Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 04 September 2014 (Khamis)
Selamat Sejahtera semua... saya mendoakan sesiapa saja yang membaca catatan ini
diberikan kesejahteraan dan kebahagiaan berpanjangan... aamiin. .Kebahagiaan dalam erti
kata yang sebenar-benarnya. Tidak hanya sekadar mempunyai harta kekayaan yang
berjuta RM tapi tentunya lain-lain faktor juga. Jadi jangan ingat semua orang
yang kaya raya itu amat bahagia... Kalau benar begitu, kenapa orang kaya-kaya
dan terkenal sanggup bunuh diri .. Tentunya ada faktor-faktor lain yang
menyebabkan mereka tidak bahagia walaupun mereka kaya dengan harta benda. Kalau nak cerita fasal bahagia ni.. panjang juga .. tapi boleh belek2 tengok catatan saya ni..klik saja kat situ : Bahagiakah Kita..Tarikh: 04 September 2014 (Khamis)
Semasa saya menulis catatan ini hampir sebulan sudah saya bekerja ditempat baru sebagai Timbalan Pegawai Kewangan Negeri Kedah.. Tentunya pejabatnya di Wisma Darulaman... Satu jawatan yang amat baru dengan saya.. dengar pun 'seriyau' juga kerana saya bukan seorang akauntan atau yang mempunyai asas-asas pengajian kewangan yang sepatutnya.. Tapi itulah sebagai Pegawai Tadbir Negeri Kedah, saya telah dilatih untuk sesuaikan dengan persekitaran tempat kerja yang pelbagai. Bagi saya ini perkara baru juga dan banyak yang saya kena belajar dan belajar dari pegawai atasan saya dan juga dari anak-anak buah saya serta rakan-rakan yang lebih mengerti dan mengetahui.
Suasananya lain terus berbanding semasa duduk bekerja di MBAS.. hari-hari riuh rendah dengan pelbagai aktiviti dan pelbagai macam ragam manusia yang datang berurusan dengan MBAS dgn segala macam isu dan masalah.. Semua bidang saya kena hadapi samada dari segi kewangan , pengurusan sumber manusia, perancangan, pembangunan, penguatkuasaan, percukaian, pelesenan, penjaja, aduan orang awam, kesihatan awam, undang-undang, teknologi maklumat dan segala macam lagi.
Duduk di tempat baru saya rasa agak kesunyian, tak ada sapa nak datang ziarah saya, tak ada sapa nak datang marah-marah kat saya dan perli-perli kat saya fasal perkhidmatan PBT.. kadang2 rasa rindu juga nak dengar orang masuk bilik saya fasal tak puas hati sesuatu dan marah-marah kat lagi saya serta perli-perli kat saya pula... Bila bekerja di PBT dan Pej Tanah.. macamlah tu keadaannya... saya terima seadanya dan saya tidak akan sekali-kali akan tentang pendapat dan kemarahan pelanggan. Tidak ada gunanya melayani kemarahan dengan kemarahan balik.. lebih dengar dan diam saja, atau cakap balik elok-elok.. Tak gitu.. Kalau boleh tolong saya tetap tolong , tapi kalau tak boleh dan tak layak, takkan nak tolong juga... Untungnya di Wisma Darulaman ini, saya duduk ditingkat 3.. jadi saya naik melalui tangga saja... hobi saya.. sehari naik turun 3 kali kira ok lah juga jadi 9 tingkat kita naik.. dpt 126 anak tangga... jadi tak gaduh kalut nak senaman lagi.. jadi bayaran letrik untuk saya naik dan turun lift dah boleh kurang sikit.. sikit2pun lama jadi bukit juga...
Jadi duduk di Pejabat Perbendaharaan negeri ini, apa ya.. saya nak cerita fasal aktiviti saya disini.. tak banyak sangat yang boleh dicerita fasal aktiviti disini, jadi rasanya tak perlu saya buka satu lagi blog khusus untuk Perbendaharaan Negeri Kedah.. Sebelum ini saya buka blog berasingan dimana saja saya bekerja seperti dibawah...
semangatjatimbas.blogspot.com
Untuk di Pejabat PErbendaharaan Negeri ini memadai rasanya saya gunakan blog 'Semangat Jati Asri Redha' yang
sedia ada ini sahaja. Segala aktiviti saya disini akan dipaparkan dalam blog ini..
ok..
Bulan ini ada beberapa aktiviti yang saya telah ikuti. Antaranya
Menghadiri Majlis 'Kick-Off' Sistem Perakaunan Akruan KErajaan Negeri (1SPEKS)
2016 dan Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu (JKP) Standard Accounting System For
Government Agencies" (SAGA). Kedua-kedua peristiwa ini berlaku di Jabatan
Akauntan Negara, Kompleks Kementerian Kewangan, Persiaran Perdana PResint 2,
Putrajaya pada 26 Ogos 2014.. Ringkasnya kedua dua aktiviti ini adalah berkaitan
Pelaksanaan Sistem Perakaunan Akruan Kerajaan Negeri . Jabatan Akauntan Negara
telah menetapkan mulai 2016 semua negeri di Malaysia ini akan melaksanakan
sistem perakaunan yang berasaskan akruan tersebut menggantikan sistem SPEKS yang beroperasi atas asas tunai. Di Peringkat Kerajaan Persekutuan telahpun melaksanakan sistem perakaunan baru ini..
