cari tanah nak samak nanti..  waduuh.. berat kes ni.. dah la ada saki baki sambal ikan bilis ..kut2 anjing x tau benda apa tu. Syak bukan2 pula... apatah lagi anjing pengesan itu dibiarkan lepas bebas oleh penjaganya.. Kira serah 100% pada anjing itulah nak buat apapun..Lepas tu dalam banyak2 beg yg ada tu anjing tu pilih 3 beg kat bawah tempat simpan barang... salah satu tu beg saya pula.. beli beg karong  kat Amsterdam..ada cop Holland.. ya la nak 'habaq' kata mai  Holland, habis dibuka satu2 apa yg ada dalam beg itu.. cuma kasut bally beli kat London dan seluar dalam  terpakai saja yang ada...pakai perosok dalam tu semua... (Kasut Bally memang murah banyak kat London .. ada 'sale'.. memang tak termampu beli kat Malaysia.. nanti anak isteri juga pakai kasut Bally ...he..hee). 

Sambung cerita tadi...agaknya anjing tu bau seluar dalam saya kut sampai berkenaan kat beg saya tu... Yang merisaukan saya waktu tu, beg karong yg saya beli tu .. agak terbuka.. ikat dgn tali sahaja.. sapa2 boleh perosok masuk benda2 haram kat dlm beg itu.  Sepanjang perjalanan dr Amsterdam ke Paris lebih kurang 5 tempat bas ini berhenti ambil dan turunkan penumpang.. termasuklah kat Brussels. Kita bukan tengok  dah apa yang jadi kat beg kita kat bawah tu waktu penumpang baru masuk naik disetiap stesen yang disinggahi. Waktu tu orang boleh buat macam-macam...  Apatah lagi penumpang yg naik tu macam-macam bangsa ada terutama orang kulit hitam.  Itu yg risau sgt sebab beg saya tu dipunggah habis.. Memang 'tension' waktu tu...  Kalau ada sungguh benda2 haram tu kat beg saya... pakai tak balik Malaysialah jawabnya..  'tera' nak selesai... itupun kalau boleh selesai.. Namun pada akhirnya segalanya selesai..  Tak dak sapapun  yang ditahan... saja buat kecoh... macam2 jadi perjalanan kami ni.. 

Tapi itulah yang dikatakan pengalaman.  Pesan saya kalau melancong cara macam saya ni beg kita kena kunci elok2 sebelum masuk ke kabin bawah bas tesebut. Kalau mudah dibuka segala kenungkinan boleh berlaku.. Sekurang-kurangnya kita dah berusaha....


Ok.. sekarang kami sampai kat Paris.. bas Euro Line berhenti dan lepaskan kami kat Central Station yang memang saya dah sampai sebelum ini.. tapi kami naik keretapi Metro bawah tanahnya yang popular tu utk ke hotel penginapan.(Hotel Mercure) . Puas  juga tengok peta cari stesen keretapi metro bawah tanahhya yang berhenti terdekat dgn hotel. Celah2 tu datang seorang tolong beli tiket melalui machine namanya Ali.. dia kata nama dia Ali.. hentam sajalah.... Akhirnya  Ali ni lah kami guna utk bawa kemana-mana tempat yang kami mahu.. Rasanya Ali ni memang dok cari makan cara ni kut.. Dia tengok rombongan macam kami yang tak ada 'guide' kat sini terus 'offer' untuk tolong .. ok juga.... senang sikit urusan kami kat sini. Kena bayar juga kat dia €10.00 seorang sepanjang hari beliau bersama kami. Maka berjalan-jalanlah kami kat sana .turun naik turun naik setiap Stesen Metro.. utk ke destinasi seperti ke tempat membeli belah, Eiffel Tower serta lain-lain tempat yang kami mahu..


Paris.. Kota Raya Cinta.. boleh la kut.....he.. he..
Tentunya Eiffel Tower menjadi kemestian setiap pelancong yang datang ke Paris.. Saya tak mau cerita fasal apa ada kat Kota Paris ni kerana sebelum ini saya dah cerita panjang dlm blog..  http://www.semangatjati.blogspot.com/2013/11/warna-warni-kota-raya-paris-kota-seni.html

Cuma saya nak bercerita akan beberapa insiden yang berlaku selain diperiksa oleh anjing sehingga saya menggelarkan Kota Paris ni Kota Raya Kurang Ajar Dan Tidak Selamat. 

Lebih kurang 3 minggu yang lepas saya telah datang ke Kota Paris ini untuk menghadhiri satu seminar. 6 hari saya berada di sini . Habis segala cerok  kami ronda.. Antara insiden yang berlaku waktu itu saya kehilangan 'handphone' samsung kesayangan saya.. Habis hilang segala data yang disimpan didalamnya termasuk gambar2 peristiwa penting yang dirakamkan.. Tentunya beribu gambar ada dalam memory card tersebut..  

Jadi beringatlah lepas ni kena sentiasa dibuat salinan.. Kadang-kadang kita rasa perkara kehilangan benda seperti ini tak akan berlaku pada kita hanya berlaku pada orang lain sahaja . Kita rasa kita dah terbaik jaga  termasuk saya. Mulanya saya menyangka kehilangan itu disebabkan tercicir.. Tapi apa yang berlaku pada saya kali kedua melawat kota Paris menguatkan kepercayaan saya bahawa kehilangan itu sebenarnya oleh perbuatan penyelok2 saku yang berkeliaran di sekitar tempat tumpuan pelancong di Kota Paris ini.

Pada saya Kota Paris ini kurang ajar betul. Oleh kerana saya pernah datang kesini .. sayalah yang telah mengingatkan rakan2 semua agar berhati-hati bila berada di Kota Paris ini.  Sepanjang hidup saya dimana tempat saya pergi samada dalam negara atau luar negara soal keselamatan seperti ini memang saya amat peduli... Namun begitu saya akhirnya tertewas juga kepedulian tertinggi saya di Kota Paris ini.  Kali pertama saya terkena pada lawatan pertama dulu... Lawatan kali ini juga saya terkena lagi termasuk 3 orang lagi saudara ahli rombongan yang kehilangan duit dan dokumen. Beberapa orang lagi rakan sempat menyedari ada cubaan untuk mengambil duit dan barangan berharga dgn cara yang amat keji. Kalau sedikit alpa rasanya mereka juga akan terkena.

Saya cerita perihal yang berlaku pada saya  bukanlah untuk simpati apa-apaan, tetapi sekadar ingatan yang berterusan pada diri saya dan pada rakan2 saya sebagai panduan... bukankah nasihat menasihati sesama manusia itu amat dituntut dalam Islam..

Sebenarnya saya terkena lagi di Kota Paris ini dengan kehilangan sejumlah duit euro yang nilainya lebih RM1k juga.. 2 orang rakan yang lain juga kehilangan banyak RM juga...selain dokumen penting. Sebelum ini saya tidak pernah terasa kehilangan duit dgn cara diseluk saku tersebut .. Bila terkena baru terasa kecewa dan kegeraman teramat sangat..


Pelancong akan terjumpa anak2 gadis ini berkeliaran
samada berkumpulan dan bersendirian & akan datang
kepada mereka untuk minta sumbangan dengan bubuh
nama &  tandatangan pelancong. Kalau  sudah  t//tgn 
dia akan paksa kita bayar.. Lagi cekap dalam kita tolak tak
mahu bayar, tgn nya sekilas pantas akan copet duit dlm
poket . Itu yang berlaku pada saya..  Ini banyak ada di
sekitar Eiffel Tower.
Memang hebat cara mereka menyeluk saku pelancong sehingga kita tidak sedar langsung. Kelicikan mereka memang hebat. Bagi sesiapa yang ada rancangan untuk melancong ke Paris, berhati-hatilah bila berada dikawasan terminal keretapi sentralnya, di stesen keretapi bawah tanahnya, dalam keretapi metronya, di sekitar Eiffel Tower, dan tempat-tempat awam yang ramai orang. 