Dalam persiapan melaksanakan 1SPEKS banyak cabaran-cabaran yang
terpaksa ditempuhi oleh Perbendaharaan Negeri seperti kekurangan 'support' dari
sebahagian kecil PTJ yang terlibat terutama dari segi mengutip data-data aset tak
alih kerajaan negeri yang berada disegala tempat dan dikawal oleh pelbagai
jabatan negeri. Memandangkan aset tak alih kerajaan negeri sebelum ini tidak
begitu dititikberatkan , maka sudah tentu banyak yang tidak direkodkan dengan
sempurna. Jadi untuk mendapatkan maklumat awal ini yang agak sukar sedikit dan memerlukan kerja2 pentadbiran yang agak rumit kerana selain dari ketiadaan maklumat asas, aset tak alih tersebut perlu diberi
satu nilaian yang wajar oleh Jabatan Penilaian dan ini sudah tentu agak
melambatkan sedikit kerja-kerja tersebut. Sehingga akhir bulan Ogos 2014
sahaja baru diperolehi sejumlah 1,788 aset-aset tak alih dalam pelbagai
bentuk dan dan terletak dimerata tempat. Berbanding Perak sahaja 4957 unit , Johor 6594 unit, , Negeri Sembilan 4739 unit dan Terengganu 2400 unit. Itupun sebahagian besarnya masih tersangkut lagi
masih aset mentah yang kekurangan maklumat tambahan termasuk diberi
nilaian oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Negeri Kedah.. Aspek
latihan kepada semua pengguna akhir perlu diberi penekanan juga kerana banyak
perkara-perkara baru yang dimasukkan dalam 1SPEKS yang memerlukan
pegawai-pegawai mahir dalam melaksanakan operasinya.
Melalui 1SPEKS ini sistem SPEKS sedia ada ditingkatkan lagi dengan
keperluan memasukkan Aset2 Tak Alih KErajaan NEgeri dalam sistem perakaunan
kerajaan negeri. Disamping itu SPEKS yang sedang dipakai sekarang ini tidak
menggunakan sepenuhnya modiul-modiul lain yang yang ada dan yang perlu
penambahbaikan disebabkan segala macam halangan dan masalah. Jadi dengan 1SPEKS
ini akan mengambil kira semua ini dengan menggunakan semua modiul yang ada
untuk diguna pakai oleh semua ketua jabatan negeri (PTJ NEgeri ).. Sudah tentu
perubahan kepada 1SPEKS ini akan melibatkan tugasan yang agak banyak dan
memerlukan perubahan dari segi struktur organisasi di Perbendaharaan Negeri
KEdah. (Terdapat 16 modiul dalam 1SPEKS: Keselamatan Pentadbiran, Belanjawan, Perolehan, Pengurusan Kontrak, Akaun Kena Bayar, Pengurusan Tunai, Pengurusan Aset dan Inv, Akaun Belum Terima, Gaji, Pinjaman Kakitangan, Pendahuluan Diri dan Tuntutan Kakitangan, Pinjaman Daripada dan Pinjaman Utk, Pelaburan, Projek Perakaunan, Aktiviti Berasaskan Kos, dan Lejar AM.)
Bagi saya yang belum sampai sebulan memasuki jabatan berkaitan
kewangan ini, perkara ini agak baru pada saya dan banyak yang perlu dipelajari.
Memang sebelum ini saya pernah bergelumang juga dengan SPEKS, tapi itu versi
lama dan sekarang dunia sudah berubah. Sistem perakaunan juga sudah semakin 'complicated' yang memerlukan perubahan-perubahan radikal. Jika masih kekal
dengan cara lama maka, pada akhirnya akan ketinggalanlah semuanya...
negeri-negeri lain sudah mendahului negeri Kedah. Jadi tidak dapat tidak
maka sebarang sistem yang digunakan mesti lah mengikuti perkembangan semasa dan
sesuai dengan perkembangan teknologi juga.
Taklimat diberikan sendiri oleh Pn Nazhatun Bt Mat Rejab
Bendahari Negeri Kedah di Bilik Gerakan Blok E WIsma
Darul Aman pada 24.08.2014
|
Sebahagian Ketua-Ketua Jabatan Negeri Kedah yang hadir
dalam taklimat berkenaan 1SPEKS di Wisma Darulaman
pada 24 Ogos 2014
|
Untungnya kerajaan negeri tidak mengeluarkan belanja untuk 1SPEKS ini kerana segalanya ditanggung sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan termasuk juga segala peralatan yang akan dibekalkan. Bukan murah harganya untuk ditingkatkan dari sistem SPEKS sedia ada kepada sistem 1SPEKS.. Dianggarkan lebih RM20 juta akan dibelanjakan tidak termasuk lagi pembekalan peralatan-peralatan IT disetiap PTJ nanti. Berita baiknya juga berkaitan dengan pelaksanaan 1SPEKS ini Jabatan Perkhidmatan Awam telahpun meluluskan secara dasarnya beberapa jawatan kenaikan pangkat kepada anggota-anggota perkhidmatan awam negeri Kedah yang terlibat dalam 1SPEKS ini.
Ok kita jumpa lagi dalam tajuk cerita lain pula.. Mungkin fasal
MARRIS pula kut.. saya mahu rehat-rehat dulu.. mau cari idea lain pula ni... al fatihah.. aamiin
Jumpa lagi...
asriredha
teratak kasih, alor setar
** Garis Panduan Pelaksanaan Perakaunan Akruan Bil 1 Th 2013 - Aset KErajaan Asas Akruan
Garis Panduan Pelaksanaan Perakaunan Akruan Bil 1 Th 2014 - Inventori Kerajaan Asas Akruan
Sistem 1SPEKS tidak memenuhdai standard perakuanan... pegawai akaun yang handle tidak ada pengalaman luas walau ada tauliah
ReplyDeleteSistem 1SPEKS tidak memenuhi standard perakuanan... pegawai akaun yang handle tidak ada pengalaman luas walaupun ada tauliah
ReplyDelete