Insiden yang berlaku pada saya ialah di kawasan Eiffel Tower.. Ada ramai wanita-wanita muda yang comel-comel juga.. ada yang bertudung dan ada yang tidak ..kelihatan baik2 belaka bagi yang kali pertama tengok... nampak saja pelancong datang.. mereka akan datang berjumpa pelancong dengan membawa satu borang.. dimana tercatat ruangan untuk bubuh nama dan tanda tangan sebagai satu sokongan kepada program bantuan anak yatim dan sebagainya.. Bagi yang baru datang ke Kota Paris ni... kira bagus la.. lalu tandatangan.. akhirnya dia paksa kita bayar  beberapa euro...tak bayar dia kata kita dah tandatangan untk sumbang.

Tidak mengapalah juga kalau setakat minta derma saja.. tapi yang lagi cekap . Kita tak layan depa.. depa mai dekat rapat kat kita rayu juga minta sumbangan  dan tandatangan borang itu. Dalam kita tolak2 tak mau tangannya secepat kilat telah buka zip poket baju saya..dan terus ambil wang yang ada tanpa saya sedar langsung kerana kalau nak buka zip yang agak kecil dan ketat sikit memang akan kita rasa pergerakan itu... mungkin depa dah baca bila kita pakai baju tebal2 berlapis memang kita tak terasa sungguh... Saya hanya sedar beberapa minit selepas itu.. Tapi apa yang boleh dibuat.. meratap sorang2 la.. itupun amat bersyukur sangat dia selok poket sebelah kiri hanya wang sahaja. Kalau dia selok sebelah kanan hilang segala paspot dan dokumen penting lainnya... ta ke haru ..... panjang cerita jadinya.Hebat.. memang hebat...


Ikut kawan pergi Hard Rock
Cafe... akhirnya terbeli juga
T-Shirt & jam Hard Rock 
Saya teruja dengan kehebatan anak2 gadis ni mencopet saku orang yang leka. Sebenarnya kutipan derma tu pembohong besar... Ada berpuluh2 anak2 gadis ni buat kerja mcm tu kat situ dan dibeberapa  tempat lain.  Minta derma apa.. hari2 ada kat situ. Sesama mereka juga ada geng... boleh nampak mereka berkelahi sesama mereka berebut kawasan dan sekali sekala nampak anggota keselamatan French menghalau mereka...tapi nampaknya macam tidak ada kesungguhan oleh pihak berkuasa mereka untuk membanteras sepenuhnya kegiatan itu.. Agaknya sudah berapa ramai yang terkena seperti saya ini...Sebab itulah saya kata Kota ini kurang ajar..

Lebih kurang ajar lagi saya terjumpa beberapa kali oang Perancis kencing ditempat awam tanpa rasa segan silu. Ada kencing depan restoren yang begitu elok dilaluan awam... saya lihat depan mata.. Sayangnya saya tidak sempat ambil gambar. Bayangkan dengan berpakaian begitu 'smart', dengan bertopi 'barreta'nya.. selamba aje buka anunya kencing depan restoren dan masuk balik ke dalam restoren tersebut...meleleh air kencingnya diatas laluan jalan.  Apa punya manusia... Seterok-terok orang merempatpun  dia tahu malu juga... dia sorok2 juga ... memang kurang ajar betul . 

Selain mereka tidak rasa sensitif akan agama orang lain dengan membiarkan anjing membuat sepenuhnya pengesanan benda terlarang terhadap manusia tanpa kawalan seperti yang telah saya cerita sebelum ini. .

Begitu juga kalau sesiapa yang datang tiba2 nak tolong kita berhati hatilah.. apatah lagi kalau keseorangan. Rakan saya seorang lagi terkena juga kat Stesen Keretapi Utama Gare Nu Nod...  Buat2 nak tukar duit.. dia bawa lari terus duit yang bagi tukar.. Seorang lagi rakan puak penyangak tu pakai uniform anggota keselamatan dan buat-buat nak periksa duit kita untuk semak kalau-kalau ada wang palsu.. Kelicikan mereka menyebabkan wang dikembalikan itu sudah berkurangan berpuluh-puluh Euro. 

Dalam blog yang saya tulis sebelum ini juga saya ada menulis berkenaan penipuan pemainan teka piring yang dirancang dan dilakon dengan begitu rapi sehingga ramai pelancong terpengaruh untuk turut main tikam sama.. dan pada akhirnya saya lihat pelancong  terkena juga.. harapkan nak dapat untung dari judi teka tersebut akhirnya merana tak kesudah.... .. Ini juga ada kat sekitar kawasan Eiffel Tower tersebut...

Jadi pada saya yang mengalami sendiri peristiwa kecurian tersebut dan rakan-rakan lain yang mengalami insiden seperti saya,  satu kesimpulan yang boleh saya buat ialah Kota Paris tidak selamat dan orangnya  memang kurang  ajar betul. 

Namun begitu musibah yang berlaku terhadap diri saya ini membuatkan saya menilai kembali diri saya ini.. kata orang bermuhasabah diri. Bagi saya apa apa yang berlaku pada diri saya tentu ada sebab musababnya.. kita tidak seharusnya menyalahkan orang lain seratus peratus. Mungkin peratusan yang terbesar terletak pada diri kita... Apa yang berlaku itu bukan rezeki saya..rezeki orang lain. Mungkin ada sesuatu yang tidak betul dan tidak kena pada diri saya  yg saya tidak sedari dan mungkin juga saya sedari.


Apalah sangat dengan kehilangan sebuah handphone samsung yang canggih dan wang yang tidak seberapa berbanding dengan hamba Allah lain yang lebih hebat bebanan yang ditanggung seperti kematian, kesakitan yang berterusan, kebakaran harta dan kemusnahan harta, bencana alam, dirompak, dan sebagainya. Mereka lebih hebat kerugian dan kesengsaraan yang ditanggung. 

Apa yang dialami ini  hanyalah secebis dugaan Allah pada hambanya... sekurang-kurangnya menyedarkan saya supaya tidak alpa terhadap Suruhan NYA dan Arahan NYA... Alhamdulillah saya terima ujian ini dengan berlapang dada. Saya bersyukur apa yang berlaku kerana ini hanya ujian kecil sahaja yang diturunkan...   Setiap yang berlaku itu mesti ada sebab dan musababnya...  

Ok .. terlalu amat panjang cerita saya pada kali ini... bukannya ada apa sekadar luahan rasa disebabkan kegeraman yang terlampau untuk jadi pengajaran pada saya dan pembaca blog saya.. 

saja  yang ini saya cerita awal insiden di Kota Paris ini ...  Saya ada cerita lagi lawatan saya dan isteri ke London dan Amsterdam sebelum ini.. .. Sedang proses edit. Nanti tunggu ceritanya.. agak mencabar sikit lawatan  saya kali ini...

Sebenarnya bercerita melalui tulisan seperti saya ini bukannya mudah. Hendak mendapat idea satu hal, hendak menyusun ayat2pun satu kerja juga, kadang-kadang terlintas idea mai sepantas kilat, nak kena sambar cepat, kalau tidak terlepas begitu, daya ingatan kita bukan kuat sangat. Menyusun ayat dalam bentuk tulisan agak sukar berbanding hanya bercakap ..  Nasib baiklah ada note book yang comel ini , boleh cepat-cepat taip bila terlintas.. dan saya boleh edit, tambah, potong, perbetul dimana yang patut dan sesuai.

Jumpa lagi..  

1 comment:

  1. Macam tak selamat pula untuk melancong ke Paris? Pihak berkuasa mereka tak main peranan betul...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.